Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
farside

köpa 1:a båten till familjen , hjälp!

Rekommendera Poster

Hej!

Är i valet och kvalet ang att köpa en båt.

Har aldrig tidigare ägt en båt själv , och har heller egentligen inte så mycket erfarenhet av båtar i allmänhet.

Jag har dock alltid drömt om att äga en egen båt , där jag och min sambo samt mina 2 barn kan åka ut på vänern eller Möckeln (sjö i Karlskoga) och fiska , sola , bada osv.

Ett krav som min sambo har är dock att man ska kunna sova kvar i båten , vilket säkert kan vara mysigt...

Jag har tittat lite grann på olika båtar på blocket den senaste tiden , och dessa verkar uppfylla mina krav hyggligt , men.. är det FÖR MYCKET båt för mig som är nybörjare? eller är dessa storlekar / båtar helt okej för nybörjare?

http://www.blocket.se/stockholm/Bayliner_1702_Capri_Cuddy_1989_28182562.htm?ca=8&w=3 http://www.blocket.se/dalarna/Bayliner_1950_OMC_Cobra_3_0__89_28102050.htm?ca=8&w=3 http://www.blocket.se/orebro/Bayliner_1952__87_27710304.htm?ca=8&w=1

Prisklassen är som ni ser upp tom MAX 100.000:-

Vilka andra märken bör jag kolla efter? som ni även ser så är dessa endast bayliner , är det bra båtar?

Hjälp mig att välja rätt båt , snälla smile1.gif

Mvh

Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att du ska skaffa båt Patrik, men varför ska du åka runt på Möckeln när vi har bergslagskanalen mitt i stan?

Angående dina båtval finns det säkert vissa som har synpunkter på Bayliner som inte har det bästa ryktet. Det ligger ett par tre stycken nere i hamnen (sväng in vid kanalplanerna), åk ned och prata med andra båtägare så kan du säkert få många tips.

välkommen ut på sjön

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart att du ska skaffa båt Patrik, men varför ska du åka runt på Möckeln när vi har bergslagskanalen mitt i stan?

Angående dina båtval finns det säkert vissa som har synpunkter på Bayliner som inte har det bästa ryktet. Det ligger ett par tre stycken nere i hamnen (sväng in vid kanalplanerna), åk ned och prata med andra båtägare så kan du säkert få många tips.

välkommen ut på sjön

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ah en karlskoging :)

tackar för tipsen , och ja , du har rätt , bättre att ha den ligga i kanalen , finns ju lite mer utflykts möjligheter då.

Ska ta å svänga förbi hamnen imorgon och kika lite :)

en kanske dum fråga , men vart har du båten på vintern?

finns det nåt ställe i karlskoga där man kan förvara båten?

Finns det möjlighet till plats på bryggan vid kanalen? kostnad?

för övrigt! damn vilka fina båtar du har :) dreglar lite :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Felet man oftast gör när man köper sin första båt är att köpa för stor båt. Ha alltid tanken i huvudet att du alltid kan byta upp dig sen. I och med att du aldrig haft båt så måste du självklart känna på sjön först och det gör du enklast genom att köpa eller låna en mindre båt. Tänk över allting före ett eventuellt köpa. Om du vill kunna traila båten eller om du vill ha den på en plats i hamn exempelvis. En HT-båt med utombordare tror jag skulle uppfylla dina behov utomordentligt, den kan du dessutom sova i och bränslekostnaderna drar oftast inte iväg som det gör med inombordare. Flipper 535 eller Ryds 495 ht är exempel på en sådan båt. Finns även större ht-båtar men om du skall traila din båt rekomenderar jag starkt att inte satsa på en för stor båt.

Hoppas du hittar rätt båt :)

/Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HEj ! Klart ni ska ha båt det är mysigt. Värt att tänka på vid valet är hur det är att komma ombord på båten båte frammifrån och när man badar bakifrån. Flera amerikanska båtar har idiotiska pulpitar som gör det väldigt svårt att ta sig i land från fören. Inget större fel på Bayliner båtarna man får hyfsat mycket båt för pengarna har själv haft en men leta en med ombygd pulpit. Titta även på HT båtar som Uttern 5200 den har en öppningsbar ruta precis som på baylinern som gör det enkelt att ta sig ner i båten från fören. Inte alltid så kul att klättra runt på smalt skarndäck. Leta en båt  på 4,5 max 5,5m då får ni plats och den är inte för stor för att ni ska kunna lära er att manövrera runt med den. Nästa sak att fundera på är om du kan mecka motor? Med utombordare är det betydligt enklare att haka av o lämna in på service.

Lycka till i ditt val  mvh uve

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Stuvafamiljen, DC i all är men en HT båt är att föredra om man vill kunna övernatta. men för dina vatten finns många trevliga båtar i 5-meters klassen.

Men vare sig du väljer HT eller DC är det är nog viktigare att du försöker hitta en med så fräsch motor som möjligt. En 20 år gammal motor riskerar att bli dyr att reparera. speciellt om det sitter en gammal inombordare i den. (Tänk ockås på att en inombordare är mer jobb att vinterkonservera än en utombordare.)

Så mitt tips är att du struntar i ålder på båten och i stället försöker hitta någon med så ny (utombords)motor så som möjligt.

Tex. en flipper 575,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker ni ska prova en säsong med en styrpulpetare så att ni blir vana med hur en båt uppför sig. Även om en båt har ratt beter den sig inte som en bil utan lever sitt egna liv beroende på vind och vågor. I en öppen båt kan ni snabbt förflytta er i båten om den inte vill dit ni vill vid angöring och då är det lätt att hålla ifrån med en båtshake. En annan fördel med en sådan båt är att vindfånget inte blir så stort som med en högre båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ryds Camping är en fin båt. Har haft en själv. Man kan bo i den om nöden kräver. Beror på vilka behov man har. Man kan man få en med en bra motor och regad trailer för under 100 loppor!!! Bra om man vill förflytta sig på land. Kolla på blocket, borde finnas en hel,del nu!!!

Mvh Gerhard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tacksam för all hjälp jag får här!

en riktig nybörjarfråga bara , alla dessa förkortningar , vad betyder de?

DC , HT osv? :)

om vi nu säger så här , att jag skippar övernattningsmöjligheterna på min första båt , och endast vill ha en för fiske och lek , fast ändå väldigt bekväm att åka i , skulle det vara en bättre nybörjar båt för mig? (med risk att frugan inte blir en båt fantast visserligen)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DC = Day Crusiser, överbyggda i fören med en vindruta man ofta öppnar och kliver igenom och ner i båten från fören. (detta säkert mer vanligt på nordiska båtar som är gjorda för att lägga till med fören mot brygga) ej tak över föraren.

http://www.blocket.se/stockholm/Ryds_500_DC_26918148.htm?ca=13&w=3

HT = Hard Top, har en överbyggnad med fönster framåt och sidorna och tak över föraren mm

http://www.blocket.se/vasternorrland/Uttern_5000_HT__1991_27790106.htm?ca=13&w=3

OBS exemplen endast för att visa på typiska HT/DC båtar

Till skillnad mot styrpulpetare har de bra plats att bli av med mat, kläder och flytvästar mm då man vill stuva undan sådant. Styrpulpetare är helt öppna och där måste allt (nästan) bäras med från och till båten.

Ett sätt att få frugan till att bli fantast är att skaffa en båt där motorn fungerar. Krånglande skit och ni kommer snabbt tröttna på båt.

::Harry::

Senast ändrad av crabfish | 28 juni 2010 | 06:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej , men då känns det som att en styrpulpet går bort.

problemet med allt kånkande med fika osv kommer göra att frugan kommer tycka det är omständigt!

hur är förvaringsmöjligheterna i en bowrider då?

Vad är för och nackdelar med utombordare kontra inombordare? mek såg jag nån skrev var krångligare på en inombordare... Jag är totalt nollställd vad gäller mek med båtmotorer , är det nåt jag bör frukta?

när ni nämner nyare motor så jag slipper strul med sånt , hur pass ny tänker ni då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en HT båt 560 och tycker den är riktigt bra. Finns gott om stuvmöjligheter har man en styrpulpet blir det ofta fullt med utrustning.

Tycker 560 är lagom storlek. Kör den ofta på trailer och det är inget problem att lägga i själv. och den går bra även när det blåser ordentligt. Det blir lite slagit i hård motsjö men för att ha i Berslagskanalen är det inga problem. HT båtar är ganska billiga och bränslesnåla. Gärna fyrtakts utombordare.

Det är trevligt att ha båten i hamn, men jag tycker hamnen i karlskoga ligger sådär. Måste alltid åka över Lonnen och slussa. Jag hade båten på trailer när jag bodde i Karlskoga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Patrik,

många svar har du fått. Här kommer ett till. Efter 50 års erfarenheter av olika båtar så anser jag att en aqamatic, gärna volvo är bäst. Skälen är många, motorn befinner sig ombord och man behöver inte hänga över aktern för att byta tändstift eller serva motorn. En snurra har ju fördelen som någon nämde att den kan plockas av och lämnas till en verkstad för reparation, välj i såfall en fyrtaktare som jufunkar som en bilmotor, du behöver inte blanda olja i bensinen eller fylla en särskild behållare med olja. Bara att tanka och åka, precis som en inombordare som ju numera alltid är fyrtaktare. Motorhuven är ett idealiskt bord. Båtar du kan titta på är tex. Ryd, Uttern, Monark, Ockelbo eller Flipper. Men det finns många Uddamärken som är bra och på grund av sin ovanlighet BILLIGA! Nyare motorer kan man  väl anse att dom ska vara yngre än 15 år. Men även en motor som bara är ett par år gammal kan vara SKROT! Kolla noga på skicket, ta ett kompressionsprov på motorn SJÄLV! Tro inte på ett prov gjort av säljaren. Nog finns det fällor, men om du tar någon som kan hjälpa dig såtror jag att du får en skön sommar. Förutom HT- båtar så finns ju kabinbåtar, som jag tycker är den mest idealiska modellen för en familj, gott om stuvningsutrymmen och plats. Ofta gamla båtar som har ett bra pris. Är du helt ny på sjön, så tänk på att en båt styr med bakhjulen för att tala bilspråk. Ligger du vid en brygga och bara kör iväg som med en bil, så klappar du bakvagnen i bryggan och kommer inte ut. Det blev långt det här. Hoppas att det inte avskräcker. VÄLKOMMEN UT PÅ HAVET!

Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med det någon skrev. Har du aldrig haft båt så är det lämpligt börja med en HT båt.

Ni får trängas lite, men samtidigt lättare manövrera och känna sig för om det är detta man vill.

Jag tipsar om Uttern 520 HT. En tidlös snygg HT-båt, med lucka i instigningslucka i fören och mycket träkänsla. En av Utterns snyggare HT tycker jag. En fördel med den är att jag titt som tätt ser att folk önskar köpa såna på Blocket, vilket är en fördel om ni efter nåt år tycker den är för liten.  Leta en med bra/nyare motor.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

En HT skulle nog passa er bäst så här i början, bra stuvutrymmen, bra sjöegenskaper. Motorval är oftast beroende på storleken på båten, runt 6 meter finns de med inombordare.

Här kommer två tips på passande båtar.

Först en Yamarin 600 HT.

http://www.blocket.se/stockholm/HT_bat_Yamarin_600_HT_med_Mercury_150_EFI_28070820.htm?ca=15&w=3&last=1

Sedan en Flipper 640 med inombordare.

http://www.blocket.se/stockholm/Flipper_640_HT_82_VP_145A_280__drev_Radmanso_27146214.htm?ca=15&w=3&last=1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Satsa på ett känt nordiskt märke på båten, tex en Ryds camping med en nyare motor. Då har man alltid möjlighet att bli av med båten när man vill sälja den en dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej , jag har nog omvärderat vad jag behöver och vill ha för båt , mestadels för att frugan idag kröp in i en sån där bayliner båt jag först var intresserad av och då insåg hon att det är aldeles för trångt för att sova (i hennes tycke) och en ryds camping båt vill hon inte ha (för ful i hennes ögon).

hur som , vi har nu kommit överens om att införskaffa en bowrider båt istället , så kan hon iaf njuta av solen osv de vackra dagarna och gott om plats är det ju också , samt att man åker bekvämt.

vi har idag kollat in dessa båtar och undrar om det är båtar som är okej

2st nya och 1st begagnad (lägger länkar till blocket för att visa vilka det är)

http://www.blocket.se/orebro/Terhi_475_Twin_27174694.htm?ca=8&w=1  exakt den kollade vi idag

http://www.blocket.se/orebro/Sea_Ray_180_Bowrider__04___CE_Slumpas_27782924.htm?ca=8&w=1  exakt den ochkså

http://www.blocket.se/stockholm/Finnmaster_49CC_10_med_Yamaha_F50_10_27787306.htm?ca=8&w=3  dock pris 139000:- och inte den säljaren

så vad tycker ni?

är det bara å slå till på någon utav dom? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog välja Sea Rayen. En ny båt är dumt som förstabåt. Den andra är nog onödigt liten. I Searayen kan du ju få plats med ett tält ;o). Dessutom är den ju tillräckligt häftig för att kunna sälja lätt. Men VARFÖR slumpar han den? Det KAN ju vara något lurt.

Lycka till Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Såg i tidigare tråd att du hade kanal mitt i stan, lämpligare kanalbåt än Badankan måste vara svårt att hitta med sina 3 längstgående kölar går den dit du vill hur sakta du än kör.

Vyn från matplatsen eller stora bädden som håller mer än vanligt dubbbelsänggs mått med rutor nästan ner i madrasshöjd måste väl imponera på frun inte kommer hon känna sig instängd där inte men utseendet kanske kan ta lite tid att vänja henne vid.Tungan Finns även stora soldäck och båten går att köra sittande på taket, min är ju en abal i botten, alucone båtarna som ser likadana ut hade sollucka på styrhyttstaket där man satt och körde med fötterna.

prismässigt:  båtarna har dykt upp lite då och då på blocket med priser från 10-160 beroende på skick och ombyggnader.  ser att några väger in möjligheterna att sälja men hittar du en båt du trivs bra med från början är detta ju inte så viktigt.   Förra månaden dök en Kabe upp på blocket som har samma skrovtyp men är större och annan överbygnad den låg kvar knappt en vecka innan den såldes prislapp var en bit över 100K

post-15930-1394236417,9146_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

lite det som gör att jag drar mig för en begagnad båt för ca 100.000:- är ju att , för endast 30-40000:- till så får jag en fabriks ny båt med ny motor.

för 100000:- får jag en 88:a ryds camping , med lite tur..... , det känns , som att man får en sjukt gammal båt som kan ha miljoner fel , för ändå väldigt mycket pengar... och lägger jag då till kanske 40000:- så får jag en som iaf är problem fri osv.

Tänker jag fel här?

Har sett att ni tipsar om att kontrollera båtens motor ordentligt och trycktesta? den..

hur gör man det själv? jag har ju ingen kunskap om båtar och har även väldigt liten kunskap om motorer.. har heller ingen jag direkt kan ta med mig när jag vill kolla på en båt.

börjar mer och mer känna det som att jag är ute på djupt vatten , med glimten i ögat ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Djupt vatten ska du nog hålla dig på ;o) Visserligen sjunker inte värdet på en båt lika fort som på en bil, men om du inte blir nöjd med båten så är det ganska mycket förlorade pengar. Det finns ganska billiga kompresionsprovare på mackarna eller Mekonomen, c:a 2-300 kronor. Dom har en gummitätning i änden. Du skruvar bort tändstiften, trycker mätaren hårt i tändstifthålet och ber någon vrida på startmotorn några varv. DU MÅSTE HÅLLA HELT TÄTT mot tändstiftshålet. Kolla alla cylindrarna på samma sätt. Trycket är olika för olika motorer, men runt 9 kilo är nog ganska normalt. VIKTIGT är att alla cylindrar har ungefär samma värde.Om en cylinder har ett betydligt lägre värde än dom andra så är en ventil bränd, kannring skadad eller allvarligare. Kräver garanterat verkstadsbesök.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej igen! :)

nu har jag vart runt och kollat på lite flera båtar och min sambo och jag har kommit överens om att vi ska börja lite mindre dvs inte sovmöjligheter ännu , vi får helt enkelt ta med tält om vi promt ska sova ute.

men jag har ännu en fråga ang båt motorer... en yamaha 70hk motor ifrån -89... är det för det första nåt att ha? (ska dra en bayliner 1500) och.. är det 2 eller 4 takt? och hur vet jag i framtiden skillnaden , utan att behöva ställa pinsamma frågor till säljaren i fråga :)

kan man se det på nå sätt på motorn? :D 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker inte att du behöver skämmas för att du inte haft båt tidigare. Ställ massor med frågor och lyssna på svaren, så lär du dig. Jag tror att de flesta säljare uppskattar folk som lyssnar.

Säljaren ska självklart tala om exakt vilken motor det är. Om den är 21 år gammal så gissar jag att det måste vara en 2-taktare med förgasare (som inte får säljas nytillverkade i Sverige längre).

Det finns många trådar på detta forum som diskuterar för- och nackdelar med olika typer av utombordare. Sök på t ex 4-takt och förgasare så hittar du långa trådar med argument. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3 år senare....

Hej igen!

Jag har , hör och häpna , ännu inte köpt mig någon båt... har kommit allt för mycket emellan tyvärr. :(

Nu har jag dock bestämt mig , nu ska jag köpa båt , annars blir det aldrig av!

vi tittar fortfarande på en bowrider båt då frugan och barnen vill kunna sola fram i båten (på ett sånt där typ soldäck eller vad det kallas.)

Vi skulle även vilja ha en badbrygga bak ,verkar gött ;)

Men som vanligt , det är ju så mycket att tänka på....

Utombordare verkar vara det de flesta propsar för , men då tappar vi badbryggan?

Vi är fortfarande inne på Bayliner , vilka fler märken har schyssta bowriders för ca 100k SEK? 

Mvh

Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väntat 3 år blush

Tycker då att du skall sänka budgeten lite. När jag tittar så tycker jag mig hitta en hel del båtar som jag skulle vågat kolla närmare på för 60-80. Priserna har gått ner, det är fördelen med att du vilat på hanen.

När det kommer till motortyp så undrar jag om man verkligen hänger av en utombordare (om man nu inte är ganska van med skruvmejsel och skiftnyckel och ganska vältränad) som är dimensionerad till den storleken på båt.

Gör man inte det så behöver ju meken komma till båten i alla fall och då kan du likaväl ha en inombordare. Min bild av marknaden är att du får mer båt för pengarna om du väljer inombordare och du får din badbrygga...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej båtägare och karlskoga-folk. Här är en familj på 2 vuxna och 2 barn (3 & 6 år) som idag slog till på en HT båt som vi tänkt stoppa ner i småbåtshamnen vid Björkborn :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...