Chronic 0 Postad 30 Juni , 2010 Motorn är en Yamaha 85hk -83, renoverad och körd hela förra sommaren utan problem. Nu piper överhettningssummern om man kör maxfart, saktar man ner så tycks kylningen funka igen, den slutar pipa efter någon minut. 2 ggr har vi lossat avgasplåten och hittat gummirester från den gamla impellern, dessa gummirester har satt sig i utloppshålet till skvallerröret. Allt har verkat bra men efter ett tag kommer pipet. Kan dessa gummirester även hamna i termostaten och orsaka mekanisk disfunktion, typ? Tidskrävande att ta av dessa 18 st momentdragna bultar gång på gång, något annat man kan titta på samtidigt som denna plåt tas av? Att ta bort termostaten ( som den förra ägaren gjort ), är det en lösning på gammal motor eller kommer den att ta skada av detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 30 Juni , 2010 Utöver termostat så har du en tryckstyrd ventil (popet valve) som kopplar förbi termostaten vid högre varv. Ventilen sitter ofta men inte alltid i toppen. Kolla efter ett lock till i närheten av termostaten. Jag skulle nog fundera på att tillfälligt ta ur båda och köra en stund i förhoppningen om att kunna spola ur gummibitarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chronic 0 Postad 1 Juli , 2010 Jo jag vill minnas en sådan ventil, kan ju sitta fast. Tack för tipset, hade glömt den. Ska kolla detta omedelbart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser