Clarken 0 Postad 26 Juni , 2010 Hej jag skulle vara grymt tacksam om ja fick lite tips om vad som kan vara fel på min motor. Det är en Mercury 30 2t 04. Problemet med den är att den inte varvar ut. den startar lätt och går fint på tomgång, den svarar på gas till ca1/3 gaspådrag. Gasar jag mer ändras motorljudet mot det dovare hållet, dock kan jag köra på fullt gaspådrag utan att den surar ner sig. Jag har bytt till ny bensin och olja i den, gjort rent förgasaren samt kollat bränslefiltret. Jag har även bytt blåsan på bränsleslangen då jag inte upplevde att den blev riktigt hård när man pumpar på den, dock blev det ingen skillnad. Jag kan tillägga att den gick bättre i höstas dock inte riktig bra då heller, då kunde jag gasa ca 5/6 gas, men över det så hackade den till och dog. Kan det vara membranen i bränslepumpen? Tacksam för svar MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aminders 0 Postad 27 Juni , 2010 Prova att byta tändstift. Min Yamaha ville inte varva ordentligt. Ett stift och en tändhatt var kassa. Nu går den perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Clarken 0 Postad 27 Juni , 2010 Ok nu har jag undersökt lite mer och kommit fram till att den bara går på en cylinder. När jag kollade gnistan under gång så visade det sig att den bara gick på övre cylindern. den nedre saknar gnista. ok tändspolen tänkte jag, Men efter några provstarter och diverse pill så nu går den på nedre cylindern och gistan är nu borta på den övre cylindern. Någon som vet vad detta fenomen beror på? Tacksam för svar MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aminders 0 Postad 28 Juni , 2010 Hur är det med stiften? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Clarken 0 Postad 2 Juli , 2010 gnistan är mätt före stiften så det är inte stiften någon som har varit med om något liknande? MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 2 Juli , 2010 Du har fel på en CDM spole. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Clarken 0 Postad 3 Juli , 2010 Kan det vara en tändspole? Det är väl det som du menar med cdm spole? grejen är ju att först så gick den bara på den övre. och lite senare bara på den nedre. dvs båda spolarna verkar kunna ge gnista, dock bara en i taget. jag är villrådig. MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Clarken 0 Postad 4 Juli , 2010 Jag har nu provat att skifta plats på tändspolarna, nu går den bara på den nedre cylindern oavsett vilken tändspole som jag använder. är det cdi boxen? eller är det någon annan som har en gissning? MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 4 Juli , 2010 Sannolikt har du två triggerspolar. Kolla på en spängskiss. En CDI till en 2-cyl unkar analogt med en stereoförstärkare där höger och vänster kanal motsvaras av övre resp. nedre cyl. Om du har två triggspolar och skiftar dessa på ingången till CDI:n samtidigt som du skiftar utgångarna till tändspolarna så kan du avgör om det är CDI:n eller en triggspole. Kvarstår felet vi samma cyl så är det en trigger som är trasig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 4 Juli , 2010 du har ingen cdi box det är en cdm spole en för varje cylinder controlldrivmodul,exempel har du ingen gnista på nedre så är det övre cdm som är trasig så är det kopplat,kontroll mät statorn den kan du ohm mäta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 4 Juli , 2010 http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?reqFor=29&lvlCode=1&path=MM~~C0009527&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM&hideLinkOnPath=false&docId=3021&docName=KVICKSILVER | 2004 | 30 | 30/40 ( 2 CYLINDER ) 2- stroke - 1031412CB&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&isFrPG=false&forItemCode=&pCode=C0009507 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Clarken 0 Postad 5 Juli , 2010 När jag skiftar plats på cdm spolarna så går den fortfarande på den nedre. MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 5 Juli , 2010 Ja det där kan man mäta sig till med att köra motorn o får värden från stator o trigger spolar för att utesluta respektive komponent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Clarken 0 Postad 5 Juli , 2010 Du vet möjligtvis inte vilka värden som det ska vara, och hur man går till väga? Jag är jätte tacksam att du orkar svara på mina funderingar. MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 5 Juli , 2010 du måste ha en dva mätare o kabelstycken som du kan koppla in vid körning med motorn,lämna in motorn till en verkstad för felsökning av tändsystemet behöver inte bli så dyrt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Clarken 0 Postad 6 Juli , 2010 Jag har nu mätt motstånd på kablarna från statorn. färgerna på kablarn är grön/vit, vit/grön samt 2 st gula. Det är. 681 mellan grön/vit-vit/grön 0 mellan grön/vit- jord 0 mellan vit/grön -jord Dom gula har jag inte kommit åt att mäta på än. jag måste bort med fästet till cdm spolarna för att komma åt dom. ser dom värdena jag mätt ok ut? MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 6 Juli , 2010 OHM värdet är ok 660-710ohm ska det vara, de 2st gula kan du glömma för det är lysspolen till laddningen, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Clarken 0 Postad 6 Juli , 2010 Man kan tro att statorn är hel då eller? jag ska ta och mäta triggern sen. Återkommer med svar. jag ska bara hitta en avdragare som kan nå runt svänghjulet. MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Clarken 0 Postad 7 Juli , 2010 Jag testade att byta plats på grön/vit och vit/grön kabel igår. Resultatet blev att gistan flyttade sig till den övre cylindern. Kan det vara triggern som spökar? Jag ska Försöka att ohm mäta den idag. MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 7 Juli , 2010 finns inga ohm värden på den,mätning ska göras med DVA mätare ut effekt 2-8 volt med gående motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Clarken 0 Postad 7 Juli , 2010 ok. då köper jag en på chans och hoppas på att det är den som spökar MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser