Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
AndreasE

Problem med Mercruiser 5,7 i en Bayliner 2355

Rekommendera Poster

Hej!

Har ganska precis kommit hem efter en fantastisk helg i skärgården.

Vi har precis köpt en Bayliner 2355 med Mercruiser 5,7 med Alpha One drev.

Enligt uppgift så ska båten göra ca 35 knop, bra marschfart ska vara 25 knop.

Men problemet är att båten gör bara 28 knop, den vill inte mer, och då varvar den ca 4500, dvs nära maxvarv. Dessutom om man ligger på 3000 varv och gasar på så tvekar den ett par sekunder för att sedan dra på.

Jag skulle vilja höra med andra med likadan båt vilken maxfart och marschfart ni har i era båtar, samt på vilka varvtal ni ligger.

Det sitter nu en 15x15 propeller, som verkar för liten, men samtidigt så känns det inte som om den skulle klara av en större propp, den är ganska seg upp i plan som det är idag.

Kom gärna med synpunkter!



Senast ändrad av AndreasE | 28 juni 2010 | 13:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det inte är någon påväxt under båten?

Hur var drevläget när du testade toppfarten? För att få ut de sista knopen så behöver drevet trimmas ut ordentligt (till gränsen för kavitation) för att få upp så mycket av båten som möjligt ur vattnet.

Tvekan vid gaspådrag kan bero på dålig accelerationspump i förgasaren. När du ligger still med motorn avslagen - titta ner i förgasaren med avtagen flamdämpare samtidigt som en kompis gör ett kraftigt gaspådrag. Det ska komma kraftiga strålar av bensin nere i förgasaren.

15 stigning låter som en låg stigning med den motorn och båten - frågan är om motorn är helt kry? Kan det vara så att den har tappat en hel del hästar och en föregående ägare har satt på en propeller med lägre stigning för att kompensera hästdöden? Kanske läge att ta ett kompressionsprov...

Vi hade tidigare en 2,3 ton tung 26-fots DC med en 5,7 l Mercruiser och den hade 17 stigning (stålprop) och gjorde då ca 34 knop vid ca 4900 rpm (=lite övervarv). Den motorn var ibland svårstartad och tvekade vid gaspådrag p g a en dålig Mercarb orginalförgasare. Lösningen var en ny Edelbrock 4-portsförgasare (och nytt 4-portsinsug) - det blev som en helt ny motor. Om jag minns rätt så var det en prislapp på ca 7000 kr från Hansen Racing.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu har jag tagit kompprov på den, det låg mellan 11 och 11,5, så helt ok.

Nu är det väl riva förgasare som gäller för det är väl troligt att felet ligger där.

Botten på båten är helt ren då den är precis ilagd. Trimplanen var uppe och drevet trimmat så mycket att det nästan blev kavitation.
Kollade också stiften och bytte dessa, men de hade en fin färg, så den ser inte ut att ha gått överdrivet snålt eller fett.


Någon som har några åsiker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att kompressionen var så bra!

Sätt någon i motorrummet och kolla så att spjällen i förgasaren öppnar helt på maxvarv under körning och att chokespjället är helt öppet för att utesluta något så enkelt som feljusterat gaslänkage eller glapp choke.

Nästa steg är att kolla tändningen - om jag minns rätt så ska den vara 8 grader på tomgång och stiga till dryga 30 grader vid 3500 rpm. Gör ett par extra streck på svänghjulet med t ex en silverpenna för att kunna läsa av tändförställningen på högre varv. Det står inget om årsmodell, men jag gissar att det är elektronisk Thunderbolt 3 eller 4-tändning? I så fall måste en lila/svart sladd som ligger på babords sida i överkant på motorn jordas för att kunna kolla tändningen (annars hoppar den fram och tillbaka och är omöjlig att läsa av).

Jag tror inte att det hjälper att riva och göra rent munstyckena i förgasaren - i så fall är det förgasarrenovering som gäller (inkl byte av accpump). På maxvarv så är det lufttillförseln som är begränsande för motoreffekten (om inte förgasaren har helt fel munstycken i sig, vilket verkar osannolikt om ingen har varit och pillat på den tidigare) - dvs ett byte till fyrportsförgasare eller större förgasare är i så fall det som kan hjälpa till att höja effekten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jsg ska kolla spjället under körning, helt klart.

Motorn är från -97 om det säger något. Vad sitter det för förgasare på dessa med 250hk?
Jag är inte helt korkad, men jag har aldrig hållt på med stoneage motorer med förgasare innan :)

Det är två större portar, samt under chokespjället är det två lite mindre portar.

Choken har jag låst i öppet läge då det staget från bimetallen inte var helt, så den låg och chokade lite hela tiden, men detta åtgärdades innan detta fel upptäcktes.

Därför jag tror det har med förgasaren att göra är att när jag går från halvgas till fullgas så tvekar den i ca 2 sekunder innan den gasar på, det känns som om den surar ner sig då.
Men tittar man på stiften så är dom fina, men det är klart, den kanske bara surar just då.

MVH
Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har själv problem med en exakt likadan motor och kollade också kompresionen (du kan se mina tidigare inlägg). Problemet är att ett kompressiontest inte ger så bra info om hur motorn egentligen fungerar. Motorn kan läcka som ett såll trots att kompressionsmätaren visar ok värden pga att mätaren pumpas upp som om den vore en luftmadrass för varje varv motorn dras runt på testad cylinder. Enligt Mercrusiers mekanikerhandbok skall din motor dock ha ett komp. mellan 120-160 psi och toppvarva ca 4500 rpm. Viktigt är att resultaten är jämna men inte avviker sinsemellan mer än ca 10-15 psi. Handbok hittar du på  http://www.boatfix.com/merc/mainmenu.pdf, följ länkar i dokumentet till din motor resp. drev. Be att en båtmekaniker testar hur mycket luft som läcker ur cylindern med ett tryck läckagetest. Motorn skall inte läcka mer än 40% när kolven står i topp under kompressionsfasen. I annat fall har du troligen mer än ett moderat läckage i toppen (ventiler etc.).

 Kontrollera också att ventillyftarbrygorna inte har spel innan test. Genom att rotera lyftarstången och samtidigt dra åt lyftarmuttern så känner du när du får ett motstånd i rotationen av stången. Stanna då och dra ett helt varv. Sedan sköter de hydraliska lyftarna under stången att ventilspelet blir korrekt.

Enligt mercrusier skall du kunna har en 15x17P eller 15x15P beroende på utväxling av drevet. Detta måste du veta för att bestämma prop./ eller att se om något är fel på motor eller kraftöverföring. Det beror lite på vad du är ute efter, accelaertion och styrka eller toppfart. Du kan ju vilja dra vattenskidor eller ring, cruisa med bra bränsleekonomi eller är du enbart ute efter fart? Kolla själv på http://www.mercurymarine.com/propellers/prop-selector/#.

Min motor dömdes ut av båtmekanikern och visade stora läckage trots relativt bra kompression på vissa cylindrar. Men efter en grundlig inställning gick båten bättre men långt ifrån så bra som den bör gå.

PS: Kolla även stiften igen, då särskilt efter sprickor i porslinet. Rådet är att använda en  tändstifthylsa med nedslipad bakdel för att inte spräcka porslinet. Det är mycket trångt för stiften så hylsorna spräcker gärna porslinet och då blir tändningen dålig. Dra väldigt stiften väldigt mjukt då gängan är konisk och sitter bra ändå. :DS

Bästa hälsningar

Jerry

 



Senast ändrad av Jerhed | 01 juli 2010 | 21:02



Senast ändrad av Jerhed | 01 juli 2010 | 21:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag i o f sig att du kan vara nöjd och glad med din utmärkta kompression - läs andra trådar så hittar du många som har haft dåliga motorer och det visar sig garanterat på ett vanligt kompprov.

Vår förra båt hade en 5,7 l Mercruiser från -97 och den betedde sig ungefär likadant som det du beskriver (men varvade ur relativt bra). De årgångarna så hade Mercruiser en ide om att göra egna förgasare som hette Mercarb (svarta tvåportsförgasare). Jag var inne på en förgasarrenovering och beställde till och med en renoveringssats. När firman som jag beställt ifrån skulle beställa prylarna från Hansen Racing så blev de avrådda och bad mig då kontakta Hansen Racing direkt. Jag fick prata med ett förgasarorakel som förklarade att jag aldrig skulle få ordning på förgasaren trots renovering, eftersom den var kass från början :-). Jag köpte på deras inrådan en Edelbrock fyrportsförgasare med nytt insug (för att passa till en fyrports i s f tvåports förgasare) för ca 7000 kr och motorn blev som ny. Rapp på gasen och startade alltid på tomgång med stabilt varvtal från första kolvslaget. Den gick som en insprutningsmotor.

Ring och prata med Hansen Racing och fråga vad de tror när du beskriver problemen.

Annars har jag både insug och den gamla Mercarbförgasare kvar i förrådet - du får gärna ta prylarna och testa mot en flaska singelmalt.



Senast ändrad av Patrik_ | 01 juli 2010 | 21:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till - den tvekan som du beskriver vid gaspådrag är garanterat accpumpen som är dålig. Kolla vid bryggan med motorn avslagen om du ser kraftiga strålar nere i förgasaren när en kompis gör ett hastigt gaspådrag. Om inte så är packningar m.m. i accpumpen dåliga. Den fungerar ungefär som en cykelpump som är fylld med bensin och ska ge tydliga strålar vid hastigt gaspådrag. När den inte fungerar så måste man smyga upp motorn i varv med gasen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte med om att kompressionprovet ger ett bra svar på skicket på motorn eller ens verklig kompression. De flesta kompressionmätare visar hur stort det momentana övertycket är i cylindern (max) och ger inte maxutslag förren man har pumpat runt flera varv. Motorn måste också vara varmkörd vid test.  Många är de som kör runt med bränsleslukare med bra kompression och få hästkrafter.

Ett omvänt test där man trycker in luft i cylindern visar hur ventiler och kolvringar står emot ett relativt långvarigare tryck. Detta kan även användas för att lokalisera var trycket pyser ut. En racermaskin bör ha under 9% läckage och en normal motor bör inte läcka mer än 40% med detta test.

Har förra ägaren snålskört och sällan varvat upp ordentligt kommer avlagringar samlas som ger dålig ventiltätning. Stiften kan se finna ut pga att de är bytta. Avlagringar kan motverkas och tas bort med tillsats av STP förgasarrenöring och blyersättningsmedel. Eftersom bly inte finns i dagens bensin kan detta också ge dålig ventilsmörjning, vilket leder till större slitage. Billiga varianter av dessa medel finns tex. på biltema. Tex. innehåller STPs och Biltemas förgasarrengöring samma mängder av den aktiva indegriensen kerosene (fotogen). Prova även att köra i några flaskor K-sprit då etanolen som finns i bensinen som finns kvar i tanken omvandlas till vatten efter ett tag (om båten tex. har stått med bensin i tanken över vintern eller att man sällan kör tanken tom). Detta kan få motorn att gå som du beskriver. Vatten och slem som bildas i tanken bör man ta bort (rengöring och k-sprit). Enbart stiftbyte på min båt ökade varvtalet med 200 rmp... så visst har övriga delar stor betydelse också.

För att kolla din propeller och motor se även denna länk:

http://www.usaonline.se/propeller_guiden~85.php

Fungerar motorn/drev som avsett med jämförbar propeller så kan det vara så att du vara relativt säker på att det inte är något stort fel på motorn iallafall.

Kolla också att trimplanen inte bromsar båten i toppfart (bromsskärm). Efter att du når plan så har de bara en stabiliserande effekt men bör då stå relativt rakt bak eller vara helt uppfällda. Kan vara svårt att avgöra om man inte ser dem under gång...

Bästa hälsningar

Jerry



Senast ändrad av Jerhed | 01 juli 2010 | 22:44



Senast ändrad av Jerhed | 01 juli 2010 | 22:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten - du har väl kollat toppfarten med GPS och inte tryckloggen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart mot GPS, orginalmätarn ger jag inte mycket för.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och testat att dreva upp, jag drevar upp nästintill 50% då ökar toppfarten och ingen ökning av varvtalet, detta ger ett antal knop men kanske inte den skillnaden på beräknad toppfart du anger....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en gång en Bayliner med samma motor och samma problem som du. I det fallet var det bara att personen som bytat tändstift på motorn hade inte satt tillbaka tändkablarna på rätt stift vilket gjorde att den tände i fel ordning och effektuttaget blev lågt. I övrigt gick motorn som den skulle. Efter att tändkablarna omarrangerats så blev det en helt annan kraft i motorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En klåpare till mekaniker lyckades skifta två tändkablar på vår förra båt. Den orkade inte upp i planing och gick riktigt kass, så jag tror du kan utesluta det om båten gör 28 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var nere i båten igår kväll för att byta fördelare, rotor, tändspole och tändkablar.

När jag börjar lossa fördelaren så märker jag att den inte sitter fast, den går att vrida väldigt lätt. Den har vridit sig till ena ändläget. Tändinställningen är med all säkerhet helt fel.

Nu hoppas jag för allt i världen att detta kan vara en klart bidragande orsak till mina problem, nu ska jag bara få tag på en stobe så jag kan ställa det rätt.

Jag grov inställde den på plats, så nu är det bara finliret kvar.
På min kåpa står det 10 grader FÖD, vet någon vilen kabel som ska jordas för att man ska kunna mäta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ställer tändningen med en stroboskop lampa så ska du ju köra motorn och kolla tändläget på 1'ans cylinder. Inget som skall jordas, lampan ansluts till och - och till (runt) 1'ans tändkabel. Kolla på så låg tomgång som möjligt dvs runt 700 rpm. När du hittat rätt tändläge och låst fördelaren så kan du varva lite för att se att tändläget ändras vid gaspådrag, den ska röra sig påtagligt mot en större förtändning vid pådrag, står den still så behöver fördelaren gås igenom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändningen går inte att ställa, ställer man den där den ska stå så går den knappt. När man höjer varvtalet så går tändningen åt fel håll.

Fördelaren ska bytas, samt att det åker på en ny förgasare. Sen får vi hoppas att problemet är ur världen!

Men jag skulle vilja få kontakt med andra med likadan båt för att ta reda på vilka proppar ni kör med samt varvtal och topphastighet. Är det någon här som åker runt i en 2355 Ciera?

MVH
Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ägt en SeaRay 24ft SD -91 med en 5.7 och Alphadrev .  På den hade jag en 17'' i stället för 19'' som var originalet . varför jag satte på en 17'' var för att få en snabbare start / ax . En 15'' som tydligen trådskaparen har är nog inte helt bra . 

Men 17'' propp så gjorde båten max 36 och ca 25knop på march 3500varv och den va pigg som satan med den mindre proppen :-)

 

*

Räknar man teoretiskt vad en 17'' och 1.5växling med max 4500varv så är maxfarten 42knop .. OBS !!!! teoretiskt !!!!! men 12-13% slip som är rätt vanligt så ska båten kunna toppa ca35knop !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, kanon. Vad hade för för max och marsch fart med 19 proppen?

Jag antar att det var 15x17 du hade sist och 15x19 från början?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs ovanstående inlägg ang tändinställning!

 Om du har en Thunderbolt IV-tändning så måste du jorda den svartlila kabeln för att kunna ställa tändningen, annars justerar knacksensorn tändningen hela tiden och det blir omöjligt att läsa av med strobe-lampan. Det är ett bra tändsystem, så du behöver definitivt inte byta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tändningen är kollad enl konstans alla regler. Det är fördelaren som är trasig.

När varvet går upp så ska ju tändningen öka, och denna gör tvärtom. (eller om den nu skulle minska, kommer inte exakt ihåg, fel gör den iaf.)

Jag har nu haft en båtmekaniker på båten som har kollat och kommit fram till samma sak.

 

Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nästan samma båt (Bayliner 2455) med samma motor som du (5.7L med förgasare) men har dock DuoProp-drev.

Gör drygt 35 knop som max.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att höra, då borde det bli lite krut i båten när detta är klart!

Vad har du för propp?

MVH
Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär, då var problemen lösta med ny fördelare och ny förgasare. Båten blev klar kvällen den 14/7. Vi skulle ut och åka äntligen efter två veckors stillestånd, vi skulle ut dagen efter.

När vi kommer till båtplatsen så har dom snott båtfan.

Helt jävla otroligt.

Ha en trevlig båtsommar, vi har det då inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beklagar, tråkigt att höra! J-vla svin det finns därute! De fick en nyservad, något renoverad maskin och vet inte alls vilket slit du själv lagt ner. Hoppas att du hade den försäkrad. Men det är ändå ett j-vla skit! Må neptunus ta dem!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla tändningsinställningen på motorn, ställt med förtändning -10 grd på bilmotorer, annars är det som tidigare sagt att det kanske är dax med en fördelare. Orginal är sämre en performance efftermarknad.

är enkelt att göra innan du börjar lägga pengar på nåt i du inte vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Salcin, läs bloggen innan du kommenterar! Allt du säger är redan gjort och båten finns inte kvar längre. Den är stulen!!! Dvs tråden är värdelös att följa framöver! Avslutad!

 



Senast ändrad av Jerhed | 24 juli 2010 | 22:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är stulen menar du väl? hoppat svenska grammatiken?

pajjas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

salcin,  jag har nog läst mer och bättre än dig i många ämnen vad det verkar. Själv kan du inte stava till pajas och beter dig som en sådan! Både komisk och löjaktig... Det är lätt att det blir fel, och självklart kan jag skilja på den och det. Nu har jag rättat min felskrivning, din clown!

http://www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx

http://sv.wikipedia.org/wiki/Clown

 

Bästa hälsningar

Jerhed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sent svar. Köpte 2355:a 97a med 5,7 LX april 2019. Den gör 32-33 knop. Kanske mer om jag vågar trimma upp ännu mer. Vet dock inte hur mycket man vågar trimma upp utan att riskera drivknutar och kylning. Varvräknaren är inte helt tillförlitligt men verkar som att jag får upp den i maxvarv. 4600-4800. Jag borde förmodligen ha en lite större propeller eller lite högre stigning eftersom jag nästan alltid kör ensam. Då får jag nog lite högre toppfart. Jag har dock problem med att den tvekar och hostar och ibland t.o.m smäller vid gaspådrag. Originalförgasare. Nyrenoverat block 2013

Intressant tråd. Kan kanske vara värt att byta förgasare och insug enligt tips i denna tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...