Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Monterey256

Trasig varmvattenberedare - Atwood

Rekommendera Poster

Har en Monterey 256 som jag hämtade hem från Florida i nyckick för 10 år sedan. Under förra säsongen användes inte båten utan den stod på land. Nu är den sjösatt igen och jag upptäckte när jag startade upp att det läckte massor med vatten från varmvattenberedaren. Den har antagligen frusit under den långa förvaringen på land. 

Motorn är en Mercruiser 5,7 som har kylvattnet kopplat till varmvattenberedaren vilken fungerar som värmeväxlare för färskvattnet ombord.  Perfekt när man lever ombord att ha varmvattten till dusch och tvätt. Modellen som jag har rymmer drygt 22 liter varmvatten.

Läckaget visar sig direkt när jag slår på motorn och frågan är om det går laga varmvattenberedaren eller om man ska byta ut den? Brukar det gå att laga.

Varmvattenberedaren är av märket Atwood och är liksom båten tillverkad i USA och anpassad till 110 volt. Jag har aldrig byggt om båten till 220 volt.

Har sett att isoterm har en variant på 220 volt men vet inte om jag kan använda denna eller om jag måste bygga om hela elsystemet. Det lättaste vore att komma i kontakt med någon som kan laga min befintliga beredare. Vem kan sånt i Stockholmsområdet? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den har frusit är det ju svårt att bedöma skadorna, det kan ju vara så enkelt att det bara är packningar/tätningar som gått sönder. Var någonstans läcker det?

Har den frusit sönder internt är det nog bara att skrota den. Du kan förstås inte testa den med landström eftersom du har 110-voltssystem.

Generellt är det inte speciellt komplicerat att bygga om landströmmen från 110 till 220V. Det bör räcka att byta ut uttag och förbrukare. Tänk på att i ett 110-voltssystem krävs det betydligt starkare strömmar för att få ut samma effekt, dvs kablar och annan utrustning är därför dimensionerade för det och klarar utan problem de svagare strömmarna i ett 220V-system.

Sedan är det förstås en annan historia att hantera formaliteterna typ CE-märkning osv. Men rent tekniskt är det lätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte bara beställa en helt ny 110-volts Atwood varmvattenberedare från USA? Kostar gissningsvis runt $350 - $450 plus frakt beroende på vilken modell du väljer. Det hade jag gjort eftersom det känns som den lösning som är smidigast .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

QL (Volvo Penta) har en varmvattenberedare på 22l och 110V (4470sek).

//Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan ingenting om det märke på varmvattenberedare Du har - men min frös för två år sedan och läckte. Tömde den och konstaterade att det var ena gaveln som blivit skev. Gick att ta av och med gaveln och varmvattenberedaren gick jag till en smed som för 400 kr riktade alltihop. Fungerar nu perfekt.

Plocka av den och kontrollera - det är kanske inte så farligt

Carl_Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...