Gå till innehåll
tisdag 22 april 2025
DannyJ

OMC Cobra startar inte. Startmotorn går men inget mer händer

Rekommendera Poster

Hej!

Har en OMC V8 5.0 motor som inte vill starta.Det hela började idag med att jag puttrade ut från bryggorna i lugn fart. När jag sedan gav lite gas så tvärdog motorn, elektroniken till tändninge samt moturrumsfläkten. Händer alltså absolut ingenting när jag vrider på nyckeln. Blev bogserad in till bryggan och började felsöka.

Hittade fyra röda lite tjockare kablar under instrumentpanelen som det var kortslutning på. Fixade det och jag fick ström till tändningen igen.

Men när jag vrider på nyckeln så går startmotorn men det händer inget mer. Och nu behöver jag er hjälp. Vart ska jag börja felsöka nu?

Kan det vara dom fyra kablarna under instrumentpanelen som fortfarande spökar? Eller ska jag börja kolla tändstift, bränslepump, filter? Bensin vet jag att det finnsSkrattande

Mycket tacksam för svar då det snart redan har gått 2 dagar på min semester.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Prova med att dra en sladd från Plus på batteriet till plus på tändspolen och sedan försök starta.Om den funkar då så är det bara att felsöka från tändspolen och framåt.

Mh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det ska jag genast åka ut och testa.

Kollade förut och det kom ingen gnista från tändstiften, så det låter ju troligt att det skulle vara kabelbrott någonstans och att tändspolen inte får ström.

Återkommer om någon timme när jag har testat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Det fungerade tyvärr inte:( Har plockat bort tändspolen och ska lämna in den till en verkstad imorgon så jag vet ifall den är trasig eller hel.

Ifall den skulle vara hel, vad är nästa sak som jag ska testa?

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Prova att slå i 2 matskedar bensin rätt ner i förgasaren insuget.Om den startar då så är det nått med bensintillförseln.Motorkonstruktionen är ju ganska simpel. Får den bensin och gnista så funkar den.

Mh Johan

Senast ändrad av rutger | 01 juli 2010 | 08:46

Senast ändrad av rutger | 01 juli 2010 | 08:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...