Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
ClabbeBula

Mariner V6 135Hk, går ej med belastning

Rekommendera Poster

Du har två switchboxar. Det bör gå att skifta dessa och se om felet flyttar sig eller inte. Annars tror jag du har info om att mäta upp statorn, men grejorna är så dyra att man vill vara bergbombis på att byta rätt del. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan också vara högfartsdelen i statorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

allt detta som nämns här med spolar o cdboxar det mäter man vid körning med ett instrument som kallas DVA mätare det finns mät värden på alla komponenter för uteslutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

högfartsstatorn tror jag inte... då den skall jobba från 2500rpm... o den dör vi minsta gas på drag... under 1000rpm tillomed.. Dessutom skulle det varit den så skulle det varit minst 2 cylindrar som dör.. nu verkar det bara vara 1.

Är du säker på att man kan byta den inre mot den yttre boxen o köra motorn?? det verkar ju som om det är 2 olika när man läser bladen iaf..

tror det är boxen, men aldrig hört om boxar som inte funkar när de blir varma, brukar bara vara spolen...

får se ifall nån firma kan ta en titt på den.. men det kostar la skjortan

men nu vet jag iaf vad de skall börja leta, för nån dag sen så hade jag sagt till dem att ställa förgasarna riktigt... nu vet jag att det är nåt elektriskt.... = inte roligt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att elektronikfel som innebär att det lägger av när den blir varm händer inte allt för sällan.

Vet inte med din men min MERC V6 135 -98 har två likadana boxar 3327778A12 stackade på varandra.

Kolla reservdelsnummer för din på www.ishopmarine.com.

Notera att de även har en CDI-shop.

För att mäta spänning behöver du en voltmeter som kan fånga toppvärden. Resistans kan du mäta med en vanlig multimeter. Enklast för amatören är om det går att flytta runt grejor som du gjort med tändspolarna.

Du har mail.

 



Senast ändrad av guestsson | 05 juli 2010 | 21:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

cd boxarna är identiska dom kan du skifta .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oki. då skall jag försöka hinna med att skifta dem i morn..
ifall det verkar var cdi boxen som gått...
är den där ishopmarine.com en bra sida att köpa nya ifrån då?? 177dollar.
plus frakt antar jag..

eller är det värt att springa runt på stan o leta i båtäffarerna här i sverige?

måste jag beställa 2?

verkar så ifall man läser över allt, de verkar vara serikopplade så felet kan vara i den andra. vilket skulle sabba en ny direkt... är det verkligen så illa



eller skulle man behöva köpa dessa http://www.marindemontering.com/prod_info.asp?open=,2020,6329,6366,&prod=6367

vet ni nånstans man kan få tag i begagnat för ca halvapriset iaf...



Senast ändrad av ClabbeBula | 06 juli 2010 | 12:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj... tog ett tag innan jag hann med motorn igen... Barnen kräver mycket av tiden nu på sommarn ;)

jag har bytt cdi boxarna nu, samtidigt som jag gjorde det. så passade jag på att testa lite olika ohm test...
Alla spolar ligger inom gränsvärdena, om än lite olika.. från ca 900-1000ohm.. men 800-1100 är ok enligt pappren. mätte även upp ohmvärdena mellan triggarna, Trigger assembly test.. helt ok.
Men vad som inte verkade ok var Stator test.. jag har ju ingen dva test.. men man kunde tydligen mäta upp ohm värden. o mellan rött o blå kabel på cdi boxen(bortkopplade) så skulle det ligga mellan 3500-4200ohm, mina värden verkade ju inte direkt stämma.. Ställde ohm mätarn på 200k.. o fick 64.9 på den innre och 6.43 på den yttre... inte kan väl det spela för roll vad jag sätter ohm mätarn på?? de skriver att jag skall ställa den på R*1000. Men har ju inte den inställningen på min, testade lite olika men när jag satte den på 200k.så fick jag värden på bägge o de var alltså skillnad på *10. dessutom inte alls nånting mellan 3500-4200ohm.. Mina värden är väl 6430 och 64900.

Frågan är då, spelar det nån roll hur svänghjulet står(motorn)? skulle jag ha snurrat lite på motorn för att se ifall jag får andra värden,, eller är det min stator som e helt uppfu*kad.

Kan motorn verkligen funka när det verkar vara så fel.. o kan detta göra att det blir konstiga fel på motorn när den blir varm?

Tacksam för svar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej,det spelar ingen roll hur svänghjuet står. Du mäter resistansen lindningen på fyra spolar. Denna påverkas inte av statiska magnetfält.


Dra inte runt motor med multimetern ansluten och se till att båda CDI:erna är komplett inkopplade innan du drar runt motorn.

Du har dubbla system såväl CDI-boxar som laddningsspolar (hög och lågfart) till dessa. Alla spolar kan knappast ha gått sönder samtidigt.

Notera att det analoga instrument manualen refererar till har mätområden där avläst värde skall multipliceras med en faktor 1000, 100, 10 osv.

Ditt digitala instrument har istället mätområden som anger max mätbarar resistans.
Använd helst det som ger störst upplösning, dvs så litet mätområde som möjligt , även om 200 kOhm borde ge tillräcklig upplösning för att kunna avgöra om det är inom spec.

Flyttade sig felet då du skiftade boxarna?

Jag får ingen ordning på dina siffror. Gör en tabell på samma sätt som i manualen.
Du skall mäta 4 resistanser som parvis hör ihop. Inre och yttre säger mig ingenting. Håll dig till färgerna på ledarna.



Senast ändrad av guestsson | 11 juli 2010 | 19:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oki.. nee har inte dratt runt än.. tänkte bara fråga.

Jag har inte startat motorn sen jag bytte boxarna, då jag upptäckte detta med ledningsspolarna. täntke att ifall nu detta är fel, så kanske jag inte skall starta motorn... Då kanske nästa cdi tar skada oxå.. om nu nån är skadad.. eller inte..

Mina 2 första värden är tagna med (200k) på mätaren de 2 andra (200).

 

Test Leads to       Resistance Ohms    Scale Reading    Mina värden

Between BLUE and   3500-4200                   R*1000         64,9
RED Stator Leads

Between BLUE/      3500-4200                   R*1000           6,43
WHITE and RED/
WHITE Stator Leads

 

Between RED          90-140             R*1 dessa skrev jag ej upp men

Stator Lead and                                          ca 155
BLACK Stator Lead

Between RED/WHITE  90-140            R*1           ca159
Stator Lead and
BLACK Stator Lead

 

 



Senast ändrad av ClabbeBula | 11 juli 2010 | 19:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lågfartsspolarna borde vara mer högohmiga än högfart dito, så jag skulle dra slutsatsen att en av lågfartsspolarna är paj. Detta motsägs av att motorn går bra på lågvarv.

Alla normala mätvärden ligger systematiskt över spec, vilket skulle kunna bero på att instrumentet är felkalibrerat. Men det är ovanligt att det skiljer så mycket. En del kan förklaras med att specen säkert gäller vid 20C. Vid högre temp ökar resistansen med ca 0,4 %/grad C, dvs ca 4 % med den värme vi har nu. Kolla batteriet i instrumentet, En annan möjlighet är att instrumentet skadats av överspänning.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men då kan det ju kanske stämma trots allt..

För ifall lågfart är sönder så kan ju det förklara varför den går så dåligt direkt eftertomgång, för tomgångsstabilisatorn kanske fixar självaste tomgången så den funkar. Men vid minsta gaspådrag så dör den ju, förra ägarn sa ju dessutom att den var svår att dra på med, men när han väl körde fort så gick den bra...  Kan ju vara så att när han väl kom förbi lågfartsspolen så drog den på.

Då borde jag oavsätt byta den, med dessa värden iaf... Köpa nytt ifrån sverige eller utlandet??? eller skall jag köpa begagnat..??

Ser att det finns 2 olika tjocklekar på lindningarna vilken skall det vara

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?reqFor=29&lvlCode=1&path=MM~~C0022495&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=&hideLinkOnPath=false&docId=299&docName=KVICKSILVER&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&isFrPG=false&forItemCode=&pCode=C0022490

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har du en lite äldre motor med 9-16 A stator. Specen till denna skiljer sig jämfört med 40 A.

5000 - 7000 ohm resp 90 -200 ohm

Vilket innebär att tre mätvärden ligger inom spec.

Kolla det dok du har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O härligt då är den iaf lite helare ;)
inte för att det hjälper så mycket men... :(
Hittar inte heller nån som kan linda om den... Så det får la bli en ny

Vart hittade du de siffrorna?? Menar du att jag har dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du har dem. Kolla den största CDI pdf:en

Avbrott eller för låg resistans är vad jag skulle förvänta mig av en felaktig spole.

Det mätvärde du får med för hög resistans men inte avbrott skulle kunna bero på en dålig anslutning/lödning.

Kolla!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när jag tatt av den så är det faktiskt avbrott... Men ibland när jag slår till på den så verkar det som om ohmätarn vill röra sig...

Tror det är lite glapp nånstans.. men inte så lätt att kolla lödningar då den är helgjuten..

Kollar ju nu efter en begagnad hos marindemontering i luleå. annars får det blir en ny.. 3785:- vill dom ha här nere... :(

eller ifall man skulle ta o beställa ifrån usa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar lite konstigt.. För min stator heter

398-5454A31

men hittar bara A32 och A35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5454A35 är bara ett gjutnr ,det ska vara A35 eller A32 beroende på hur tjock isoleringen på statorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det hade jag faktiskt klurat ut.. men på min defekta så står det ju

A31  inte 35 eller 32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ha det finns bara A35 o A32 i prislistan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så nu beställde jag ifrån US... Kunde inte låta bli o köpa cdi boxar oxå.. Orkar inte byta statorn o sen märka att det är fel på dem med, o behöva vänta på leverans utav dem med.

så antingen så har jag 2 nya cdi boxar liggandes i reserv. eller så åker dom på.. Nu kan jag bara vänta o se...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla glada.... Tackar för all hjälp... Särsklit guestsson, o wanmar.

Nu funkar äntligen båten, bytte Stator. O nu går den rätt bra.. Litet bludder när man skall dra på från tomgång.... Men tänker inte en ens orka tänka mer på det... Bara ställa in hjärnan på att det skall vara så på den här modellen.. Nu orkar båten iaf att dra iväg..

Lite över 50knop gjorde den rackarn... Riktigt härligt..

Tack för all hjälp nu ska jag försöka hinna njuta ikapp resten av sommarn. o slippa allt meckande...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det löste sig.

Hur bar du dig åt för att få av svänghjulet. Den avdragare Merc specar brukar inte ingå i hobbymekarens verktygsarsenal.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, dn ingår verkligen inte i min samling i garaget.. Inte ens hos båt mekfirmorna i stan, en firma av 4 hade den, men de vägra låna ut. Jag fick inte ens ta dit båten så de kunde hjälpa mig i 5min.. Jag fick boka tid o vänta 3veckor.... *SUCK*

Men sen fick jag en snilleblixt... Skruvade av de 8skruvar som sitter uppe på svänghjulet... o vips så var svänghjulet av. det sitter bara en liten bit kvar av svänghjulet  typ 8cm i diameter... O statorn är nästan 14cm invändigt.. så det var bara till att lyfta statorn... sätta dit den nya, och sen skruva fast svänghjulet med de 8skruvarna igen.. sätta tillbaks i samma bulthål....

BUS enkelt...   Alltid lär man sig nåt nytt... O dessa veckor har jag lärt mig en massa nytt, o nu kanske även du... Man blir helt enkelt aldrig full lärd.. ;)

 

Ha en underbar sommar.. O tackar tackar för all hjälp som sagt...

 

Mvh Clas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen....

Den går verkligen inte bra, under halvgas...
nu är ju båten sjösatt, så nu har jag inte kört med stroboskop sen jag bytte stator..
läste om en annan kille som skrivit så här..
--------------------------------------------
   Jag har just konstaterat att packboxen som sitter på vevaxeln mellan de 
   två vevhusen har gått sönder. Packboxen behöver således bytas eftersom
   motorn går dåligt på låga varv.
--------------------------------------------

kan det vara det som är problemet? o hur tar jag reda på det på enklaste sätt.

Eller kan det vara CDI boxarna... Men kan dom strula vid låg fart för att sen fungera vid halvgas upp till fullgas?

och Svar nej, jag har inte hunnit testa att koppla bort likriktarn(rectifier) o inte heller idle stabilizer, men kan inte förstå varför de skulle sabba ända upp till halvgas..

Såg att man även kan testa att vrida statorn ett bult hål. Vad händer då? vilket håll skall man börja med??

Börjar bli lite less... den har ju inte dött för mig än, men det verkar vara nära.. O orkar inte meka längre, vill ju inte ta upp båten igen

Mvh En som har en snabb båt, men inte långsam... snyft...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PS får jag gissa så är det ju iaf nåt elektriskt.. Skulle gissa att det är när den går på lågfartsdelen som den går dåligt, men så fort jag kommer upp på högfartsdelen (lindningen) så går den bra.. vilket skulle kunna vara tex statorn

 men nu är statorn ny.. o den verkar det inte vara...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm låter som du är tllbaks på ruta ett dvs vid beteendet innan statorn pajade.

Med startgas och strobelampe bör du kunna klarlägga om det är bränsle eller tändning.

Frågan är om du orkar. Kanske bäst att montera de CDI-boxar du ändå har och sedan ge upp till nästa år.

Men, jag undrar om dessa motorer skall kunna fås gå helt rent även i låg- ochi mellan-registret, min gör det inte, men jag inbillar mig att en 6:a skall ha goda förutsättningar att gå rent. Jag funderar på att riva och göra rent förgasarna i vinter, men är inte övertygad om att det kommer att bli någon skillnad. Egentligen har jag inga problem, den hackar lite om man ligger i 5-6 kn, men funkar för övrigt bra. Dock är den hopplös att dra skidor/wake board efter. Tar man i för lite med gasen dör den, tar man i för mycket orkar den där bak inte hålla i, något lagom går inte att få.

Du får gärna berätta för mig vilka packningar jag måste skaffa för att genomföra detta, eller kan jag räkna med att det går att skruva ihop igen med de packningar som finns? Oftast funkar ju detta.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...