Gå till innehåll
fredag 07 mars 2025
mgylling

benar/owatrol på mahognyplyfa?

Rekommendera Poster

Hej alla,

ska restaurera trädetaljer inombords på min plastnipa. Det mesta är mahognyplywood (vissa delar gedigen mahogny). Har tidigare varit fernissad, nu med en hel del mögelfläckar samt sprucken fernissa.

Hade tänkte slipa (försiktigt), rengöra och därefter använda Owatrol D1 ( kanske D2) eller Benarolja. Min fråga är (efter att ha läst åsikter i båda riktningar på detta forum): kan man använda dessa produkter på plywood-baserad inredning?

Tack på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Owatrol fungerar utmärkt på plywood. Jag har gjort detta och plywooden har sett ut som ny efter rengöring

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller fullständigt med ,har själv benar uvr i min båt ,satt lack förut ,det blev kanon ser ut att vara lackad ,som sagt kanon olja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var en ny förpackning för mig. Men det verkar som det är rätt. UVR står ju på burken. Att texten Marine tillkommit gör ju inte varan sämre men oftast dyrare. Bara nu ingen rekomenderar någon gegga från Biltema....

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pratade ni inte om oljans förträfflighet?

Detta kallar jag lack.

Så vi kanske är överens i alla fall.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag köpte min olja på en färghandel ,3 L burk ,hm ca 300 kr och den ska heta Jotun benar UVR inget annat

post-43021-1394236433,5803_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Benar Marine En oljelack som tränger in bra i träet. Den bör därför inte påföras om man tidigare har använt traditionell lack. Benar Marine är transparent och följer träets naturliga rörelser utan att spricka. Den ger en blank yta och har ett färglöst UV-filter som skydd. Benar Marine kan övermålas efter 24 timmar, även om ytan kan vara något klibbig. Påförs i tunna skikt. Endast för utomhus bruk.

Kanske inte rätt då den inte ska användas inne ,nä ta den jag har bild på så blir det kanon .Olja tunnt och slipa med fint sandpapper  mellan oljningarna ,och lägg på 6-8 strukningar .

PS såg att den olja jag rekomenderar inte heller verkar vara för inomhus,men  det sa aldrig säljaren på färghandeln ,MEN har ju oljat och har inte haft nå problem ,oljade sovdelen för 2 år sen och förarplatsen i år

Senast ändrad av snottra | 14 juli 2010 | 12:19

Senast ändrad av snottra | 14 juli 2010 | 12:26

Senast ändrad av snottra | 14 juli 2010 | 12:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...