Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
A705

Ankarssspel Engbo Midi 200 slirar

Rekommendera Poster

Hej

Har ett Engbo Ankarspel som drar in linan utan belastning men när det blir motstånd och det skall börja dra in/upp ankaret så slirar det. Axeln som matarhjulet sitter på snurrar men hjulet står stilla vid måtstånd. Alla funktioner i övrigt fungerar; släpp, start ,stopp.

Är det nogon som känner igen problemet? Är det någon som vet vart man kan lämna in det för reperation i Göteborgsområdet? (på marinsystems hemsida står inga återförsäljare)

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett större Engbo som hade liknande problem för några år sedan. För oss var det att centrumskruven på linskivan som var lös. Drog fast den och sedan fungarade spelet. Bulten skall låsas med Locktite eller liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för svaret. Centrumsmuttern sitter hårt och jag får inte loss den nu när jag tagit ner spelet. Behöver nog få tag i nån som kan laga det.

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här gick det:

Plockade ner spelet och skickade det efter telefonkontakt till Marinsystem AB som lagade det och skickade tillbaka med vändande post. En Eloge till Marinsystem för god service och snabbt åtgärdande i dessa bråda tider. Spelet till tillbaka på båten, fungerar perfekt.

Det var mutter på bultarna runt centrumskruven som lossnat och gjorde så att bromsfunktionen inte gick i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...