StefanM 0 Postad 29 Juni , 2010 Hejsan. En fråga om kylningen med ett slutet system. Har märkt att det pyser från locket på värmeväxlaren, otätt alltså. Ska nivån vara ända upp i halsen där locket sitter för därifrån går ju en slang till expansionskärlet. I kärlet finns nu inget vatten. Min fundering är om det ej blir rätt tryck i systemet om det är för lite vatten i växlaren och att är det därför som motorn enligt mitt tycke går upp för högt i temp, ca 4mm från det röda på mätaren. StefanM Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pejon 1 Postad 29 Juni , 2010 Hej, nu vet jag ju inte vad du har för båt/motor. Men på min Bayliner 2556 skall nivån vara ända upp i halsen. Expansionskärlet är bara ett kärl som tar upp event överfylld kylvätska, alltså inte ett expansionskärl. Jag blev själv lurad på det, när jag kollade nivån i kärlet, men visade sig att i värmeväxlaren så var nivån alldes för låg. Jag skulle tro att du har höga tempen för att locket inte sluter tätt. Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StefanM 0 Postad 30 Juni , 2010 Hej Tack för det, hade mina aningar. På locket står det 14 lbs, kan det göra något om man sätter dit ett lock med 13 lbs, det skiljer ju bara 0,3 kg tryck enligt mina efterforskningar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 30 Juni , 2010 Expansionskärlet är bara ett kärl som tar upp event överfylld kylvätska, alltså inte ett expansionskärl. Är det inte just det man har ett expansionskärl till- att ta hand om överflödig kylvätska när ex. vis kylvätskan expanderar pga temphöjning?????- så nog bör det vara lite luft i detsamma för att det ska kunna fungera som just expansionskärl. Roger Senast ändrad av PCP-Roger | 30 juni 2010 | 10:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pejon 1 Postad 30 Juni , 2010 Är det inte just det man har ett expansionskärl till- att ta hand om överflödig kylvätska när ex. vis kylvätskan expanderar pga temphöjning?????- så nog bör det vara lite luft i detsamma för att det ska kunna fungera som just expansionskärl. Ett expansionskärl i tex en bil exbanderar kylvätskan åt båda hållen. Det är klart det skall vara luft i expansionskärlet. Men värmeväxlaren skall vara full. Men i min båt tar det bara upp överfyllnaden. Därför kan det bli för lite kylvätska i systemet, men man har ändå halva expansionskärlet. Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 30 Juni , 2010 I så fall är det inget expansionskärl du har i din båt utan just som du skriver något som samlar upp överfylld kylvätska. För att ett expansionskärl ska fungera som ett sådant så måste det vara den högsta punkten på kylsystemet och vara förbundet med ex.vis värmeväxlaren med en slang eller ett rör. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 Juni , 2010 Hej! Du verkar enligt ett tidigare inlägg ... http://www.maringuiden.se/forum/;thread=302721 ... ha nåt som jag tolkar som en AQ 240A? Enligt sprängskisser i ...http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-cat-7742260.aspx ... så verkar den inte ha färskvattenkylning original. Och enligt Drevia i Lysekil ...http://www.drevia.se/cgi-bin/db.pl?sok=&id=1036&kid=82&q=1&s=&o=0&l=20&mall=db_lista.html&template_file=db_artikel.html ... så finns det ingen färdig Martec-kylsats för just den motorn heller. Närmast liknande kanske kan vara AQ 170 (B30) där den här installationsanvisningen isf kanske kan vara till nån hjälp ...http://www.martec.se/html/1vp170.pdf Hela systemet skall rimligen vara fyllt, och expansionskärlet vara placerat med sin ytnivå ovanför allt annat, enligt anvisningen. Kärlet har väl nivåmarkeringar min&max (kallt glykolvatten) att hålla sig till? Upptill brukar en smal slang vara ansluten, och en skvallerstråle ur den in i kärlet visar att cirkulationen fungerar samt leder också ut ev luftbubblor (självavluftning). Två tryckventiler i locket reglerar trycket så att lämpligt övertryck fås när vätskan är varm, det höjer kokpunkten och ger alltså lite större marginal emot kokning. Öppnar man locket med varm vätska nollställs övertrycket och ett undertryck vill istället bildas när vätskan svalnar, men detta förhindrar alltså den andra ventilen i locket. Har du kanske inte en AQ 240A, och är det kanske ingen martec-kylning? Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StefanM 0 Postad 30 Juni , 2010 Hej igen Jo det stämmer från tidigare inlägg, en AQ240 A, det är inget Martec system. Locket på värmeväxlaren är fjäderbelagt och ska nog reglera trycket i växlaren. Har ordnat ett nytt lock och skall prova detta samt att fylla upp systemet så att det även finns vätska i ex kärlet. Hur stor roll spelar det att det gamla locket var på 14lbs och det nya är på 13lbs. //StefanM Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 Juni , 2010 Marginellt lägre kokpunkt bara. Men du verkar ju iofs ha vissa problem med kylkapaciteten så det kan kanske märkas ändå, men bara då du ligger nära kokpunkten (uppåt 113 grader vid normalt färskvatten-kyltryck och glykolhalt, om jag minns rätt). När färskvatten-konverteringarna sker sent, alltså då motorns kylkanaler redan har rostat och fått mycket sk pannsten blandat med biologiskt klegg, så kan det ibland rentav vara omöjligt med färskvattenkylning. Gäller knappast i ditt fall, men poängen här är att sjövattenkylning potentiellt alltid har högre maxkapacitet, för närmast obegränsade mängder 20 gradigt vatten kan ju då sas engångs-användas och slängas efterhand. (Som en sorts udda jämförelse kan man tänka på en kopp hett kaffe, den svalnar fort först men sen allt långsammare efterhand som tempen närmar sig omgivningens - för tempskillnaden driver värmeöverföringen ungefär som volt driver amperé i elkretsar, nåt sånt. De sista graderna tar alltså evigheter. I ett cirkulerande system skickar man därför alltid tillbaka kylvätskan till motorn med en högre temp än sjövattnets, dvs den kan i praktiken inte uppta lika mycket värmeenergi som sjövattnet skulle gjort, innan kokning uppstår och har därmed sämre kylkapacitet. (Tvivlar någon ännu, hur stor skillnad avkylningsmässigt är det att bada i 30 respektive 20 gradigt vatten. Man rensar kanalerna på allehanda sätt inför konverteringen, t.ex. syra löser nog pannsten bäst men kausticsoda löser antagligen rost/biologiskt klegg bäst, om jag minns rätt. En syra/bas-motsättning som gör arbetet besvärligt med omväxlande behandlingar i omgångar, om jag fattat saken rätt. Rent vatten har klart bättre värmekapacitet än glykolvatten, så ibland kan ett utbyte vara nödvändigt, men det blir ju bökigt att tömma under vintern plus att rostskyddet försämras (men inte till sjövattenkylningens usla nivå, ett slutet system utarmas ju på syre - jämför villavärmeelementens relativa rosttålighet). Till saken, nämligen shuntledningens grovlek. Hur har du det med den? I sjövattenkylt utförande är shunten (förbiledningen) relativt stor eftersom man har råd att slösa med kylkapacitet, dvs att då termostaten är stängd kan ändå mycket lätt vattenflödet till limpa/ljuddämpning upprätthållas. Men då termostaten är öppen flödar alltså en stor mängd vatten förbi motorn via shuntledningen. Vid konvertering brukar man minska alternativt stänga shuntledningen, något ljuddämpande minstaflöde är ju inte alls aktuellt längre. Avgörande blir istället ofta cirkulationspumpens trivsel, tål den tvärstopp då termostaten stänger? Elpumpar gör det nog bra, impellerpumpar mindre bra. (Hit hör kanske också att en ev nödurkoppling av färsksystemet försvåras med stängd shunt, annars kan man ju vid problem bara flytta några slangar för att återgå till sjövattenkylning.) Ett bra flöde genom motorn är naturligtvis bra med öppen termostat, det är ju där vattnet gör sitt kyljobb. Men man skall nog ändå inte stirra sig blind på det som man kan ha rätt att göra i sjövattenkyl-sammanhang, för i stort är nog glykolvatten-transporten överdimensionerad värmeenergi-överföringsmässigt relativt själva växlaren (det som är dyrt och krångligt att tillverka är växlarens kylarea, inte pump/vattenflöde-delen). Men, lagom är bäst, så hur ser din shunt egentligen ut? Eftersom ingen färdig martecsats finns för din motor så saknas kanske rekommendation. Med andra ord, fritt fram att labba lite själv i valet mellan något trimmad maxkapacitet men då kanske till priset av ökad pump-otrivsel/-slitage. Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 1 Juli , 2010 Du har alltså inga ventiler i expansionskärlets lock? Enheten lbs står tydligen för pounds som är ett mått på massa, 14 lbs = 6,35 kg. För att översätta till tryck måste nog lockets öppningsarea - som exponeras emot växlarens inre utrymme - mätas. Är det ett mindre hål i locket som öppnas av fjäderventilen så är det dess area som räknas. Med t.ex. innerdiameter D = 38 mm fås arean 1134 mm^2, eller 11,34 cm^2. 6,35 kg per 11.34 cm^2 ger bara 0,56 kg/cm^2. Eller 0,54 ATÖ. Runt 1 ATÖ är nog normalt för t.ex. martecs. Så antagligen är öppningshålet mindre, du kan ju mäta upp ifall du är nyfiken. Tror att växlaren kan vara tänkt att användas utan expansionskärl ifrån början, t.ex. MD 2040 har en sån lösning ... (sid 29)http://www.kjelsson.se/Manualer/VP 2030 instr 10-2004.pdf Växlarens lock sitter väl som högsta punkt i det fallet, så öppnar ventilen pyser luft ut inledningsvis. Men har man ett extra kärl till denna konstruktion så måste väl det sitta ännu något högre, och då kan ju växlarens luftficka (ovanför maxgränsen enligt bilden på sid 29) fyllas av vatten. Borde ju iofs inte spela minsta roll, expansionen sker ju nu i kärlet. Men instruktionsboken säger kanske nåt annat, oklart vad. / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 01 juli 2010 | 10:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StefanM 0 Postad 7 Juli , 2010 Hej igen. Nytt lock gjorde susen, det nya hade en gummitätnng i bottten, det gamla lockat fanns det ingen på. StefanM Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser