Krister_22 0 Postad 29 Juni , 2010 Jag behöver teorier om vad som orsakar följande felsymtom… Eller har någon varit med om samma fel…??? Min dieseldrivna Wallas-spis stänger av sig efter ca 5 minuter – alltid, varje gång. Sedan får lampan sluta blinka. Och efter det sätter jag igång den igen med exakt samma resultat. Först trodde jag det berodde på luft i bränsleslangen. Det finns lite luft i filtret närmast tanken och den har jag försökt ta bort vid några tillfällen och då har det funkat några gånger. Då skulle det i så fall förklaras med att det under 5 minuter kommer så mycket luft att spisen till slut stänger av sig. Men felet återkommer… Teori nr 2 går ut på att spänningen är för låg. Varvet lyckades inte få fram felet, men då trodde jag det berodde på att landströmmen var inkopplad eftersom jag också fick allt att fungera när landströmmen var inkopplad. Sedan konstaterade jag dessutom att ett av förbrukningsbatterierna var helt slut. Efter byte tycktes allt fungera. Men ack nej – felet kom tillbaka ändå. Dessutom provade jag igen med landströmmen inkopplad. Nej då, felet fanns kvar ändå. Ok, tredje teorin är att det finns ett överhettningsskydd som löser ut. Varför löser det i så fall ut nu och inte när varvet har provat? Jo, kanske för att de provade på hösten och våren, medan jag själv har använt spisen på sommaren och dessutom när kylskåpet har varit på och alstrat värme… Sitter någon inne med lösningen, eller har någon en teori som jag kan prova…? /Krister Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 29 Juni , 2010 Hör du att spisen verkligen går igång? det tar ju en stund för den att tända till ordentligt och att den röda lampan börjar lysa. Hör du att pumpen tickar fram bränsle? Ser du att den röda lampan lyser innan den stänger av och börjar blinka? Vad jag vet är att man alltid ska starta och stänga av spisen med fullt pådrag annars kan den sota igen ... är det detta som kan ha hänt? Jag återkommer med att namn och telnummer till dig i morgon på en person som är expert ..... Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krister_22 0 Postad 3 Juli , 2010 Hej! Sammanfattande svar på dina frågor är att spisen fungerar helt normalt i 5 minuter. Man hinner alltså nätt och jämnt koka snabbmakaroner. Kanon om du förmedlar rätta kontakten...! /Krister Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krister_22 0 Postad 18 Juni , 2011 Hej! Problemet blev löst genom fackman som kände till problemet. Han hade åtgärdat det på flera Aquador-båtar. Problemet är att värmare och spis delar på samma bränsleslang som skiljs åt genom en T-koppling. Detta funkar när allt är nytt och fräscht. Men när utrustningen får några år på nacken orkar inte spisen pumpa bränslet. Kanske finns en liten läcka någonstans som sänker trycket. Åtgärden blev att göra en ny genomföring i dieseltanken och låta spisen få en egen bränsleslang. Nu funkar allt klockrent! /Krister Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 Juni , 2011 Låter som lite riskabel lösning att dela bränslerör till motor och värmare. Det skulle även kunna bli så att motorn inte får bränsle om det läcker in luft i backventil vid värmarens bränslepump t.ex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krister_22 0 Postad 18 Juni , 2011 Att motor och värmare skulle dela bränslerör har jag aldrig hört talas om. Det är helt olika dimensioner och förutsättningar. Men att två Wallas-produkter delar bränsleslang kanske inte är helt ologiskt. Men fackmannen har framfört att tillverkaren omedelbart bör sluta med den lösningen. /Krister Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser