Peter84 0 Postad 29 Juni , 2010 Hejsan, Jag är inte så haj på drev till motorbåtar så jag tänkte fråga er här. Jag har tänkt att köpa en Solö 25 som har ett Mercruiser Alfa One generation 2 drev. Problemet med båten är att propellern kaviterar enligt säljaren vid max 15 knop, planar inte. Båten står på land så jag har inte kunnat provköra och se själv hur det ser ut. Men vid kontroll så ser jag ju att drevet ser väldigt kort ut så det verkar inte konstigt att den kaviterar. Går det att förlänga ett Alfa One gen 2 drev??I så fall, vart får jag tag på delar och vad kan det kosta?Om inte, vilka andra alternativ finns det? Bild: http://www.dropbox.com/gallery/7687797/1/Alfa One gen 2?h=caa048 Peter Senast ändrad av Peter84 | 30 juni 2010 | 08:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter84 0 Postad 30 Juni , 2010 Hej, Ont om svar här.. Nåja.. Jag tror jag har förstått att det är omöjligt att förlänga ett Alpha One gen 2 drev. Men vilka andra djupare drev skulle passa på samma ställe? Med powertrim å hela paketet? Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rammsee 11 Postad 1 Juli , 2010 Ja, ser hissad ut. Undra varför de gjorde en sån montering. Undra om en stålpropp skulle trivas bättre? Under förutsättning att den inte är hissad för mkt. Vad tror ni andra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter84 0 Postad 1 Juli , 2010 Är det möjligt att man skulle kunna ändra (sänka) monteringen av skölden så drevet kommer längre ner?? Orginal har det suttit en B20 motor med något drev. Vad jag vet om Volvo dreven så går ju de faktiskt att förlänga, så den hissade monteringen just nu utgår väl ifrån gamla fästen med ett lång riggat drev. Ju mer jag tänker på det så kanske det blir väldigt bökigt att sänka drevet, akterspegeln är säkert anpassad för precis den montering som sitter där nu. Jag fattar verkligen inte varför Mercruiser inte tillverkar extenders till sina drev? Vansinnigt ju. Senast ändrad av Peter84 | 01 juli 2010 | 08:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 1 Juli , 2010 Eftersom drevet måste vara linjerat med motorn så gissar jag att det är en stor eller rent av omöjlig operation att försöka sänka hela drivlinan. Jag har aldrig sett eller hört talas om en möjlighet att förlänga Mercruiserdrev - normalt så är de ju orginalmonterade på en båt och avpassade för båttypen inkl motorns höjd etc. Prova med en stålpropeller - det kanske kan hjälpa. Om du ännu inte har köpt båten så är nog ändå det bästa rådet att leta efter en annan båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter84 0 Postad 1 Juli , 2010 Jag snackade precis med en båt mekaniker som brukar byta motorer i båtar. Enligt honom är det inga problem att sänka hela paketet, allt är klantigt högt monterat sa han bara och skratta lite. Han har gjort sånna jobb tidigare vid motornbyte och då får man plocka ur hela paktet, bygga om akterspegeln och eventuellt plasta den för att sedan sätta dit det ordentligt. Hur han tänker sig motorns och utrymme nedåt har jag ingen aning om, jag vet inte ens hur det ser ut men han borde ju veta? Priset var iaf 30k för ett sånt kalas. Billigare än att byta motor och drev iaf men nästan 50% av båtens värde. Senast ändrad av Peter84 | 01 juli 2010 | 12:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 1 Juli , 2010 Jag tycker att motorlyft, omplastning av motorbädd och akterspegel är en stor operation som är helt beroende på att det finns plats att sänka motorn eller ej. Dessutom knappast pengar som du kan få tillbaka vid en försäljning och det gör inte båten bättre/roligare. Har du redan köpt båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter84 0 Postad 1 Juli , 2010 Hej, Ok, sant. Pengarna får jag inte tillbaka. Det gäller den här båten:http://www.blocket.se/skaraborg/Varrustad___klar_Solo_25_kopia_28095873.htm?ca=13&w=3 Jag har inte köpt båten än. Tanken var att det skulle bli affär ikväll men jag är galet osäker nu, den står på land och jag har inte provkört den. Den är dock i övrigt i Mycket bra skick. Jag har iaf fått lära mig av mekanikern, att från sköldens nederdel till botten av skrovet skall det finnas 12,5cm. Då är Alfa One drevet optimalt monterat. Jag har inte mätt men jag kan tänka mig att det ser ut av att sitta 20-25 cm från botten av skrovet, så 7,5-12,5cm längre ner kanske jag kan få drevet. Enligt mig låter det väldigt lite men kavitationen kanske påverkas så lätt? Mekanikern sa också att man kan laborera med olika propellers för att reducera kavitationen men det är oftast fel väg att gå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 1 Juli , 2010 Kavitationsplattan ska sitta i linje med skrovet eller strax under och det gör den ju definitivt inte... Några centimeter kan verka lite, men det gör en otrolig skillnad. Att köpa en planande båt som inte kommer upp i plan är ingen höjdare. Jag skulle inte köpa den båten - tyvärr! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter84 0 Postad 1 Juli , 2010 Hej, Okej... Ja, om kavitationsplattan ska ligga i linje med skrovet så verkar det ju stämma med 12,5cm, eller det ser ju nästan ut som om skölden skulle komma ännu lägre ner då. Nåja... Jag backar ur båtaffären. Synd som fan, välvårdad båt ändå. Tänk om Mercruiser bara kunde tillverka extenders, va enkelt livet hade varit då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 1 Juli , 2010 Ja, eller tänk om världen vore fri från klåpare som felmonterar motorer och drev :-). Mister du en står dig tusen bi - du hittar snart en ny pärla! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter84 0 Postad 7 Juli , 2010 Efter att jag läst på en del om propellers så har jag förstått att problemet med propellern på båten jag tänkte köpa inte var kavitation. Det är ventilation. Kavitation uppstår när du får för högt undertryck på framsidan utav propellern, det som händer då är att vattnet börjar koka i det vakuum som bildats. Där framstår skadorna. Undertrycket gör också att motorn lätt övervarvar eftersom propellern slirar. Ventilation uppstår när propellern är för nära vattenytan. Propellern drar helt enkelt ner luft från ytan. För att motverka detta är det viktigt att propellern ligger tillräckligt djupt, men jag också har läst att tävlingsbåtar gärna har propellern så högt som möjligt för att få ett så lågt motstånd som möjligt. För att minska ventilationen har man kupat propeller bladen i kanten så man får en stråle rätt bakåt. Det jag skriver och det jag lärt mig låter helt rimligt. Jag förstår bara inte varför ingen här rättat mig när jag snackat om kavitation? Har jag missat något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter84 0 Postad 4 Augusti , 2010 Hej, Jag ville bara meddela er alla att jag faktiskt köpte båten. När jag sjösatte den vart jag inte särskilt nöjd med hur den gick, omöjligt att varva mer än 3200 varv, den började ventilera direkt. Motorn ska komma upp i 4800 RPM. Gav jag fullgas rusa motorn och den fick inget vatten alls... MEN, jag hade redan varit i kontakt med Propellertrim i Stockholm. Så jag provade de två aliminium propellerar jag hade, en 15,5x15P och 16x16P. Jag gav en felbeskrivning och de skickade mig en stålprop. Mirage 16:13P. Den var begagnad, fick den och nav sats inkl frakt för 4500kr. Tokbilligt. En dag senare fick jag den, monterade och blev glatt överaskad. Båten gick som en dröm i jämförelse. Jag kunde varva ur fullt, kom upp i 4950 RPM vilket nästan är övervarv för den motorn. Gav jag fullgas direkt tappade den en del och ventilerade men den greppade ändå och kom upp i fart. Efter jag talade om felbeskrivningen för Fredrik igen sa han bara att jag skulle skicka in propellern så skulle han öka kupp greppet. Gratis!! Fick tillbaka den idag och provkörde. Nu går båten hur bra som helst. 4800 RPM, ventilerar ingenting och topfart är 23,75knop enligt GPS. Även när jag girar kraftigt håller den greppet i vattnet. Tendens till att ventilera finns om jag ger fullgas från noll men den får grepp ganska fort ändå. Mycket bra accelleration. När jag talar med Fredrik på propellertrim finns det möjlighet att öka greppet ytterligare med en 4 bladig propeller med lite special design. Priset sticker dock iväg då, speciellt eftersom jag måste köpa en helt ny då. Men jag är tok nöjd med farten och gången på båten nu! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser