Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
DaycruiserL18

Läckande B20

Rekommendera Poster

Hej och ohoj alla.

Är nybliven ägare till en Ryds L18 Daycruiser från tidigt 70-tal. Motorn är vad jag vet en B20 med dubbla Stromberg samt ett 100-drev. Motor och drev går bra men har nu upptäckt att det läcker i motorrummet:

1. Det läcker från impellerhuset alternativ det som sitter innanför impellern. Vad göra? Byta packning?

2. Det rinner bensin från bensinpump/glsaklockan innan pumpen. Det riktigt droppar medan man kör - obehagligt. Vad göra? Packning även där? Eller fel på pumpen?

Snälla ni - hjälp!! Vädret ska bli fint så jag vill veta vad jag ska göra nu!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att alla slangklämmor är åtdragna, plocka ned och gör rent.. funktar det inte gå till en verkstad.....Läckande bensin är inte att leka med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack - ja det känns inte bra med bensin droppande. Kan förtydliga att det rinner underifrån glasklocka och pump. Finns det packningar där man kan byta? Ska enligt tips byta alla klämmor o slangar men vill vara säker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla och tack för era svar! Vill bara ge en liten lägesrapport.

Jag bytte bränslepump och monterade separat filter enligt råd. Fick av en vänlig bryggranne köpa en marin pump för 110 spänn:-0. Efter det funkar det klockrent.

Läcker fortfarande lite men det är från tätning mellan impellerhuset så det är ok. Ca två droppar var trettionde sekund. Ska åtgärda det i höst. Annars går den underbart - ska lägga ut bilder snart!

 

Ha en go sommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...