Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Dunkelfink

demontering av tiltcylinder på yamaha 115 -82

Rekommendera Poster

Min tilt cylinder sprutar ur sig olja uppe vid cylinderpackningen, måste på något sätt få den därifrån för att fixa till den antar jag, någon som vet ifall man kan plocka bort den utan att lossa motorn ? Övre fästet verkar bara vara en genomgående sprint med CG säkring, men hur sitter den fast nertill ? Tacksam för svar om någon gjort samma operation som jag tänker ge mig på :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag ser att du inte fått något svar, men jag står inför samma problem. Hur gick det för dig? Har du några tips???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag fixade det  på min ,  fick lossa motorn och sedan dela på halvorna lixom, själva motorfästet. Sedan lossade jag rören till cylindern för att kunna vika ut den, sedan lossnade den ganska lätt när man delade på fästet. huvudet som den genomgående bulten/röret satt genom längst upp på cylindern var gängat på själva stången , satt ganska hårt , men med rörtång så fick jag loss den, se till att hålla på översta delen av stången med rörtången/polygripen, den delen går nämligen aldrig ner genom packboxen i cylindern så det gör inget att det blir skador på axeln där.

i mitt fall så var själva muttern som packboxen sitter i så anfrätt av saltvatten så den gått sönder i en stödkant , därför gick packboxen sönder. Jag lämnade in den gamla till en svarvfirma som gjorde en ny mutter åt mig för 500:- utan kvitto.

köpte nya packningar och packbox samt stödringar på momentum i Sundsvall , kostade ca 300:-

sedan var det bara att sätta ihop allting igen i omvänd ordning.

Hoppas du blir hjälpt av detta,  det var inte så avancerat som jag inbillade mig från början.

Förutsätter iofs att man har en viss vana att meka samt att det underlättar ju väsentligt om man har tillgång till verktyg och maskiner och skruvstycke i en verkstad :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok, plockade du aldrig ur själva sprinten då, utan du gängade tillbaka röret?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag plockade ur sprinten om det är den som går igenom huvudet du menar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...