k650 0 Postad 27 Juni , 2010 Hej. Har ett mycket märkligt problem med min Evinrude 60 -1996, startar perfekt och går utmärkt att varva med både reglage och direkt på spjäll-länkaget. Men, när man lägger i växel framåt så varvar motorn inte mer än ca 2700-2900 varv, hjälper inte att man trycker gasspjällen på fullt direkt på länkaget.......accar bara allmänt slött upp till ca 2800 varv. Lägger man sen i backen går det att gasa upp på full varv. Har kollat länkage, reglage, bränsleslangar, filter, rengjort förgasarna...allt! Nån som vet??? MVH Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
k650 0 Postad 27 Juni , 2010 Plockade av termostaten och den var full av plastbitar som gjorde att den inte kunde öppna fullt.....kanske kan ha nått samband så att motorn går in i det s.k SLOW läget....vilket tydligen ska göra att den inte kan varva mer än 2-3000 varv....? Senast ändrad av k650 | 27 juni 2010 | 16:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
k650 0 Postad 27 Juni , 2010 Blev ingen skillnad.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nafen 0 Postad 28 Juni , 2010 Jag skulle tro att det är kan vara bränslepumpen. Har en bekant som hade exakt samma fel, och då var det bränslepumpen som blandar olja och bensin. Tydligen brukar man byta dessa till en vanlig standard bränslepump, och sedan får man blanda i olja i bensinen manuellt när man tankar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
k650 0 Postad 28 Juni , 2010 Precis somdu säger var det bränslepumpen som var boven, membranet hade spruckit. Tog bort hela VRO enheten och satte dit en vanlig elektrisk pump......super enkelt att montera och funkar kanon.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kellie 0 Postad 28 Juni , 2010 Kul att du fick till den igen Själv har jag ett liknande problem med min Johnson 60 -90. Var köpte du pumpen och vad kostade den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
k650 0 Postad 28 Juni , 2010 Köpte den på Biltema, pumpen har art nr:523225 och kostar 329 kr. Satte pumpen bredvid tanken, kopplade pumpen via tändlåset, dock med en extra brytare på panelen för inte riskera om det skulle bli fel så att pumpen skulle på någotvis starta när man inte är i båten och tömmer tanken. Blev en helt annan motor nu med den nya pumpen. Original VRO pumpen ska ge minst 3 psi i tryck till förgasarna och denna pumpen ger ca 3,9 psi....perfekt med andra ord. Senast ändrad av k650 | 28 juni 2010 | 20:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nafen 0 Postad 28 Juni , 2010 Skönt att höra att det löste sig. Trevlig sommar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolgy66 0 Postad 11 Juli , 2012 Hej, inser att det är ett tag sen denna tråd stannade upp, men jag gör ett försök. Har samma problem som du och ska montera en el. bränslepump. Kan du förklara lite mer detaljerat hur du bar dig åt med t.ex. bränsleslangen. Elen är inga problem, men motorer är inte min bag... /Rolgy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser