Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Niclas_O

klippte av en ankarolina med propellern

Rekommendera Poster

Enligt utsago så klippte jag tydligen av en ankarolina med propellern när jag åkte från den trånga hamnen på orn på midsommaraftonsförmiddagen. Märkte ingenting i min båt utan har fått höra det på omvägar efteråt. Ankarolinan var helt ny och snittet var rakt och fint. Är det verkligen möjligt att klippa en sådan på tomgång utan att trassla in linan i propellrarna (duoprop)?

Inte borde väll skeddan kunna skära av en lina utan att det märks i båten?

Vem bär störst ansvar, jag som snirklade mig ut efter bästa förmåga efter att blivit inparkerad under kvällen före eller dom som slängt ut sina ankarlinor kors och tvärs och onödigt långt. Att det var trångt att komma ut var bara förnamnet.

/Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har lyckats med konststycket få in min egen ankarolina i in min egen prop (utombordare 115 hk). I båda fallen slutade det med motorstopp. Men på Ankarolinina blev det inte en skråma.

/ Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som Magne skriver så borde du få motorstopp eller i alla fall ankorlinan runt propellern om du åker sakta. Har också själv fått min egen ankorlina i propellern och den är segare än vad man tror. Kan det vara någon som har knivar runt propelleraxeln som har orsakat skadan.

För det verkar finnas tillbehör för att slippa linor i propellern har jag sett framförallt i utländska båttidningar och de bygger på en form av knivar som sitter på axeln.

/Micke W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...