Fredrik3 0 Postad 29 Juni , 2010 Hej ! Har tittat på en Nimbus 3003 med en tmd 40 124hk. Detta verkar vara en relativt liten motor för den storleken på båt. Kan det vara ett problem med denna kombination. Kan motorn gå extra tungt och gå varm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 29 Juni , 2010 Har själv haft en Nimbus 800 som det satt en Pro 40 på 124 hk i, den båten är betydligt mindre och lättare än 3003-an. Båten gjorde ca 18-20 knop med Pro 40, efter byte till en 41-a på 200 hk så blev toppfarten ca 30 knop och jag kunde marscha i 25. Skulle tro att du knappt får upp 3003-an i riktig plan med en Pro 40. Att motorn skulle gå varm är nog ingen risk då man får anpassa stigning på proppen efter båtens vikt och storlek, men det blir en roligare båt att köra med en större motor- om man har bråttom vill säga- Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 29 Juni , 2010 tmd 40 med 124 hk låter i klenaste laget på den båten. Båten är ingen fartvidunder ens med den vanligtvis förekommande motorn tmd 41. Tippar att man med 41.an marschar runt 17-18 knop, så i och med att det skiljer ca 75 hk, och att 41.an är en möjligen modernare motor så tippar jag att du möjligen kan mrscha 11-13 knop högst. Men som nån föregående skrev...den är nog roligare med den större motorn. Det är ju f.ö en trevlig båt. Antar att du sett den på Blocket 3003 DC, vilket heller inte är så vanligt på denna modell. Men priset lockar ju då den kanske av motormässiga skäl ligger 200 000 under de andra. mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 29 Juni , 2010 Den dc`n är väl egentligen en vanlig 3003 som brunnit?? /andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 30 Juni , 2010 Mycket troligt- inte spec. vanligt med akterruff på en DC- Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst johangeorg Postad 4 Juli , 2010 Någonting har uppenbarligen hänt med den båten. Inredningen ser inte ut som på andra 3003or. Vi har en 3003a med TAMD41A på 200 hk och man kan marscha 16 knop med den. Personligen tycker jag att ibland hade det varit skönt att kunna marscha lite snabbare än det, men det är ju en högst subjektiv uppfattning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser