Alderfeldt 0 Postad 29 Juni , 2010 Hej, om jag tidigare haft en propeller 10 5/8 x 12 och köper en som är 10 7/8 x 11 vad blir effekten då? En snabbare båt eller en starkare? Skall man ändra tilten på motorn vid byte oxå? Är väldigt tacksam om någon kan förklara detta för mig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 29 Juni , 2010 Beroende på din båt och motorstyrka, men större prop och lägre stigning, ska göra att din båt går långsammare och blir lite starkare Proppfakta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 29 Juni , 2010 Inte nödvändigtvis, den lägre stigningen kan tas ut av en ökning av diam. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alderfeldt 0 Postad 29 Juni , 2010 Det är en HR410 sport med 40 hk yamaha! Med andra ord skall den gå saktare med den nya propellern!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 29 Juni , 2010 Varför skall du minska stigningen? Med den relativt lätta båten och 40 hk borde motorns standardpropeller vara perfekt eller kanske tom ha för liten stigning. När du köper en propeller med 1 tums lägre stigning ökar toppvarvet enligt tumreglen ca 200 varv/min, med risk för övervarv på topp. (Motverkas något av att diametern ökar). Toppfarten bör minska något och dragkraften ökar. Bra med ökad dragkraft om du skall dra tungt, vattenskidor elle dyl. Senast ändrad av robert99 | 29 juni 2010 | 11:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 29 Juni , 2010 Med en 40 hk på aktern, blir det duktigt jobbigt att dra vattenskidor, oavsett stigning... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alderfeldt 0 Postad 29 Juni , 2010 Jag beställde en propeller efter min gamla som var helt slut och fick denna!! Topp farten öka från 29 till 32 knop tror ni att det går att få ut mer? Båten stiger upp till plan direkt men känns lite död på topp.. Skulle det kunna motverkas med en annan stigning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 29 Juni , 2010 Det är rätt omöjligt att säga, om du inte har koll på vilket varv din motor maxar på. Har du fått tre knop extra, skulle jag nöja mig. Du måste ha koll på varvet, om du ska mixtra med olika stigning och diameter. Du lär inte få ut så mkt mer, om du nu inte enbart vill ha toppfart med en person. Då är det bara att montera en rake, höja motorn och vänta tills du till slut når upp till maxhastigheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jimmy-f 0 Postad 29 Juni , 2010 Jag har prisis köpt en ny propeller till min båt! Har en Ryds 470GT Med en 60hk motor på! Viste inte vilken stigning som var den optimala så jag köpte en unuversalpropp med justerbar stigning! Även om motorn såldes med båten för 20 år sedan så är det ju inte säkert att orginalproppen är bra nu längre! Motorn lär ju ha tappat lite effekt och båten är ju inte helt slät som från fabrik! Jag har nu kört 10-20timmar med denna propp och justerat fram och tillbaka. Känns som om jag hittade rätt läge ganska snabbt och motorn spinner som en katt! Rekomenderar dock inte dessa kompositproppar till kraftfullare motorer även om de skall klara 110-120hk. Känns som om den sviktar ibland redan vid 60hk!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J-bro 1 Postad 29 Juni , 2010 Jag köpte också en kompositpropeller för att leka med stigningen men den är lite missvisande då man inte kan gå på dessa stigningstal & sen köpa en riktig propeller med samma stigning, nix. bästa är om man bor i närheten av en båtfirma så man får låna & provköra, annars kolla varavtalet för det ger bästa indikation på om du kan öka stigning eller ej. Jag har hellre en lite för stark båt än en som inte orkar i plan när man har en del last. PS min komposit propeller exploderade (5år gammal) när jag la i växeln & skulle iväg, jag plockade upp säkert 20 bitar från botten ( och nej jag gick inte emot något utan det var helt slut i plasten). satt monterad på en 85:a. Satte tillbaka gamla alu-proppen och båten gick bättre än på länge... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser