tuxedo 0 Postad 27 Juni , 2010 Mariner 220 hk. Förgasare. Efter vintern skenar tomgången, ligger runt 4.000 rpm. Har inte gjort något från i höstas då den fungerade perfekt. Enda åtgärden är att jag gjorde rent termostaterna smamt tänstiften. Alla tips emottages tacksamt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 27 Juni , 2010 Jag skulle nog börja med prova följande: 1. Lossa kabeln för gas, trycka tillbaks armen vid vilken kabeln är infäst och prova att starta igen. 2. Om detta inte hjälper, ta bort insugningsljuddämparen och kolla att spjällen stänger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuxedo 0 Postad 29 Juni , 2010 Tack, det ska jag prova. Insugningsljuddämparen ? Sitter den mellan luftfilter och förgasare eller vad kan jag hitta den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 29 Juni , 2010 Framför förgasarna. Något filter finns inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuxedo 0 Postad 29 Juni , 2010 Ok, tack, ska kollas direkt på fredag när jag kommer ner till landet. Funderar på choken, är väl elkrtonisk på den, alltså när man trycker in nyckeln händer ngt med blandningen, soppa/luft. Någon som vet mer exakt vad som händer och hur man kan kolla om chokefunktionen lirar. (efter att jag kollat ovanstående tips.) OM den får tjuvluft någnonstans ifrån, trasig slang eller dyl, kan det skapa liknande problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 30 Juni , 2010 Tror inte att du har chokespjäll, utan ett primersystem som via gummislangar, styrt av en elventil, överför bränsle från övre förgasarens flottörhus till förgasarhalsarna i de två nedre förgasarna. Varken primer eller ev. chokespjäll borde inte kunna ge dessa symptom. Snarare skulle motorn storkna av för mycket bränsle. Tjyvluft skulle kunna vara en möjlighet. Senast ändrad av guestsson | 30 juni 2010 | 06:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuxedo 0 Postad 2 Juli , 2010 Tack, av dina svar inser jag hur lite jag kan om utombordsmotorer... Usch. Ska ner till landet nu i em. och genast kontrollera de förslag du givit. Verkar sitta ngåt varvskydd på motorn också eftersom det inte går att lägga i växeln, när jag först startade upp den gick tomgången ner till ca. 1.200 rmp försökte då lägga i växeln men det funkade inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 2 Juli , 2010 Det finns ingen ingen egentlig spärr mot att läga i växeln, men om du lyckas med detta vid hägt varv så kommer växelhuset att rasa. Mao försök inte ens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuxedo 0 Postad 2 Juli , 2010 Har nu kollat gasreglag, de står i läge noll. Plockat av insugsdämparen och kollat att portarna stänger (två till varje förgasare). Kollat membranen i soppapumpen, ok. Tryckt dit en slang som satt på trekvart. Nu är tomgången nere i ca: 1.100 rmp. Kollat chokeprimern, den varkar funka, slår till när man trycker in nyckeln. Kollat växelföraren & den funkar (fram/back) när motorn är avslagen, med motorn igång händer inget (jo ökar i gas men ingen växel går i. Kollat termostaterna & dom öppnar i varmt vatten. Återstår väl bara att börja riva förgasarna & kolla flotörer & nålar, ev. skit som gör att nålen inte stänger ordentligt?? Om jag river förgasarna, kan dom hamna i osynk? Något jag ska tänka på? Andra förslag mottages tacksamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 2 Juli , 2010 Sänk tändningen i stället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuxedo 0 Postad 2 Juli , 2010 Sänk tändningen... Men vad skulle kunna hänt under vintern som påverkat tändningsinställningen? Finns iofs en massa elektronik i motorn som styr olika delar men utifrån min amatörhorrizont känns det som om det har med bensintillförseln att göra. Tidigare i dag när jag startade upp den rann det soppa ur insugsdämparna. Var väl ca: 3/4 dl som rann ut i motorbrunnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 2 Juli , 2010 Ja då är det nått knas med förgasaren kolla de först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuxedo 0 Postad 3 Juli , 2010 Nu har jag fått ner tomgången till 7-800 rmp. Trots detta kan jag inte lägga i växeln!!!! Som jag skrev ovan fungerar det att lägga i när motorn inte är igång, såväl back som fram. När motorn är igång är det bara gasfunktionen i reglaget som funkar. Växelreglaget rör sig men ingen växel läggs i. Om det inte sitter någon elektronisk spärr, finns det då någon manuell spärr som på något vis kan ha fastnat i låsläge i rigg/växelhus? F-n vad trött jag blir, nu när det är så fint väder vill man ju kunna använda båten. Vet någon var man kan få tag på en servicebok/sprängskiss? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 3 Juli , 2010 Nej den ända spärr som finns så är det den som du aktiverar i reglaget för att få i växeln alltså knappen i spaken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 3 Juli , 2010 Du har mail Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 5 Juli , 2010 Du har mail igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuxedo 0 Postad 3 Augusti , 2010 Har nu givit upp försöken att själv hitta felet och lämnat iväg motorn till ett varv. Får väl domen under dagen misstänker jag... Passade på att byta impell när jag ändå höll på att felsöka. Det jag trodde tidigare var att växeln gick i när jag hade motorn avslagen men inte när motorn var igång. Nu såhär i efterhand har jag konstatarat att växeln nog gick i men att det inte fanns någon förbindelse mellan växelhus och motor. Det gick att vrida runt propellern och man kände/hörde motståndet från kuggarna i växelhuset men man drog inte runt kolvarna med växeln i. Vet inte om det sitter ngn gummibussning eller liknande i växelhuset/propelleraxel/propeller som har frusit sönder i vinter men som sagt, snart hoppas jag få reda på vad felet är. Någon som vill gissa innan varvet felsökt färdigt är välkomna att skriva en rad:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuxedo 0 Postad 4 Augusti , 2010 Jahaja, det verkar som om splinsen i motorblocken givit upp och inte längre driver runt drivaxeln... Första domen från varvet. Han skulle dock riva lite mer för att konstatera om det verkligen var felet. Ingen rolig reparation att utföra, varvet gissade på 4 dgr (30-35 h). Förmodligen ingenting jag gör själv heller så nu går jag och funderar på hur jag ska göra. Reparera motorn, ny (beg) motor, eller ny (beg) båt med motor... Nåja, vi får se var det landar, varvet skulle återkomma med en nogrannare offert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 4 Augusti , 2010 Trist som sagt var. Värdet på motorn fungerande är nog inte mer än runt 30 000 kr. En del går ju att sälja av som växelhus och tänddelar, så som skrot kanske 10 000 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuxedo 0 Postad 4 Augusti , 2010 Ja, lutar nog åt en annan motor. Då har man ju även chansen att uppgradera sig till en större:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jerhed 0 Postad 4 Augusti , 2010 Slutsatsen: vad orsakade felet. Hög tomgång och du fick i växeln? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuxedo 0 Postad 4 Augusti , 2010 Nej, jag har nog varit väldigt noga med att inte växla med för hög tomgång. Vad det beror på vet jag inte riktigt men det har väl blivit några vattenskidsrundor genom åren, men å andra sidan tycker jag inte det ska resultera i utnötta splines. En annan möjlig förklaring kan vara dålig hantering vid tidigare byte av impeller. Jag har själv aldrig bytt förrän i år men felaktig hantering kan skada splines och har det redan börjat glappa är nog slitaget större. Nu får jag väl använda motorn som bojsten eller liknande... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser