Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
DaycruiserL18

Läckande B20!

Rekommendera Poster

Hej och ohoj alla.

Är nybliven ägare till en Ryds L18 Daycruiser från tidigt 70-tal. Motorn är vad jag vet en B20 med dubbla Stromberg samt ett 100-drev. Motor och drev går bra men har nu upptäckt att det läcker i motorrummet:

1. Det läcker från impellerhuset alternativ det som sitter innanför impellern. Vad göra? Byta packning?

2. Det rinner bensin från bensinpump/glsaklockan innan pumpen. Det riktigt droppar medan man kör - obehagligt. Vad göra? Packning även där? Eller fel på pumpen?

Snälla ni - hjälp!! Vädret ska bli fint så jag vill veta vad jag ska göra nu!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt packboxar i Impellern huset kolla hur dom sitter så dom blir rätt vända kolla axel också den kan vara siten.

Bensin läckan är inte bra den måste åtgärdas omedelbart p.g.a brandrisk.. Ta bort glaskoppen och köp ett modernare filter som man byter varje år ( typ oljefilter) dessa fungerar bättre än koppfiltret.

mvh Draco78

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar Draco. Glasklockan(filtret) är integrerat med pumpen dvs de sitter ihop. Innebär det att jag måste byta pump innan jag kan sätta dit ett modernt filter eller kan jag koppla förbi glasfiltret på nåt sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svaret på din fråga nummer 2 tar vi först. TA INTE ENS I STARTNYCKELN tills du åtgärdat problemet.

Sitter glaskoppen intregrerad med pumpen, byt pump om, inte skaffa ett nytt filter.

Fråga nummer 1, kör inte med motorn då du riskerar att få vatten i oljan om det läcker i pumpens skvallerhål. Däremot om det läcker mellan lock och pumphus kan det bara vara packningen eller så är locket oplant och tätar dåligt, brukar gå att fixa till om det inte är mm vi talar om.

En del åtgärder har du redan fått svar på ovan här i tråden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla och tack för era svar! Vill bara ge en liten lägesrapport.

Jag bytte bränslepump och monterade separat filter enligt råd. Fick av en vänlig bryggranne köpa en marin pump för 110 spänn:-0. Efter det funkar det klockrent.

Läcker fortfarande lite men det är från tätning mellan impellerhuset så det är ok. Ca två droppar var trettionde sekund. Ska åtgärda det i höst. Annars går den underbart - ska lägga ut bilder snart!

Ha en go sommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...