Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Lotsenn

Snabb information om 75 hkr som har nypt!!!

Rekommendera Poster

Hej alla snälla ! jag är väldigt nyfiken på vad det kan krävas i arbete och pengar för att fixa en mercury 75 hkr 3 cyl som har nypit på mitten cylindern. Jag vill veta värsta och bästa scenario, kan det räcka med att hona cylindern och byta ringar eller måste man räkna med foderbyte eller borrning. Alla förslag och åsikter är välkomna! gärna omgående .  tar gärna tips om websidor med relaterad information . Tackar på förhand till samlad kunskap på ett eminent forum! Glad båtsommar på er!!

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske om någon kunde ge tips om nån verkstad som kunde ge lite svar..... här verkar det vara tunnsått..

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte hur gammal motorn är, men om den har några år på nacken så beror det på om den går runt? Gör den det, så ha lite extra olja i soppan och låtsas som att inget hänt. Försök att utreda varför den nöp. Dålig kylning är vanligt. När bytte du impeller senast? Det BÖR man göra varje år, men inte många gör det. Impellern sitter i växelhuset och man måste dela på det. Om det inte är gjort på några år, så ärgar dom rostfria bultarna ihop med växelhuset..... Gängan sitter kvar på bulten och helicoilgänga är vad som bjuds då. DÄRFÖR är det bra att byta varje år, då hinner inte det hela ärga ihop. Går motorn INTE runt, då har den skurit. Bojsten, tyvärr. Lycka till.

Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...