Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
ClabbeBula

Mariner V6 135Hk, går ej med belastning

Rekommendera Poster

Hej, efter ha letat här på detta forumet så verkar det som om många verkar kunna rätt så mycket.. så jag får göra ett försök här...

Jag har en motor som går bra på tomgång, går att varva ut när den står på land. Dock ett litet blurrande...

 

Förra ägarn hade problem med att den bluddrade när han drog på, men när den väl drog på sen så gick den som bara den..

 

Jag plockade ner de 3 dubbelförgasarna o gjorde rent dom, (mycket skit i dom)

Men nu när jag sjösatte o bara väntade mig en jäkla åktur ;) så blev det just det fast i en annan mening, en Jäkla åktur. den går bra på tomgång både när den e varm o kall..

Men när jag ger den lite gas med växel i så börjar den bluddra, den tänder liksom till lite då o då.. Så man tror nästan att den kanske kommer.. Man bara väntar på att det liksom skall tända rätt o dra i väg men icke... bara ett hackande, o drar jag på mer gas så verkar det bara som den blir sur...

 

Dock efter väldigt mycket fin lir på gasreglaget fram o tebaks,,, så tände det till o båten studsade upp i lite över 30knop, för att snabbt bli orkeslös igen..

 

vad kan vara problemet?

När jag läst här, på liknande problem så verkar det vara soppa problem, men nu är ju förgasarna jätte fina, o jag har även testat att dra bensinslangen rakt från tank till bensin pump och låtit en kompis sitta o pressa på blåsan. ingen skillnad.

 

Kan det ha med vakuum slangarna att göra..?? skall det sitta back ventiler på vissa av dem??

kan det vara så att förgasarna inte är synkroniserade, får man sånt här fel då??

eller är det tändningen som står fel??

Jag vet inte vad jag skall göra nu. haft nere förgasarna 2 ggr...

Nån säger att det kan vara högfartsmunstycket som skall justeras,

vart då? hittar inga juster skruvar

kan det vara flottörerna som står fel?? alla står jämnt iaf.

 

Tacksam för alla tips... 
ps ingen som bor i blekinge o e haj på detta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på tändnings fel,har du gnista på alla cylindrar ? kolla att tändstift B9HS-10 är monterade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja gnista är det på alla stift..

Men har Bu8H stift.. det var det innan o jag har bytt till 6 nya är det fel

glömde säga att detta gäller en gammal v6a... 2takt



Senast ändrad av ClabbeBula | 30 juni 2010 | 11:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BU8H ska det vara men de har en förmåga att sura ner sig alt är B9HS-10 går mycket bättre på de särskilt med mycket lågfartkörning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men nu har jag inte kört nån tomgångskörning direkt, förutom 100 meter ut ur ån där jag sjösatte efter tändstiftsbytet... Så de borde ju inte sotat igen.. o precis samma fenomen som innan jag bytte stiften..  o när jag kollar på dem efteråt så tycker jag de ser fina ut..

 

Kan det vara nån inställning på förgasarna??

Är de 2 munstyckena som sitter mitt på överkanten på förgasarn på bilden, skall dom vara skruvade på nåt särskiltt sätt är dom överhuvud taget något jag ställer in något på..

eller är det ett spår i dem bara för att jag skall kunna montera bort dem.

Kan dom ha något med medel gas att göra.??

Lite dålig bild, då det inte var meningen att ta kort just då.. bara en bild som jag råkade ha kvar på datorn..

Nån som har någon reperations handbok till mariner V6 135Hk. 86a tror jag att det var...

går även bra med mercury då det är typ samma motor v6 från 135hk till 225hk...

post-10015369-1394236419,0612_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är fasta munstycken på bilden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat membranen i bränslepumpen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja.. eller nej..

jag skruvade bara isär den lite lätt så att säga delade på den på mitten o tyckte allt såg så bra ut så jag skruva ihop den igen..

Sen lät jag ju kompisen sitta o pressa pump blåsan hård när vi körde.. men det verkade ju inte hjälpa något...

eller kan den vara hård för att pumpen inte släpper igenom kanske...
kan något lagt sig så galet så det täpper igen..

ifall jag kopplar in bensinslangen efter pumpen.. direkt på filtret som för övringt e nytt det med..

Klarar man av att pumpa fram så mycket bensin för hand hela tiden så att motorn klarar av att gå.. isåfall kanske jag skulle be kompisen sitta o pumpa frenetiskt igen o testa den..

För det verkar nästan vara som jag tror.. verkar inte finnas några inställnings möjligheter på förgasarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla membranet ,för är det hål i membranet går bränslet rakt in i vevhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok det skall jag göra... återkommer med vad som finns där inne ;)

 

men borde jag verkligen kunnat trycka upp blåsan så att den blir hård ifall det är hål i membranet.?

 

jaja jag ska kolla för säkrighetsskull...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta går det att konstatera tändproblem med en strobelampa. Häng på lampan och kör och kolla att blinckningar kommer jämt med varvet på motorn.

Det är inget bombsäkert sätt men rena tändmissar syns tydligt.

Du skall kolla in i lanpan när du kör, inte rikta den mot svänghjulet.



Senast ändrad av guestsson | 01 juli 2010 | 11:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har testat detta när vi stod på land.. o vad vi kunde se så verkade det som om allt funkade bra... dock slockna lampan lite då o då. o missa ett par tändningar då o då..

men lampan o dess kontakter var inte i bästa skick...säckert 20 år eller mer.

Så vi utgår ifrån att det funkar... för vi såg att den gick bra ett par ggr när motorn bluddra..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering till hur kollar jag tändnignen hur den är ställd..

har ju stroboskop... remskiva med en massa siffror på...

men inget att läsa av den emot...

hittar ingen pil eller liknande...  kan det vara i plast locket ovanför det är ett hål idet..

 

skall jag lysa genom hålet in på remskivan/svänghjul o läsa av... vilken är cylinder 1???

över höger eller över vänster??

O vad skall tändnignen stå på???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte alldeles enkelt. Den procedur Merc föreskriver innebär att ställa in tändpunkten statiskt med stillastående motor. En Service manual på papper kostar ca 300 kr. 

Models 105 JET/135/150 1992 -2000

 

Full Throttle RPM Range 5000-5600

Idle RPM (in Forward Gear) 625-725

Maximum Timing:
@ Cranking Speed 21 ° BTDC
@ Wide Open Throttle 19° BTDC

 

°-9° ATDC

 

Idle Speed/Pickup Timing 0

 

 

Märket på svänghjulet skall vara TDC för cyl 1.

 

Finns ett Service meddelande på inställningen.  wanmar vet nog vad det betyder: Verkar som man skall byta en elektronikburk.

 

Carburetor Models

 



Senast ändrad av guestsson | 01 juli 2010 | 18:53



Senast ändrad av guestsson | 01 juli 2010 | 18:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omöjligt att få orning på text ut PDF.

Crank 21 grader BTDC

WOT 19 grader BTDC

Pickup 0 - 9 grader ATDC

WOT går att mäta med motorn igång men vem vill hänga över motorn med full speed på båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har motorn tomgångsstabilisator? motornr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe oki.. sånt där säger mig tyvärr inte så mycket..
men men jag får föra det vidare till nån som kan hjälpa mig..

men ett litet ps ;) Hänga över motorn i fullspeed... no promblems, båten gör ju bara ca 4-6knop.. ;) dock är det ju när motorn går som den går nu, o då är det ju inte så rätt att mäta :(

hoppas jag får lite tid över imorn, har 2 småbarn, så man är ju rätt upptagen. men hoppas kunna komma ut o kolla pump membran, en visuell synkronisering.(kolla så det inte ser allt för jä**igt ut.

kanske rucka på tändkablarna.

spreja startgas, för att hitta eventuella läckor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kollar tändningen vid startmotorvarvtal  ej belastad vid fullgas o med eventuellt koppla bort tomgångsstabilistorn om sådan finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ändrat lite på spjällen i ena dubbelförgasarn..

då jag inte har nån synkklocka, gjorde jag som en annan här skrev..

sköt in ett buntband.. som bladmått... o det skillde nog nån liten millimeter i öppningen.

så jag ställde om ena.. Vet ej ifall båten går bättre nu, då jag nästan måste sjösätta för att märka ifall den är orkeslös..

Men nu körde jag den utan luftburk, o då ser jag att i sista förgasarn 6an. så skvätter bensinen upp ur högfartsmunstycket. när jag drar på..

Vad är det som är fel då, är det flottören, eller är det munstycket som är slitet.

En annan sak, hur mycket pumpar bensinpumpen.. kan det vara så att när det skvätter upp i sista förgasarn så tömmer den de andra förgasarna på soppa??? eller klarar pumpen med att pumpa ikapp det som skvätter ut...

Har inte kollat membranet i pumpen idag, men tror nog inte att det är det som är fel, nu när jag ser att det verkligen skvätter i förgasarn som är längst ifrån pumpen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det ska komma bränsle ur stigarröret vid ca 1/4 gas o upp,klämm på bränsleblåsan o se kommer det bränsle ur förgasarna då flödarförgasaren då får du byta flottörnål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu hängde jag inte riktigt med..

När motorn är igång o jag kör ca 1/4 o uppåt.. skall det skvätta ur stigarröret då??

isåfall är det ju fel på de andra 5... visst kan man se att något kommer upp ur de andra.. men inte så mycket som i 6an.. det verkligen skvätter upp bränsle..
kanske skulle ta ner alla igen, o verkligen få rent stigarrören då..

klämma på blåsan??? de menar när den är avstängd.. nee då läcker det inget... blåsan blir stum...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak..

låt oss ponera att tändnignen står på crika 10 vid tomgång...
hur skulle motorn bete sig då??

För den kanske gör det, eller så är det jag som inte vet vart jag skall läsa av..

Vart läser jag av, har en stroboskoplampa, som jag har lyst in i en springa på plastlocket ovanför svänghjulet.. o där igenom ser jag siffrorna 8 - 12 så jag antar att jag lyser mittemellan på 10.. då jag ser lika mycket av 8an som 12an.

 

men andra motorer jag har haft så har det ju varit nån metall grej... typ som en riktig makering nästan som en pil som visar vart jag skall läsa av..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det finns en plastkåpa runt svänghjulet med en öppning i där finns det en pil i kåpan så du har nog läst rätt,du har säkert något fel på en förgasare för det ska komma ungefär lika mycket bränsle ur stigarröret på alla,när du tar bort den förgasaren kan du även passa på o lysa in med en liten lampa på bladventilerna så att du ser att de är hela.De sitter innanför förgasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oki.. jag får montera ner dem igen.. Gråter

jo blad ventlierna har jag kollat på o ingen har ärjat igen eller så.. alla stänger o alla kan öppnas..

men sen e ju frågan om de där vakum slangarna funkar som de ska, se mitt första inlägg

men skall det skvätta ur stigarrören?? så jag vet ifall det är de andra som skall tvättas mer.. eller ifall det nu är så att detta är sönderslitet..

kan man montera ur stigarröret?? jag lyckades inte med det när jag skulle gör rent dem.. vågade inte ta i.. men skall det gå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så nu har förgasarna varit ner plockade för 3e gången...
alla ser rena o fina ut... inte några partiklar i nån kanal..
Nu när jag kör så kommer det jämnt med bränsle i alla..

men jag tycker den går nästan sämre än innan. bludrrar som bara den.. när man ger lite gas..

kanske är att förgasarna rör sig lite mot innan, så att de måste synkroniseras helt enkelt..

TÄndningen hur ställer jag den??

Jag har ingen 2a av följande delar, verkar aldrig suttit nån heller..

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?reqFor=29&lvlCode=1&path=MM~~C0022495&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=&hideLinkOnPath=false&docId=299&docName=KVICKSILVER&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&isFrPG=false&forItemCode=&pCode=C0022490

 

skall jag skruva upp 7an o snurra på svänghjulet eller skall jag lätta på alla nr 11 för att svänga på svänghjulet..
För det är väl så jag ställer tändnignen??? vrider lite på svänghjulet.. då jag tror min står på 10.. o den skulle stå på 21?

Tycker nästan det e konstigt att den startar om jag läst av den rätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du börjar pilla så tycker jag att du bör ta reda på om tändningen verkligen står fel.
Den brukar liksom inte ställa om sig av sig själv helt plötsligt.

Förgasarsynk har i princip bara betydelse vid låga gaspådrag, den görs statiskt och kan rimligen inte vara det som förorsakar detta problem.

Du har mail

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för all hjälp så här långt...

Nu tyckte jag mig att den funkade fint här på land, en liten stund iaf.. kan vara så att det har nånting med att den blev varm... för nu går den lite dåligt igen...

o när jag kör med stroboskopet så visar det sig att tädspole 2 slutar helt, vid gas pådrag.

Kommer inga gnistor där, men när man släpper ner till tomgång igen, så kommer gnister igen..

vad är detta? e det ett typiskt spol problem?? eller är det elektronik boxarna eller lindningen uppe i svänghjulet?

alla de andra verkar funka som det skall iaf... tyckte 3an misstände nån gång.. men inte som 2an iaf, där lampan slocknar när jag ger gas....  :(    suck, blir det nåt båt åkande i år eller inte.... :(

 

nu testade jag även att byta spole 1 och 2 med varandra... blev likadant iaf... spole 1fast på 2ans plats dog när den blev varm den med...
måste ha med siwthboxen att göra då va??
eller kan det vara så att bägge spolarna är dåliga, men 2ans plats. är längst upp vilket kanske är lite varmare än på de andra platserna..

mätte upp 1an och 2an.. landade nånstans på mellan 600-700ohm... läste att det skall igentligen vara 800-1100. kan det vara spolarna iaf.. eller är det switchbox..



Senast ändrad av ClabbeBula | 05 juli 2010 | 18:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...