Stalis 0 Postad 30 Juni , 2010 Hej! Jag har en Danza som är 19 fot, alltså 5,70 lång. Jag är ute och letar efter en utombordare till denna men har dålig uppfattning om vad som är en rimlig motorstyrka för att klara av för att maxa upp emot 50 knop? Vill inte göra båten okontrollerbar men samtidigt vill jag kunna leva upp till utseendet på båten. Skulle även vara kul om någon visste något om dessa båtar. Jag har nämligen lusläst allt och pratat med folk utan resultat. Tacksam för svar! Ha en bra sommar på sjön! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 30 Juni , 2010 Mellan 135 och 150 hk tror jag krävs för 50 knop./Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 1 Juli , 2010 Japp, minst 135 hk. Sen är det ju förstås en lite vassare propeller som gäller också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jiha 0 Postad 1 Juli , 2010 Hej! Jag skulle leta efter en Suzuki DF140 fanns mellan 2002-2009 och är den lättaste motorn i klassen (180kg) om du vill ha 4-takt. Annas finns det fina 2-taktare med lågvikt/högeffekt. Ex. http://www.simrishamnstrolling.se/sidor/annonser.asp?typ=salj Suzuki DF 140hk 4-takt 2010-02-21 SÆLGES! Suzuki DF 140HK 4-takt Årgang: 2005. Propel: 3x14x17. Vægt:189 kg Køre perfekt og ALLE service overholdt. Ny pris 85.00,- NU kun 40.000,- KR (danske) Pris: 40000 Jan Svenstrup, 45 22 219968, 45 22 219968Jan@wildwater.dk Mvh // Jiha Senast ändrad av jiha | 01 juli 2010 | 12:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stalis 0 Postad 1 Juli , 2010 Hej igen! Med en motor på storleken 135-150hp så får man ju som sagt en rejäl klump att bära upp och jag funderar på vikten. Enligt vad jag har hört så väger 4-taktarna väldigt mycketn mer än två taktarna. Hur mycket skillnad viktmässigt är det vi pratar om? Den dagen man vill sälja ett sånt här ekipage, så vill man ju kunna sälja utan att rasa i pris och min fundering är då om det kommer finnas intressenter på ett sånt här ekipage? Det är i mina ögon inte helt vanligt att man ser båtar av denna karaktär bortsett från tävlingsbåtar. Tittar man på dessa så har dom sällan mer än 115hp men orkar fortfarande upp till 50 knop strecket. Vikten spelar självklart stor roll där med, men det är i princip bara ett skrov med lätt inredning det jag har nu...finns förhoppningsvis och säkert en lösning bakom detta:) MVH, Robban Senast ändrad av Stalis | 01 juli 2010 | 16:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Phillle 0 Postad 1 Juli , 2010 på med en 150 hk 2-takt, 50 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stalis 0 Postad 1 Juli , 2010 har nu pratat med ägaren innan mig och han hade en Black max 150 V6, han körde 60 knop, hade mer att ge och båten blev okontrollerbar. Det är inte vad jag eftersträvar och samtidigt så vill jag kunna sälja båten utan att gå 30 lakan back direkt. Det lutar just nu åt en 115hk 2-takt, så om någon sitter på bra tips var man kan hitta en sådan bättre begagnad så vore jag tacksam om den personen vill delge mig detta:) MVH, Robban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser