Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
simonsson1337

För stor motor ingen försäkring?

Rekommendera Poster

Hej.

Har precis köpt en ny båt och skulle försäkra den. Hade ingen aning om hur stor motor den fick ha men det var tydligen bara 50hk enligt försäkringsbolaget och jag har 70hk.

Antar att det är så här hos alla försäkringsbolag eller finns det något man kan göra? Vill helst inte köra oförsäkrad.

Men det måste väl finnas hur många som helst som kör med för stor motor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla runt på fler försäkringsbolag, jag hade samma problem. Men hos Atlantica var det inga problem!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma problem, pratade med if och säljaren kollade med en expert hos dom som sa att det var helt, ok även om motorn var för stor på pappret. Dom skrev in at det var ok i försäkringsbrevet, kan va bra för framtiden om eventuell skada sker=inget tjafs om det. Andra försäkringsbolag tvärvägrade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tryggHansa som jag tycker var prisvärt. För stor motor går också att fösäkra men det beror lite på olika försäkringsbolags bedömning, ofta kan man få en offert ändå men det blir lite dyrare med fel motor eller så vill dom friskriva sig från skador som kan ligga till grund från denna ökade belastning som för stor motor innebär.
Jag medhåller att du bör ha en försäkring om inte annat vid en ev. olycka då det annars kan bli väldigt dyrt om det bli personskador osv.

jag lät bli att försäkra en båt med samma förutsättningar (kollade aldrig runt bland försäkringsbolagen) och säsongen efter blev jag på-/över-körd av en annan motorbåt bakifrån inte långt från sandhamn. Alla passagerare klarade sig mirakulöst riktigt bra, den andra båten blev vållande så jag klarade mig ekonomiskt också men jag kommer aldrig mer låta bli en försäkring även om den inte hade hjälpt mot själva olyckan så känns det bättre när väl olyckan sker, bara en sådan sak att man kan få juridisk hjälp samt möjlighet att få ett andra utlåtande osv.

så ring runt lite o prata med dom, i annat fall så är det ide att byta båt, om inte fösäkringsbolagen vill försäkra så är det inte en bra båt att äga.
Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svenska Sjö krånglar inte om motorstorleken. Fast där måste du å andra sidan vara medlem i båtklubb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...