Gå till innehåll
måndag 14 april 2025
Lidan01

Trasig vevstake AQ171C

Rekommendera Poster

Hej!
Fick i fjol in vatten i 4:ans cylinder och vid det tappra startförsöket blev det vid ett tillfälle allt för stumt. Det går med andra ord inte att komprimera vatten med en båtmotor! Har ny avgaslimpa och nyrenoverad topp på min AQ171C på grund av det tyvärr vanliga problemet med för få gångtimmar och aggresivt vatten i fyrans avgasport.
Det jag dessvärre inte insåg då, var att vevstaken tog hårt stryk vilket jag insett nu, se bild. Den har gått av och slagit hål i blocket på ömse sidor. Ska lyfta ur och riva motorn.

Jag gillar motorn, trots att den är en säkerhetsrisk och vill gärna ha den kvar. Vad är rådet/råden?
- Begagnat block från 940 / B230FK?
- Kolv från ja - inte vet jag. Både Volvo och Mahle verkar har slutat med dem.
  (Sannolikt 3 mm lägre än vanliga 740/16V-kolvar).
- Vevstake: Är den special eller funkar stake från någon 740/940?
- Kontroll av vevaxel: Absolut.

Behöver moraliskt stöd från någon som kan rödblockare!

Mvh
Magnus Bergenudd

post-10015336-1394236417,9875_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tråkigt värre, dock finns det lösningar.

1. B230 block från 88- (K bLocket med de grova ramlagren, dvs ej lågfriktion med 55mm)
  2. Kolv från B230ET som svarvas ner 3mm samt förses med ventilurtag, dock blir det lite lite material kvar i kolvtoppen under ventilurtagen när jag mätte, nu fick jag tag på 2st nya kolvar så jag la ner det projektet, måste mäta vidare då.
  3. Vevstaken är densamma som till B230 senare motorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Delar till äldre Volvo motorer (och bilar)www.svis.se dock så måste man vara medlem i någon Volvo klubb för att få köpa.Listan med delar kan vara lite svår att tyda bäst är att ringa!Dock semester stängt i juli.

//Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ring till Sten Parner http://www.stenparnermotor.se/ , han har 3mm kortare vevstakar som ev. passar till original B234 kolvar, dom går förmodligen fortfarande att köpa till hyffsade priser.

Sen har ju parner även egna kolvar stakar till motorer med 86mm slag.

Originalstaken har cc 152mm så en vevstake med cc 149mm borde göra att man kan använda B234 kolvar.

Problemet är att du då måste köpa en hel uppsättning dvs 4kolvar med ventiluttag samt 4 vevstakar, men det kan ju omöjligt kosta mer än 16.000kr plus originalstakar vad nu dom kostar och då har du ju en helrenoverad motor för du måste kanske borra det nya blocket, åtminstone hona upp det till rätt mått för nya kolvar.

*edit* såg nu att ett paket  kostar 8.000kr med smidda kolvar samt stakar hos parner.

http://www.kgtrimning.nu har original B234 kolvar som kostar 770kr/st men då måste du ändå köpa 149mm stakar någonstans (http://www.lgspeed.se verkar dock ha haft) .

Senast ändrad av rickardp | 06 juli 2010 | 22:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skall kolvarna vara lägre? Lägre kompression? Isåfall kan man montera dubbla toppackningar på en vanlig motor från skroten.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En AQ171 samt AQ151 har 86mm i slaglängd på vevaxeln mot original 80mm vilket ger 2.5L respektive 2.3L i slagvolym.

Då måste antingen kolven eller vevstaken vara 3mm kortare annars så tittar kolven upp som ekorrrackarna på grönalund vilket inga dubbla topplockspackningar kan råda bot på.

Det är vevaxeln med 86mm slag som kallas marinvev i biltrimmarkretsar.

Senast ändrad av rickardp | 07 juli 2010 | 15:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...