Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
mickeoannelie

Krånglande ankarspel

Rekommendera Poster

Någonmed erfarenhet av krånglnade ankarspel?

Mitt är 10 år gammalt med blyad lina som vill korva ihop sej vid utsläpp men upp går bra.

Jag får hjälpa till med händerna att räta ut korvarna innan lina löper ut.

Blir dom blyade linorna slitna invändigt och bör bytas efter x antal år?

En klubbkompis hade problem med sitt och bytte och faktiskt så blev det bra men jag vill höra om lite tips här först innan jag köper ny för ca 2000kr

/ Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har motsatt erfarenhet än din kompis, dvs att linan blir smidigare när den nötts en tid och inte så hård och stel.  Linans korvande botar du lätt.  Ta bort ankaret och dra ut hela linan i fina slingor på båten (badbryggan om du har någon), ta en tur ut på sjön och putta i hela högen som nu kommer att korva av sig (heter det så tro?) Sen är det bara att mata in medan du kör några knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar om inte linan vrider sig vid upptagning och att du inte har en ankarsvivel vilket gör att du får korvar på linan.

Gör som Terrafobica föreslog, dvs låt linan korva upp sig och försök sedan med en svivel mellan ankare och lina vilket medför att linan kan snurra runt trots att ankaret sitter fast vid upptagningen.

Jag menar typ en sådan du hittar på www.hjertmans.se  artikel nr 5915-96.

Det finns enklare i galvat som är billiga och som man skulle kunna prova med först.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen och visst heter det korvar......Glad!

Någon svirvel har aldrig suttit här så kanske det som är orsaken,ska testa alla tips idag!

/ Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...