Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Havsbrus

Yamaha F200 som stannar vid användandet av power trim

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Yamaha F200 från 2003 som stannar när jag använder power trimmet. Inte alltid men oftast.

Det sitter även en elektronisk startspärr, nautlilock, på motorn. 

Efter motorn har stannat så måste även nautilock funktionen aktiveras för att det ska gå att starta motorn.

Allt fungerar perfekt förutom detta.

Är det någon sjöbuse som har en gissning på vad det är som felar? Jag vet inte ens var jag ska börja felsöka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,kan ju börje med o ställe en fråga hur många amp har du på batteriet o hur gammalt är det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hela båten är från 2004 så äldre än så är inte batterierna. Jag köpte båten förra hösten så jag vet inte så mycket om historiken ännu.

Jag har underhållsladdat båda batterierna med c-tek laddare under flera gånger under vintern.

Har inte något bra mätinstrument för att se hur mycket kräm det är i dem men det kan jag ju skaffa =)

Så batterikapaciteten kan vara en anledning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lägger mina pengar på kablaget. Kan du starta din motor, ska du även kunna trimma motorn. Att den stannar under färd, kan vara problem med jordningen till trimmet. Motorn laddar ju batterierna under färd och trim drar inte mkt kräm från batterierna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant. Jag har inte några som helst problem att starta motorn. Har även full servicebok på den. Den går som sagt hur bra som helst om jag inte använder powertrim men det är lite läskigt att köra 40 knop och trimma lite med stopp som följd. Måste fixas.

Jag har ett dubbelmontage av batterierna. Är lite sugen på att byta till någon autmatbrytare för strömmen instället för att ha en manuell 0,1,2 eller 1 2 brytare. Kanske lämnar in båten och ber någon fixa både och =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade samma problem förra sommaren på min Johnson 70. Gick att starta men så fort man rörde trimmen så stannade den.För mig var det huvudströmbrytaren som hade rostat sönder och gav dålig kontakt. Satte i en ny brytare och problemet var borta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...