Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
jhea

Tamd 31

Rekommendera Poster

Har en maskin som inte går riktigt  i år maxar 2400rpm. Skall varva 3500rpm Har gått bra innan.

Har bytt turbo nu. OK

tryckt spridare . OK

Kört utan filter, rent rör i dunk för att se att den får soppa. Ok

Ryker inte.

Startar lätt.

Varvar  bra utan växel i.

Tipps någon*????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är turbon bytt i år om inte skulle jag kolla upp laddningstrycket hade ett liknande fenomen där 31:an utan växel i varvade ut men ute på vattnet max2600-2700 varv och alla sa inget fel på turbon men det var felet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp turbon helt ny blev både sur o förvånad för de sa att till 99% var detta felet. Men icke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan en utbytesturbo vara slut när man får den från försäljaren?? Långsökt kanske.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker verkligen synd om dig men det går ju mäta upp vad turbon laddar det gjorde jag och servicekillen med en kort sväng på vattnet och han konstaterade på 2 minuter att turbon var problemet.Är ingen mekaniker men förstår jag manualen rätt så ska lägsta laddtryck vid 2000 varv 0,35 kp och vid 2500 0,65 kp samt 3000 0,85 kp dessa värden gäller medeltung drift.Vid lättdrift  är värderna 0,65, 0,85 och 1,0. Innan felet med turbon konstaterades(tog 2 säsonger ) så provades allt möjligt och det enda som gav ett visst resultat var att ställa upp pumpen som jag senare fick bekräftat av servicekillen inte var riktigt fel för officiellt ska man inte röra pumpen men inofficiellt så hade dom fått rekommendationen ställ upp pumpen på grund av miljödiesel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har även rivit intercoolern nu och rengjort. Inte så mycket skit där så den kan det ej vara.

Får nog mäta turbotrycket och hoppas på detta, annars så är det pumpen men då tycker inte jag att den skall gå bra upp till 2200rpm.

Då går nog denna säsongen åt hellvette för den kan bara fackmän slita loss och montera och de har ju inget att göra vid denna tid............

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla att plaströret/slangen mellan inloppsröret och rökbegränsaren på pumpen är hel och inte läcker. Man kan också kolla att rökbegränsaren fungerar genom att lossa röret och prova om det blir någon skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...