Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Alex45

Hjälp Mariner 75hk 2 eller 4 takt

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har nyss köpt en båt motor mariner 75hk jag är osäker på om det är 2 eller 4 takt hur vet jag det? Man fyller på oljan i motorn men han jag köpt den av är på semester i 2 veckor och jag vill ju ut och köra nu. Han gav mig en gammal olje dunk från biltema på den står det 2 takt men jag vet inte om han har fyllt på den med något annat.

Detta är min första båt, jag har ingen vana alls sedan tidigare, så vill gärna få så mycket info som möjligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en genomskinlig oljetank på sidan av motorn, som du kan fylla på med olja, har du en 2-taktare. Du hör ju framförallt om du har en 2-taktare, då de lever om och ryker när du startar och kör motorn. Har du en 4-takt, hör du knappt motorn på tomgång. Du kan ju också googla efter bilder på din motor och årsmodell.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är grå och locket man öppnar är svart högst upp på motorn det är blåaktig olja i den. finns ingen separat dunk men ryker och låter gör den ju jag tycker inte den går tyst men som sagt jag kan inte mycket om båtar eller motorer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en 2-takt men vad är de för årsmodell?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tvivlar starkt att Mariner har sålt fyrtaktsmodeller i Sverige, 4-takt säljs väl bara som Mercury?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det säljs Mariner 4-taktare i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skall fixa bild hittar inga bilder alls på den på google och på kvitot jag fick av den föra ägaren står det endast numret på motorn något man skulle änmäla till försäkringen fick ingen service bok heller skall man inte ha det? jag får prata med han när han kommer tilbaka om det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här hör du på ljudet vilket det är:

Fyrtakt: mrrmrrmrrmrrmrrmrr

Tvåtakt: vruttkrutrtkttkrrutrktrsprutt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om du publicerar de första siffrorna/bokstäverna i motornumret så borde man kanske kunna tyda om det är en fyr- eller tvåtaktare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

eller så säger du bara vad du köpte den för? Under 30 000 är det 2-takt;) haha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...