Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
prototypjocke

MARSCHFART

Rekommendera Poster

Hallå.

Under midsommarens båttur tycker jag att vi tappat fart mot förra året.

Vad har Ni för varv/Knop på era maximer med Md21B? Monterade stora trimplan till i år och hade då hoppats på mer fart inte mindre. Och nej, dom står inte rakt ner!! Vid 2800 Rpm gör Jag ca knapt 6 knop på GPSen. Har för mig att den gick fortare förra året.

Vad har Ni för max/marschfart/varvtal?

Vad har Ni för stigning på era propellrar? Vågar man öka en stigning?

// Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vi upplever lite av din motsats...

Förra säsongen låg vi kring 2800 rpm och upplevde 5.9 knop i fart. Nu har vi gått ett antal distans i varken med eller motsjö i något drygt 2900 rpm och då ligger den nästan konstant på 6,5-6,8 knop vilket är en skillnad som man med Maximmått mätt inte tycker är logisk.

Vid 3000 rpm ligger vi på 7,0 knop och det känns märkligt för det är exakt samma vikt på utrustningen i år, samma propeller, samma bottenfärg och samma viktfördelning i båten. Märkligt... Sedan kommer vi troligen inte ligga på mer än 2800 rpm för att värna motorn som i år är inne på sin 31:a säsong (21a). Hoppas på en tur om 200 nm tor Kungsbacka-Koster!

Vår förre ägare bytte från 13 till 12 i stigning vill jag minnas,  varför göra man det?

Mvh

TMC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj!

På min Maxim bytte jag från 15x12 till 15x13, det var en betydlig förbättring. Varför man gör det motsatta är för mig en gåta, motorn får inte jobba överdrivet hårt med 15x13.

Jag skulle tro att skillnaderna ligger i varvräknarna som är runt 30 år gamla, det kan nog vara svårt att jämföra olika båtar. Kanske är det lite svårare att förstå varför det skiljer mot föregående säsong? Kanske den hårda vintern var svår för varvräknaren?

Det finns ju ganska billiga optiska handhållna varvräknare, tex http://biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Universell-varvtalsraknare-laser/ , som man skulle kunna använda på remskivan på vevaxeln för att kontrollera hur rätt eller fel varvräknaren i båten visar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en 15x13 bör marchfarten vara 6,8-7 knop beroende på strömmar i vattnet vid 2800 varv. Min granne och jag bytte från 15x12 till 15x13 och fick exakt samma fart vid samma varv och vi båda har/hade trimplan.Som Marcus skrev så går det ej att lita på varvräknarna.

/illern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var får jag tag på en 15x13 tum propeller till ett S110 drev? Finns de olika varianter på utgående axel? Vad ska man betala för en hygglig propeller.

Till våran gamla Albin 25 lämnade vi in propellern till Propellersrevice och bankadeupp den en stigning. E detta ett alternativ. Har någon prövat  ännu högre stigning?

 // Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade just en propeller i Stockholm som suttit på en maxim med S-110drev med stigning 17x13. Får se hur de blir. Något stor men enligt Propellertrim skulle detta vara en optimal propeller att marscha 7 knop på 2400rpm, men att den inte varvar mer än 3000rpm på fullt skaft. Så mycket vågar inte jag att marscha på.

Lyfter den nog i helgen och byter. Spännande eller dumdristigt får vi se. Den va iaf billig.

// Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...