Boatfreak 0 Postad 28 Juni , 2010 Tänkte bara puffa lite för en tjänst som jag hittade på nätet. Gästhamnsportalen (www.gasthamnsportalen.se) heter den och funkar så att medlemmarna tillfälligt kan låna varandras båtplatser. Mycket smart enligt min mening och det blir ju bara bättre ju fler som går med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 28 Juni , 2010 Konstigt att du hittat den igen.....du hittade ju samma tjänst för en månad sedan. Smygreklam eller.............? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 28 Juni , 2010 Hehe, vad fånigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 28 Juni , 2010 Mitt i 10:an !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heah 0 Postad 30 Juni , 2010 Smygreklam eller inte så tycker jag detta verkar en bra tjänst. Har någor erfarenhet av den? Många användare / hamnplatser som finns där osv? Fungerar det smidigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jorgan 1 Postad 30 Juni , 2010 Idén är god, har själv tänkt samma tanke i överfulla gästhamnar, men hemsidan ger ingen bra vibb. Opersonlig och dåligt språk (vad är en hamkapten?). Smygreklamen spär på den dåliga känslan, att det är nån halvt oseriös person som vill tjäna en hacka på en seriöst bra idé. men känslan kan vara fel, motbevisa mig gärna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben Postad 3 Juli , 2010 För vem är denna tjänst bra? Vågar påstå, efter att ha läst på deras hemsida, att endast för den som skapat tjänsten! Det enda man garanterar är att upprätthålla ett medlemsregister och ett tillgänglighetsregister över båtplatser. Något man givetvis också tar betalt för. Gästhamnsportalen tar ju inget eget ansvar, eller på annat vis garanterar, att den sökande kan få plats där denne önskar. Det råder ju ofta strikta regler för det här med 2:a-handsuthyrning. Ex.vis så vill vissa hamnar att man hyr ut för resten av säsongen, och inte lånar ut på korttid av 1-3 veckor. Detta innebär ju i så fall, att den som hyr ut inte har tillgång till sin plats igen förrän nästa säsong. En annan sak är att den som hyr ut sin plats fortfarande är ytterst ansvarig för båtplatsen, samt eventuellt det strul som kan hända, i samband med uthyrningen. Vilket då betyder att man som privatperson måste vara restriktiv till vem man hyr ut. Kan ta tid allt detta, så framförhållningen måste ju då vara väldigt lång. Grefab (Göteborgs Fritidshamnar) är så strikta, i sin kontroll av hamnarna, att man låter en ägare mista sin plats vid misskötsel. Ex.vis hyra ut utan godkänd ansökan. Har hänt i flera fall faktiskt. Dem är tyvärr inte ensamma om detta förfaringsätt. Om man tillåter uthyrning, och hyrestagaren orsakar skada, så debiteras den som hyr ut att betala. Sedan är det upp till den enskilde att få tillbaka sina pengarna, från den som hyrt. Om man hade varit seriösa så hade man först kontaktat ett antal hamnar (tror nog man försökt, men inte lyckats), och upprättat någon form av avtal säsongvis. Man borde nog även kunnat stått till tjänst med någon form av försäkring, till gagn för hyrestagaren, i de fall något händer. Men nej! Det är upp till hyrestagaren att se till att allt faller på plats, samt betala och vara glad! Dravel, om ni frågar mig! Så nej, inget för mig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 3 Juli , 2010 Grefabs senaste policy är dessutom att hamnföreningarna inte kan vara med i Frihamnsordningen då kortare utlåning mellan de som är medlemmar ej är tillåtet enligt Grefab. Detta verkar vara ett sätt för Grefab som är ett kommunalt bolag att hänvisa gästande båtar till Lilla bommen och där Liseberg AB som också är ett kommunalt bolag ska tjäna pengarna istället? Grefabs offentliga motivering är att deras hamnar inte har de faciliteter som duschar och toaletter med den kapacitet som behövs för att hålla rätt standard? Visserligen är vi i Björlanda Kile numera över 2500 båtar men nog räcker de toaletterna till för oss. Rimligtsvis har JAG rätt till min plats hela säsongen då JAG har betalt för den borde jag rimligtsvis få förfoga över den på det sätt jag anser lämpligt? SKÄMS GREFAB! Senast ändrad av Matrix | 03 juli 2010 | 20:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 3 Juli , 2010 Faktiskt en av de sämsta hemsidorna jag skådat, ger inte ett skit mer än pengar till ägaren av sajten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben Postad 3 Juli , 2010 Matrix skrev; Rimligtvis har JAG rätt till min plats hela säsongen då JAG har betalt för den borde jag rimligtvis få förfoga över den på det sätt jag anser lämpligt? Man tycker ju att det borde vara så, i synnerhet på de marinor där man betalat deposition eller insats, men oftast så hänvisas det till att det blir svårare att övervaka marinan, utifrån att det springer en massa folk, i olika utsträckning, som ingen känner, och som kan ta en tid innan dessa känns igen på ett naturligt sätt! Ja men låt då alla ha plastade ackrediteringskort hängandes runt halsen, så är ju det problemet löst. Har hört att detta i viss mån finns på en del marinor. Sanningshalten vet jag inget om, men visst låter det bra? Själv så har jag inte Grefab och tur är kanske det. Dem är ju ganska oflexibla i sitt förhållningsätt, som det verkar. Senast ändrad av Gobben | 03 juli 2010 | 21:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captainmycaptain 0 Postad 14 Juli , 2010 hahaha Mycket bra motkommentar !! Ska bli intressant att se fortsättningen av den här konversationen. To be continued... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben Postad 18 Juli , 2010 Trådskaparen verkar inte så intresserad av att upprätthålla sin skapelse, så några svar eller påpekanden, är nog inte att förvänta. Säkert så som någon nämnde, att trådskaparen och ägaren till hemsidan, är en och samma person! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
adbsos 0 Postad 23 Juli , 2010 Har min båtplats i en grefab hamn med ca 600 båtar och är själv inte med i Frihamnsavtalet. Oavsett om Grefab tillåter eller inte så kommer det tyska, danska båtar och lägger sig på platser där det just då inte finns en båt oavsett om det finns röd/grön skylt. Med andra ord finns det gratisliggare som gladeligen kopplar in sig på landströmmen och fyllter vatten, trevliga människor som är medvetna om att servicen inte är som i en gästhamn. Så oavsett om vad Grefab officiellt säger så är det ingen Grefab personal som stöter bort dessa båtturister. Gästbåtarna finns där men vi Grefab kunder kan tydligen officiellt inte vara med i Frihamnsavtalet. Nu ligger inte inlägget om detta förbud i linje med hur den lokala hamnföreningen agerar, de erbjuder anslutning för sina medlemmar till Frihamnsavtalet. Att utnyttja befintliga bryggplatser effektivt borde ligga i linje med allt snack om green thinking. Jag ser Frihamnsavtalet och Gästhamnsportalen som 2 bra initiativ. Ännu bättre är det när kommunerna aktivt stödjer friluftslivet tex med sophantering, har seglat i Norge där det i naturhamnarna (friarealer) finns fasta grillplatser, soptunnor, torr Toa och ibland bryggor för båt turisterna. I Sverige blir myndigheterna (medborgarnas tjänare) förvånade över nedskräpning då antalet soptunnor reduceras eller låses in i gästhamnarna, risken att skräpet hamnar fel ökar med detta agerande och totalkostnaden blir inte lägre. Vår egen princip är att i juli seglar man inte i Bohuslän. Danmark och Norge har alltid plats för en båt till även sent en juli kväll. Senast ändrad av adbsos | 23 juli 2010 | 10:58 Senast ändrad av adbsos | 23 juli 2010 | 11:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser