DaycruiserL18 0 Postad 27 Juni , 2010 Hej och ohoj alla. Är nybliven ägare till en Ryds L18 Daycruiser från tidigt 70-tal. Motorn är vad jag vet en B20 med dubbla Stromberg samt ett 100-drev. Motor och drev går bra men har nu upptäckt att det läcker i motorrummet: 1. Det läcker från impellerhuset alternativ det som sitter innanför impellern. Vad göra? Byta packning? 2. Det rinner bensin från bensinpump/glsaklockan innan pumpen. Det riktigt droppar medan man kör - obehagligt. Vad göra? Packning även där? Eller fel på pumpen? Snälla ni - hjälp!! Vädret ska bli fint så jag vill veta vad jag ska göra nu!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Draco78 0 Postad 27 Juni , 2010 Byt packboxar i Impellern huset kolla hur dom sitter så dom blir rätt vända kolla axel också den kan vara siten. Bensin läckan är inte bra den måste åtgärdas omedelbart p.g.a brandrisk.. Ta bort glaskoppen och köp ett modernare filter som man byter varje år ( typ oljefilter) dessa fungerar bättre än koppfiltret. mvh Draco78 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DaycruiserL18 0 Postad 28 Juni , 2010 Tack för ditt svar Draco. Glasklockan(filtret) är integrerat med pumpen dvs de sitter ihop. Innebär det att jag måste byta pump innan jag kan sätta dit ett modernt filter eller kan jag koppla förbi glasfiltret på nåt sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 28 Juni , 2010 Svaret på din fråga nummer 2 tar vi först. TA INTE ENS I STARTNYCKELN tills du åtgärdat problemet. Sitter glaskoppen intregrerad med pumpen, byt pump om, inte skaffa ett nytt filter. Fråga nummer 1, kör inte med motorn då du riskerar att få vatten i oljan om det läcker i pumpens skvallerhål. Däremot om det läcker mellan lock och pumphus kan det bara vara packningen eller så är locket oplant och tätar dåligt, brukar gå att fixa till om det inte är mm vi talar om. En del åtgärder har du redan fått svar på ovan här i tråden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DaycruiserL18 0 Postad 6 Juli , 2010 Hej alla och tack för era svar! Vill bara ge en liten lägesrapport. Jag bytte bränslepump och monterade separat filter enligt råd. Fick av en vänlig bryggranne köpa en marin pump för 110 spänn:-0. Efter det funkar det klockrent. Läcker fortfarande lite men det är från tätning mellan impellerhuset så det är ok. Ca två droppar var trettionde sekund. Ska åtgärda det i höst. Annars går den underbart - ska lägga ut bilder snart! Ha en go sommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser