finnsport420 0 Postad 29 Juni , 2010 Hej, när tycker ni att man drar mycket bensin när man kör på halv fart och drar upp svall spar man bensin då eller när man kör fullt, eller när man kör sakta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 29 Juni , 2010 Kör man riktigt sakta drar det inte mycket, men ligger man strax innan båten går upp i planing är det som värst för då pekar fören uppåt och båten går hela tiden som i en uppförsbacke. Billigast brukar det gå då man precis kommit upp i planing. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
finnsport420 0 Postad 29 Juni , 2010 mm, det tycker jag också men vissa i sjärgården säger att man spar bensin när fören pekar upp åt, jag tar i mot svar av alla vill veta vad ni tycker, jag håller med dig 2taktochel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 29 Juni , 2010 Vissa i skärgården har fel. Det finns två ekonomilägen, åtminstone för fyrtaktsmotorer. Det ena är innan svallfart dvs ca 4 knop för en båt i 5-6 metersklassen. Det andra är när skrovet har så liten våt yta som möjligt i förhållande till varvtalet vid planing. Ofta cirka 1500 varv under max. För äldre tvåtaktare är den senare mest ekonomisk eftersom förbränningen är mindre effektiv i lägre farter. Men att flytta en massa vatten är aldrig ekonomiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 29 Juni , 2010 Jo det stämmer i och för sig. Att lasta ner fören bromsar. Liten våt yta bra. Ställer man riggvinkeln så båten inte gungar upp och ner men fören pekar lite uppåt samt att man ligger strax över planingsläget så går det billigast för över planing ökar motståndet med farten mer än bara linjärt. Men det beror på båtyp med. Jag har en planande snurrebåt och den uppför sig så. Har man en båt som gör runt 25 knop så gnetar man inte fram i 4 knop för att spara soppa. Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
finnsport420 0 Postad 25 September , 2010 Nix det tror jag inte jag har gjort av med ca 100 liter soppa i sommar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 25 September , 2010 Kolla hur det ser ut bakom båten. Mycket svall så använder du dyr bensin för att flytta runt mycket vatten. Lite svall så använder du bensinen för att komma framåt. Simpelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
finnsport420 0 Postad 2 Oktober , 2010 Okej nu vet jag ganska mycket om bensin och nu vet jag vad jag ska tänka på till nästa sommmar ps, fortsätt att skriva på tråden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 2 Oktober , 2010 Varför skall vi fortsätta att skriva i tråden när du har fått bra och genomtänkta svar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser