Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
gonil

Är batterierna slut?

Rekommendera Poster

Är det strömmen som rusar när jag använder batteritestaren du är ute efter?
Jag tänkte väl inte testa den på batterierna igen men jag kan testa det på ett annat fritidsbatteri jag har. Dock så ligger den i båten så jag senast någon gång nästa vecka borde jag kunna fixa det.

Jo, just strömmen som rusar vid mätningen plus någorlunda samtidigt avläst spänning. Kan ju då sluta mig till belastningens ohm-värde enligt välkända R= U/I (motståndet=spänningen dividerat med strömstyrkan).

Ingen som helst brådska! Får man ha fräckheten att begära två avläsningar, så skulle jag önska:
1. En dubbelavläsning spänning/ström ganska direkt, innan nån större värme hunnit utvecklas.
2. En ytterligare dubbelavläsning spänning/ström efter 8-10 sekunder.
(Kan ju f.ö. med fördel utföras i två omgångar, med en liten avsvalningspaus emellan så att siffrorna kan antecknas utan stress.)

Anledningen är att kontrollera belastningsmotståndets värde vid två vitt skilda temperaturer. Bara som extrakoll av antagandet att biltema-motståndet varierar med tempen ungefär som den tänkta kopian i konstantan-legering.
Är egentligen bara ute efter ohm-värdet i grova drag, min ev hembyggda kopia kan då trots viss felvisning/osäkerhet ändå användas som jämförelse år från år, tänker jag mig.
Men man vill ju kunna fuska på bästa sätt, så någorlunda skapligt avlästa värden vore tacknämligt.
(Alla medel känns plötsligt tillåtna med tanke på den usla statistiken ovan. Rapporterar tillbaka hit ifall jag når nåt användbart resultat med motståndbyggets detaljer, så snart rökmolnen skingrats. :)

 



Senast ändrad av Thomas-1 | 06 juli 2010 | 20:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nere i båten ikväll och fixade främst lite med gummibåtsdäverterna.
(limmade fästen på gummibåten för snap davits fäste)

Drog ur solcellen och landströmsladdaren och kollade att instrumentet visade 0A när brytaren var avslagen och det var ju bra i varje fall.
Slog sedan på brytaren och då visade den 0,5A
Det som går på vad jag kom på är gasollarm och solcellsregulatorn tänds det någon lampa också.
0,5A Känns lite mycket kanske men det förklarar ju inte att det skulle tömma hela banken på ca 24H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju prova att slå av säkringarna en efter en och kolla vilken krets som ligger och drar?

Har du t ex någon 220V inverter inkopplad så kan den dra 0.5 A i tomgång.



Senast ändrad av Anders_St | 09 juli 2010 | 10:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra ide med säkringarna.
Jag har en inverter inkopplad men den är ju alltid avslagen så den borde inte dra något när den är i läge off men man får väl kolla det också.
Dock så är det ju inte 0,5A som är problemet. Jag får koppla ur gaslarmet och solcellsrälet för att se hur mycket det drar då.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok då har man varit ute i helgen igen och batterierna höll i ca 24 timmar igen.
Då var de laddade fullt innan vi åkte. Dels så drog jag inte ut dem särskilt förra helgen då jag låg vid landström.
Sedan så hade jag landströmsladdaren i båten från torsdagen i drygt 24 timmar.

Jag skrev ner lite värden under första dygnet i helgen från min batterimätare.

tid,  Volt förbrukning AH %kvar

20:51 13,6V  3,4A  0AH 100%
21:58 12,8V  0,5A  0AH 85%
22:55 12,8V  0,5A  2AH 90%
09:15 12,9V 0,5A 13AH 85%
10:30 12,7V  2,2A 14AH 85%
11:45 12,8V 1,0A 15AH 85%
12:50 13,0V 1,2A 15AH 85%
14:16 12,7V  1,6A 16AH 85%
15:22 12,8V  0,2A 16AH 90%
16:54 12,7V  2,2A 17AH 85%
17:56 12,8V  0,2A 17AH 90%
19:03 12,8V  0,2A 19AH 90%
20:11 12,7V  0,5A 21AH 90%
22:36 12,4V  3,0A 24AH 58%
23:33 11,0V  0,5A 26AH  0%
Kylskåp avslaget
00:29 12,6V  0,0A 26AH 80%
kylskåpet på
00:31 11,3V  0,5A 26AH 73%
Kylskåp av
06:05 12,8V  0,3A 26AH 81%
Kylskåp på
06:09 10,3V  3,4A 26AH 61%
Sedan visar volten runt 13V när solcell laddade och ner under 12V när kylskåpet gick igång.

% talet undrar ju hur den räknar men AH tycker jag verka stämma och 26AH förbrukade innan batterierna var slut.
Att batterier tar slut förstod jag men när de håller laddning och klarar belastningstestet var nytt för mig.
Batterierna är 4 Varta Fritidsbatterierna på 75AH.


På morgonen, när batterierna var urladdade, gjorde jag även en test att mäta med lös digitalmätare på varje batteri samtidigt som vi spolade i kranarna.
Detta test gjorde jag på alla batterierna för att försäkra mig om att båda batteribankarna och alla 4 batterierna hade kontakt med systemet.
Och alla fyra mätningarna så dök volttaltet när jag spolade precis som jag hade förväntat mig.

Någon som kan komma med nya kommentarer??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej batterier kan nog ge både startström och hålla laddning men ha dålig kapacitet. Jag tycker ditt senaste test var väldigt klargörande: Du har helt klart en batteribank med 26 Ah.

Vilket stämmer med min egen upplevelse. Jag var förra säsongen irriterad på att mina batterier tog slut väldigt fort på ungefär samma sätt. Efter 5000 kr nya batterier nu i år, inklusive nytt start, så är det ett helt annat läge! Vattenpumparna snurrar snabbare och den lilla tvekan som fanns vid motorstart har försvunnit.

Men då var mina troligen 7-8 säsonger gamla vilket nog är max. Så till dieselförbrukningen så kan jag tydligen lägga knappt 1000 kr per år i batterislitage. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare i tråden, jag tror att du har bara två val, antingen att köra med ett eller möjligen två batterier i taget och försöka hitta det eller de svarta fåren. Eller att köpa helt nya batterier.

Med största sannolikhet har du ett batteri med en dålig cell. Spänningen sjunker snabbt i det batteriet och de andra kommer att skicka ström genom det tills dom också håller samma spänning. Risken är att dom friska också tagit skada genom för många djupurladdningar.

Kanske det finns någon batteriexpert på forumet som kan klargöra detta mer i detalj, men på botten av cellerna byggs det med tiden upp rester av plattmaterial som kan kortsluta cellen. Och symptomen är självurladdning av cellen/batteriet och därmed töms hela batteribanken, precis det du verkar uppleva.

Så du måste köra med ett eller möjligen några batterier i taget och se om du kan identifiera vilket eller vilka som är dåliga. Den lilla förbrukning du använde i helgen bör t.om. ett batteri orka med, och då får du en bra bild över konditionen hos var och ett av dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får nog bita i det sura äpplet och köpa nya batterier.
Semestern närmar sig och då är det inte värt att strula.

Har elmotor till gummibåten så jag kan spara batterierna och testa dem mer grundligt senare. Tidigare år har jag haft ankarspelet (1000W) kopplat till förbrukargruppen och då jag kört slut på batterierna någon gång så har de säkert inte mått bra av att jag behövt köra in ankaret efter start. Nu är ankarspelet kopplat till startgrupp där jag bytte batterierna förra året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit och pratat med Ole på Batterexpressen i Rosersberg
http://www.batteriexpressen.se/


Hade tänk köpa 2 115ah deep-cycle batterier innan jag kom dit men efter en diskusion med Ole så blev det 3 st 75AH maringel batterier för 1500:- styck. Vill helst upp i antalet batterier som jag hade tidigare men 4500:- fick räcka i utgifter och med tanke på att vi hade endast 26AH kvar i gamla så blir det ändå en stor förbättring. Skrattande

Dessutom hoppas jag att jag kan ha mer koll på statusen med hjälp av batteriinstrumentet. Nu ska vi i varje fall ha 225 friska AH.

Gel batterierna ska ju tåla urladdningar betydligt bättre än vätskebatterier då de inte kan förångas vilket tydligen även de vätskefylda underhållsfria batterierna kan göras.

Fortsättning följer men nu hoppas jag vi kan ligga 3 dagar i naturhamn utan att köra slut på batterierna.



Senast ändrad av gonil | 13 juli 2010 | 23:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste väl funka, håller tummarna!

Du har ju örnkoll med instrumentresurser och har uttömt varje annan möjlighet, vad jag begriper. Sluta för allt i världen inte att rapportera vad som händer även om ingen svarar direkt (forumet kan nog liksom jag sakna nya idéer för tillfället, gissar jag).

De intressantaste trådarna är oftast de som metodiskt outröttligt jagar ner felmöjligheterna ända till botten, och nån make till denna batterikapacitetsfel-tråd finns nog inte i forumet. Du bryter ny mark, helt enkelt.

Ha det riktigt välförtjänt gott i naturhamnarna!

/ Thomas Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack  Thomas.
Nu har jag monterat in dem i båten också och en skillnad jag märkte var att landströmsladdaren lyckades ladda 22A medan den aldrig kom upp i mer än 15A med de gamla batterierna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gratulerar, det borde bli skillnad!

Som vanligt när det gäller båten så får man försöka förtränga mängden pengar som går åt och njuta av åkandet i stället.

 

post-15159-1394236433,3837_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu har vi varit ute några nätter i naturhamnar. Det har blivit 4 nätter med en tur på ca 15 distans en av dagarna och vi har inte haft några problem med elen nu.
Så det var batterierna som var helt slut.
enligt mätaren så hade vi förbrukat drygt 60 Ah efter fyra nätter och med andra ord många amperetimmar kvar i banken.
Det jag också märkt är att Gelbatterierna har lägre volttal än vad de gamla dåliga batterierna hade så jag började undra i början.
När vi efter 4 dagar åkte mot gästhamn så gav generatorn 26A när vi körde då har jag pc navigering och några ampere till som drar samtidigt.

Känns som det kan fungera bra ett tag nu.
Tack alla för synpunkter under mina funderinga.
/Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det äntligen fungerar bra!

Det räcker tydligen inte ens med batterimätare, voltmätare och belastnings-provare för att omedelbart kunna avgöra en batteribanks skick.

Men enligt Skyllermarks-sajten nedan kan batteriets grad av sulfatering följas genom att man fortlöpande lägger märke till laddströmmens storlek (eller laddspänningen) vid t.ex. start efter övernattningar.

Iofs ganska lätt att utföra, men batterimätaren har ju ändå tillgång till ström och spänning och borde ju då kunna göra samma sak automatiskt, kan tyckas. Alltså visa batteribankens relativa kondition map sulfatering/ laddmottaglighet.
Nå, det gör tydligen inte BM-1:an i alla fall.

Längst ner i sajten ...
http://www.skyllermarks.se/sv/artiklar/ett-batteri-till

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är någonstans, så borde det vara här som man kan finna sina svar ;)

 

Jag undrar hur många Ah man brukar göra av med i en frihamn?

Förstår att frågan är svår att svara på för det beror såklart på en mängd faktorer, men finns det något snitt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, det är ju en svår fråga.

Det beror ju vilken utrustning man har och hur snål den är. Offtast är väl kylskåpet det som drar mest ström och då beror det ju på hur modernt/snålt det är. Sedan spelar vädret in och om man t.ex. slänger in ljumen dryck (öl/läsk m.m.) som man vill kyla så drar ju det mer. Använder man sedan TV, lampor som inte är av lågenergimodell eller andra elförbrukare så drar det snabbt iväg. I vår båt brukar vi ligga på ca 30 AH men då har vi även solcell som laddar i lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår båt är det dieselvärmen som drar mest, när den är på (fläkten drar upp till 1,5A). Därefter kylskåpet (snitt 1A).

Mitt förslag är att du köper en multimeter med tångamperemeter (finns billigt på t ex Biltema) och sedan kan du ägna en stund åt att slå av och på utrustning i din båt och kolla hur mycket ström de drar i just din båt. Kylskåpet kan du även kolla med ett tidtagarur, hur lång tid det normalt går mellan att kompressorn går på och hur länge kompressorn går (i min båt går kylens kompressor uppåt halva tiden).

Ta sedan uppmätta A-värden gånger 24 för prylar som är på jämt och övriga gånger den tid i timmar som du tror att de är på i snitt = antal Ah.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...