Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
grebonicke

Problem med vibrationer i propelleraxel, rax axel.

Rekommendera Poster

Hej på er alla mekare,
vi har precis hämtat våran båt och är på väg hem. Nu tycker jag att det vibrerar en del i propelleraxeln ut ifrån motorn. Det är en rak axel som sitter direkt på backslaget, inga vibrationsdämpande gummibussningar och så mellan axel och backslag.

Motorn har varit ut under vintern, två nya motorkuddar (de bakre). Det märktes inget av vibrationerna tidigare, kan motorkuddarna ha satt sig? Har skrovet ändrat dig när riggen monterats? Vad kan ha hänt nu annars? Det är tydliga vibrationer runt 1500 rpm och det skvätter lite vatten vid gummibälgen på axeln som skall vara en tätning. Det tolkar jag som ett tecken på att axeln inte är helt centrisk, rätt eller fel?!

Hur kan jag komma vidare - jag skulle gärna ha lite mer erfaren hjälp än min egen. Vet ni någon som har tid att titta på detta i semestertider? Själva är vi nu i Helsingborg/Råå och vi kommer att åka vidare emot Malmö och Falsterbo/Höllviken. Alla tips är varmt välkomna. Vi har många distansminuter kvar att ta oss denna semestern och snart kommer barnen ombord med.

Båt: Najad 360
Motor: VP 2003T med rak axel

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske har man försökt att ta en genväg och lyft motorn för att byta motortassarna, utan att lossa axeln från backslaget, och därigenom krökt axeln. Annars kan det vara att man inte riktat upp motorn mot axeln, så att axeln böjs. Har du en foldingpropeller? Den kan vara fel ihopsatt, så att bladen inte fälls ut symmetriskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som om motorn inte kommit korrekt på plats - det rör sig ju endast om millimetrar. När Du närmar Dig Malmö - ring Bech på LIMAB - han kan sånt och kan hjälpa Dig. Han finns normalt i Limhamn, LIMAB alltså.

 

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man riktat axeln på land så är risken mycket stor att den inte blev bra. Marginalerna är så små att det inte vill stämma förrän man har den i vattnet och riktar motorn.  Har egen dålig erfarenhet av detta.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaren! Motorn har varit helt ur och lossad ifrån axeln. det var en oljekylare som satt under motorn som byttes.

Jag gissar att det är små marginaler och provar att ringa limab och se om de har möjlighet att hjälpa till inom kort!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om gummibälgen är en sk Black Jack från volvo penta så skvätter den förmodligen vatten pga att axeln inte längre centrerar i axelhylsan. Med stor sannolikhet (precis som någon redan nämnt) beror ditt problem på att motorn kommit ur läge jämfört med innan reparationerna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, vi har fått hjälp av palmblad i Höllviken, det är rätt injusterat i motoränden nu. Nu är jag mera inne på att det kanske är obalans i propellern eller annan del i akteränden, för vibrationerna kvarstår - men kanske i mindre omfattning.

Tack för eran hjälp =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...