Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
crister

vilken moter är att föredra

Rekommendera Poster

Hej ska man ha en mercruiser 5,7 eller 7,4

villken är bäst ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst o bäst. Bägge är bra 7,4 drar mer soppa. Beror lite på vad för slags båt du har och hur fort du vill åka. Är farten prio ett så är det bara slänga in en 7,4.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo så är det en annan liten detalj också. En 7,4 kräver ett kraftigare drev åtminståne ett bravo drev annars kör du snart sönder grejorna. Med 5,7 an så klarar du dig med alfaone eller liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och jag är motvalls och håller inte med ett dugg i ovanstående inlägg Flört

En 7,4 kan mycket väl dra mindre soppa än en 5,7 om vi pratar tung båt.  Den lille får jobba livet ur sig på högvarv medan den store knappt bryr sig.  Hade själv en trimmad 7,4 på 400 kusar för ett par år sedan, i toppfart på 44 knop i en Sea Ray Sorrento 25 på dryga tre ton drog den soppa, men i 25 knop var hon snål, betydligt snålare än om en klenare motor suttit på plats.  På den båten satt ett alphadrev i 19 år med två 7,4 motorer, den första på 330 hk i 16 år och sedan motorn på 400 hk i tre år innan drevbytet.  Varför drevet byttes? ja inte berodde det på att motorn vred sönder det, det var korrosionen som tog det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast på den tiden man hade ''7,4 och Alpha1 combi'' så va drevet med en annan utväxling .. 1:32 om jag kom ihåg rätt .  Idag finns 5.7 i 350hk utförande :-) .. fast e båten tung så är vridet i en 7,4 klart önskvärt , fast med rätt drev !

-konstigt att vi inte får reda på i vilken båt motorn är ämnad för .........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen jag ska titta på en sea ray 290 år 92 som har en 7.4 och en bayliner med 2 st chevrolet 350 som är nya

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då vart det ganska långt ifrån vad vi andra trodde du ville :-o

-som trådskapare så borde du lägga lite extra tid på första inlägget så vi andra vet vad vi ska hjälpa dig med ! Annars får du inte dom svar på det du eftersöker , eller hur !

Och nu till båtsnack ... en SR 290 med en 7.4 sitter det ett BravoII .

Stor båt med liten motor skulle man kunna summera. Men allt hänger på att du blir nöjd med att i sin helhet . Här och nu kan vi nog inte hjälpa dig mer men återkom gärna efter dina provkörningar . Lycka till .

( en länk in till SeaRay värden med faktablad  osv)

http://searay.com/Page.aspx/pageId/10532/Model-Archives.aspx 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen har varit och brovat sr 290 tyckte att den var finn men nu blir man ju osäker angående motorn om den nu är för litten till den båten vad gör man nu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har även set en 290 på blocket sr290 95 med 2x220 mercruiser är det rätt till en sådan båt

hjälp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag kan ej svara för hur tungt en SR 290 går men jag har själv en Bayliner 3055-93 med singel Merc 7.4L och det räcker utan problem.

/Persk

post-6674-1394236418,3702_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!  Har själv en 3055:a och jag tror den går lite lättare i sjön en en SR29:a. Hade enkelmontage (7,4 som är bytt till diesel) och min erfarenhet är att sjömackarna lärde man sig snabbt var dom låg. Men trots detta så upp till 28-30 fot fungerar enkelmontage. Se till att provköra båten, gärna med lite folk i. Tråkigt med båtar som knappt orkar upp i plan. Viktigt att veta är i vilken fart man gillar att åka. Dessa motorer (Bensin)ligger snålast då planingströskeln är passerad. Att cruisa, kostar bensin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...