Gäst Peter Postad 6 September , 2004 Hej! Är i behov av lite tips från Er som är motorkunniga. Vi införskaffade för ett par veckor sedan vår första bår med inombordare, en Mercruiser -94 (V6 på 175hk). Vi har ännu inte hunnit lära känna båten. Vi har åkt totalt, grovt räknat, 30 distans. Allt har gått riktigt bra och har varit en njutning. Problemet är att vi får in vatten i motorrummet. Vi pumpade ut detta på lördag kväll och allt var tort och fint på söndagen. Men efter söndages tur var det åter några centimeter vatten i motorrummet. Vi provade motorn igen och det ser ut som det skvätter runt fläktrem och dess drivhjul. Vet dock inte om det kommer från motorn eller om de rörliga delarna tar upp de vatten som finns i motorrummet och skvätter runt det. Det jag VILL höra är: Ta´t lungt grabben, det är klart det kommer in vatten, båten ligger ju i vatten. Därför har man en pump där, tjockskalle. Men om det nu inte ska finnas vatten i motorrummet även om man backar och har sig, vad BEHÖVER jag höra? Var i motorn kommer vattnet ifrån? Spricka i motorblocket, spricka i limporna eller.....? Ni som är motorkunniga, kom med tips eller ännu hellre lugnande besked (fast det tvivlar jag på) Tack på förhand //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 6 September , 2004 Ta det lugnt, behöver inte kosta mer en 20.000:- o fixa. Ne, låter som du har en läcka i kylsystemet ,kolla om du kan se var det läcker, vanligt e termostathuset, ev.vattenpump. Kolla upp var det läcker o återkomm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Postad 6 September , 2004 Jaså, bara 20.000:-? Ja , nu känns det mycket bättre Jag kollar och återkommer och hoppas att Du har nya lugnande besked då. Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_Holm 0 Postad 6 September , 2004 Det brukar finnas ett skvallerhål på vattenpumpen där det läcker ut vatten när pumpen blir allt för sliten. Kolla bakom remsivan om det syns något där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Postad 8 September , 2004 Hej! Era tips var klockrena. En styck vattenpump ger ifrån sig en massa vattenstänk via ett rosthåll. Har hittat en ny, rostfri för c:a 1500 kr. Rimligt tycker jag. Tror Ni att detta är något man byter själv med kontorsfingrar och minst en tumme i varje hand? Vet Någon vart man kan få tag på instruktionsbok/skiss över en mercrusier motor? Tack för Era tips så här långt. //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeterDeleter 0 Postad 8 September , 2004 Hej hopp Har själv utombordare och har med min mercury tagit ner sprängskisser från den här sidan. Finns även till Mercruiser inombordare men är usel på dom så skickar med länk så kan du klicka dig fram själv. Lycka till! http://www.mercruiserparts.com/SelectProductLine.asp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 8 September , 2004 En tumme PÅ varje hand e bra. Går bra att byta själv MEN e man osäker så försök att få hjälp, kan bli dyrt annars med sönderdragna skruvar o gängsnitt osv. Sprängskissar kan du hemta på www.mercruiser.com klikka dej fram te den svenska sidan. Lycka te Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Postad 8 September , 2004 Vad tror ni om att laga ett litet rosthåll tillfälligt. Har bara en åktur kvar i år och det är till vinterförvaringsplatsen, c:a 20min båtfärd. Kanske är skönare att mecka lite i vår men vill inte riskera att motorn går varm under den resan. Vad bör jag använda för material i så fall eller är det en dum chansning? Åter igen, mycket tacksam för Er hjälp så här långt. //Peter :-Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 9 September , 2004 Annars finns det metall pasta. det är bra vid temporära lagningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mr Postad 9 September , 2004 Hm nice med en BÅR som går på sjön med en v6 :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser