Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Gäst Tomas

Utombordare

Rekommendera Poster

Gäst Tomas

Har en Evinrude 70 tvåtaktare som jag tycker ryker mycket. Blandar 1.5 % olja och stiften blir inte sotiga utan är lite rödbruna och torra.Jorddelen på stiftet blir lite urgröpt men inte mycket. Jag har kollat termostaten och den öppnar, kylningen är OK med kallt vatten som sprutar ut. Motorn går utmärkt det enda är att den inte svarar på fullgas vid vattenskidåkning utan vill dö. Är detta normalt eller vad är det för fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Svagt brun färg visar att motorn går bra. Angående urgröpningen är det svårt att svara på utan att veta hur länge du kört med stiften och att du är säker på att rätt stift sitter i ?. Vilken typ av stift ? vanliga eller ytgnistgap som saknar den böjda sidoelektroden ? NGK stift har ett relativt brett värmeområde så prova gärna med dessa nästa gång. Om jag ointe säkert visste att 1.5% räkte skulle jag köra med 2%. De flesta fabrikanter rekommnderar denna inblandning. Några få hade tidigare 1% rekommendrat, men mycket få av dessa motorer finns av detta skäl ännu vid liv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

citat: Några få hade tidigare 1% rekommendrat, men mycket få av dessa motorer finns av detta skäl ännu vid liv. hmmm ... Jag har liksom hört motsatsen ett antal ggr, dvs att man generellt blandar för fett , så det vore intressant med mera konkreta fakta ang vilka fabrikat som rekommenderat för snål blandning och därvidlag drabbats av haverier! Ang att den dör vid belastning kan väl tyda på att förgasaren är för snålt ställd, dvs lite för mycket luft vs bränsle .. iofs så ger det säkert bättre ekonomi vid normal körning, så funkar vattenskidåkningen ändå skulle jag inte bry mig! Speciellt i detta fallet, eftersom du skriver att motorn går utmärkt .... alla 2-taktare ryker mereller mindre .... enda sätte att slippa detta fenomen är att byta till 4tkt ;-) mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Yamha/Marinerrekommenderader ett antal år ca 79-83 1 % inblandning. De vär även märkta 1:100 på riggen. Vid denna tid hade jag själv en 55 Yamaha från -76. Boende på Östermalm i Stockholm passade jag en dag på att gå in pä en Yamahaverkstad som låg vid Narvavägen. Jag frågade vad som skiljde dessa 1:100 motorer ifrån min med tanke på att de nöjde sig med hälften så mycket olja. Svaret var att det inte fanns någon skillnad och att de hade fått in så många skurna 1:100 motorer att de rekommenderade alla sina kunder att köra på 2 % oavsett vad som rekommenderades av fabrikanten. Senare frångick Yamaha/Mariner rekommendationen och började på nytt att rekommendera 2% inblandning. Säkert fanns det goda skäl för dem att göra så. Dagen 2-taktare med separatsmörjning (VRO) brukar vara inställda att ge 1% i lågfart och 2 % vid högre varvtal. Den som kör på 1% lever nog farligt nära gränsen för att motorn skall skära. Idag ser man sällan dessa 1:100 motorer, det kan i.f.s. vara svårt att avgöra om detta enbart beror på att de skurit i förtid. Kör man på biologiskt nedbrytbar olja blir miljöbelastningen av den extra 1% inblandningen inte så stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lasse

Både jag och min svåger hade Johnson 70 hkr och båda betedde sig likadant. Gick utmärkt men just vid vattenskidåkning då man drar på max från tomgång, så dör den en liten stund innan den drar på. Tillräckligt för att en ovan åkare skall få problem. Jag försökte justera bort det utan framgång. Jag kom runt problemet genom att ge en snabb choke precis innan gaspådraget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även OMC har ändrat sina rekommendationer till 2% oljeblandning för ALLA modeller, din motor ska ha 2% om du frågar tillverkaren. Har hört att det beror på den blyfria bensinen som smörjer mindre i sig själv. När man drar på full gas plödsligt så vrider man tändplattan och får en massa förtändning. På motorer som gör detta mekaniskt blir det en diskrepans mellan förtändning och varvtal som gör att den dör innan varven kommit upp. Om din motor är sådan bör du dra på långsammare så att varvtalet hinner med tändningen. Dom där motorerna ryker, speciellt dom äldre modellerna, och efter vad du beskriver verkar din motor helt normal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående att den dör vid vattenskidåkning, min 70hk Evinrude gör precis lika dant, som tydligen så många andra. Pratade med en återförsäljare om detta, som sa att det gäller i princip alla dessa motorer pga att dom är väldigt snålt ställda från fabrik. Då munstyckena är fasta måste man byta dom, men dom kostar tydligen ca 30 kr styck (en till varje förgasare) och är inte så krångliga att byta. Och skulle den börja dra väldigt mycket bränsle så är det bara att byta tillbaka. Har ej provat byta, men ska göra det till våren. Känner dock en som har borrat sina munstycken några tiondels mm med mycket bra resultat, men jag tycker det verkar onödigt när inte nya munstycken är dyrare än så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den ryker mycket kan ju bero på vilken olja som används. Själv använde jag mig av Statoils utombordarolja, namnet minns jag inte, till min 50hk mercury tidigare. Ingen rökutveckling, luktade inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan helt enkelt vara felsynkade förgasare. Sen att det ryker. Byt till bioolja av bästa sort. Då ryker det mindre. 2% ska det vara. Annars är det som fler skrev stor risk för ras. Sedan är det ju asviktigt med rätt värmetal på stiften. Sitter alldeles för många fel stift i dagens äldre motorer. Många knatar in på OK och kikar i deras tändstiftskataloger. Det mesta stämmer inte. Bäst att handla på en auktoriserad firma.Eller kolla i broschyren som man fick till motorn. Ibland står det ju även innanför motorkåpan vilket stift det skall vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...