landcruiser 0 Postad 30 Juni , 2010 Hej! Däcket på vår Allegro 27:a av 1976 års modell sviktar på ett par ställen. Det är byggt enligt sandwichkonstruktion. Någon annan som har eller har haft detta problem? Vad gör man åt saken? Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikHjelte 0 Postad 1 Juli , 2010 Hej. Jag har en Allegro 27 av 1978 års modell och har aldrig känt däcket svikta. Var på däcket har du problemet? Det kan ju vara ett skott som är dåligt bultat någonstans. Gå in på Allegroklubbens hemsida och fråga där, så får du sannolikt snabb och bra hjälp. Mvh Erik Hjelte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Juli , 2010 Allegroklubben http://www.allegroklubben.se/ Annar kan du ringa och tala med kontruktören Lars Olof Norlin http://www.norlinboats.com/ En trevlig och kunnig man med bestämda åsikter. tomy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 1 Juli , 2010 Det är väl tyvärr nästan alltid så att om däcket sviktar så är det ett tecken på att däcket delaminerat. Att sandwichmaterialet, balsa eller vad det nu kan vara, släppt från plasten. Kan bero på att fukt kommit in och frostsprängt under vintern. Finns lite olika metoder att fixa detta beroende på sandwichmaterialet, epoxiinjicering (inte om det är balsa dock) exempelvis. Jag tror det finns olika metoder beskrivna i boken Vårda din plastbåt som går att låna på biblioteket. Hoppas du får ordning på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
casablanca 0 Postad 1 Juli , 2010 Hade samma problem med taket på överbyggnaden på vår Comfort 30 för ett par år sedan. Pratade med med en kompis som har båtplasteri och fick rådet att börja borra för att se om/var det var fuktigt. Gjorde detta inifrån för att spara halkmönster/gelcoat. Självklart så började det droppa vatten redan vid första hålet så det var bara att borra vidare. Om det var torrt markerade jag hålet med spritpenna och efter x-antal hål hade jag ringat in ett område på ca 70x50 cm. Sen blev det hålsåg med jämna mellanrum för att kunna skrapa bort allt blött distansmaterial (divinylcell och balsa). När allt var rent så visade det sig att ett inplastat dräneringsrör från luckgaraget läckte vid infästningen mot garaget (om det varit så sen båten var ny eller om det beror på frostsprängning eller annat vet jag dock inte). Lämnade slutligen över till kompisen som plastade igen allt. Så på det tidigare sviktande/fuktiga området är det numera homogen plast för att undvika framtida problem. Finns plastkulor att blanda i när man plastar för att det ska bli ungefär lika lätt som divinylcell, men det kanske är lite overkill om man inte jagar kappseglingskilon... Så om/när det blir en nästa gång blir det i alla fall inte just där jag får börja fuktsöka :-) Lycka till och hoppas att det löser sig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
landcruiser 0 Postad 23 Juli , 2010 Tack för alla svar! Vilken typ av epoxy är det man skall använda? Vilken typ av spruta? Att borra små hål och spruta in epoxy verkar vara de lösning de flesta väljer. Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaveh 0 Postad 24 Juli , 2010 köp/låna boken Vårda din plastbåt som tidigare skrivare nämnt. Där får du en utförlig förklaring på hur du ska göra och vad du ska använda. Toppen bok för övrigt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 24 Juli , 2010 Som Casablanca skriver. Ifall du har fuktskadat distansmaterial hjälper det inte hur mycket epoxy du än pumpar in. Fuktskadan riskerar fortsätta sprida sig, särskilt om du har balsaträ som distansmaterial. Hur tänker du att epoxy skulle hjälpa på något som mest liknar nyspottat snus? (Hoppas nu inte att det är så illa i ditt fall, men du måste ju ta reda på orsaken först.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
landcruiser 0 Postad 11 December , 2010 Hej! Nu har vi påbörjat arbetet med att byta distansmaterial. Ni kan följa arbetet på allegro27.com Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 12 December , 2010 Ska följas. Snygg sida dessutom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser