Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
freestream

Söker en hamn i Göteborg med bra lut

Rekommendera Poster

Hejsan

Jag och en polare håller på att kolla möjligheterna med att sjösätta en Stortriss MKII utan någon hjälp av krav eller något likande. Tanken är att vi endast ska behöva använda oss av en trailer och en bil.
Har räknat en del på den teoretiska matten och så som jag kan se det så ser det möjligt ut.

En Stortriss MKII och är 78 cm djupgående och har räknat med att trailern är 50 cm mark-till-hjulaxel nivå och att en är ca 340 cm från hjulaxeln till dragkroken på bilen. Eftersom jag inte har lust att doppa bilen i vattnet så har jag räknat ut att att om jag kör ner hela släpet i vattnet längs med rampen, verkligen maxat ut dess längd så gott det går utan att bilen åker ner i vattnet så borde jag kunna komma ut ca 3,16 meter (om man räknar längs med vattenytan). Med andra ord så behöver jag ett djup på minst 1,25 meter vid hjulaxelnivån, alltså där hjulaxeln är så räknar man från mark nivån till vattenytan (0,5 0,78). Detta betyder att vi behöver en ramp med ett lut på minst 21° (ju mer dess då bättre).

Jag var ute och gjorde stickprover vid rampen i Björlanda kile och kom fram till att jag fick 1,2 meter efter 5 meter med vattenyta. Kom fram till att dom hade ca 16° med lut i Björlanda kile och det betyder att med släp och allt så kommer jag sakna 1,7 meter i slutändan och projektet kommer misslyckas.

Är det någon som känner till en ramp i Göteborgs området (gärna runt Kungälv) som är lite kraftigare? gärna runt 30° grader om det finns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr inget bra tips på någon ramp.
Men skulle vara spännande och se om det funkar!

Tänk på att det kommer bli bra tryck bakåt på dom bakre stöttorna.

Samt att det nog blir rätt spännande att få upp bilen och släpet när båten är av.

30 graders lutning är ganska brant....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du fälla ned stöttorna på vagnen kan det ju vara en ide att masta på först backa bak så långt det går sedan kränga båten med något tungt i fallet eller så. Då flyter den ju fortare. Tänk på att ha en tamp på det tunga i fallet så att du kan dra in det över båten sedan så den inte blir kvar i den lutningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Finns inte rampen kvar vid den gamla tillfälliga pontonbron som gick över fästningsbron under dess reparationsarbete som var för ett 15-20 tal år sedan? Alltså nere vid den gamla Shellmacken. Där fanns tidigare en ramp och jag tror en bekant i hamnen sjösätter sin Albin 57:a där fortfarande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det runt Bohusbron du menar? är inte själv ifrån Kungälv utan kommer bara ha båten där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte koppla av trailern från bilen och förlänga med ett rep?

Inga större ansträngnigar behövs för att få trailern i rullning, sedan bestämmer repets längd hur djupt du vill ha trailern.

Eller tillverka en längre dragstång, i princip ett 4kants rör med kula i ena ändan och kulhandske i den andra, finns till rimliga priser på Biltema.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit inne på den idén också men skulle vilja undvika eventuella svets och förlängningsarbeten just med tanke på att det finns en viss höjd risk i att det kan brista och i så fall står jag där med en trailer mitt i vattnet som är i vägen för rampen och alla andra som villa använda den. Jag har det som en backup idé ut i fall att det är omöjligt att hitta en vettig ramp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en ramp i Sundhammar. Men jag har ingen aning om när det blir 1,25m djupt där. Man kan sjösätta och betala i efterhand via postgiro, hamnen är privat, men sjösättning och betalning för den, tar de gärna emot.
Att förlänga draget behöver inte innebära svetsning, montera en handske i ena änden, och en kula i den andra av förlängningsstången, så får du en lös förlängare. Glöm inte montera fettnipplar på naven, så du kan pressa ut vattnet efteråt mha en fettspruta.

/Misil163

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...