Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Phillle

Yamaha 50 hk dåligt grepp i vattnet

Rekommendera Poster

Hej! Har nu i våras höjt akterspegeln på min Terhi/finncamp 430 för att sätta på en yamaha 50 hk 2-takt 1991. Kavitationsplattan hamnade ca 1 cm ovanför botten på båten, vilket inte kan spela någon större roll?

Hade väntat mig att båten skulle göra ca 40 knop då den gjorde 23 med en 25 hk evinrude. Den gör 32 gps knop nu med 50 hästarn, vilket jag tycker är lite?

Iallafall vid lite vågor och speciellt om man drar ring efter båten varvar den upp ibland vid svängar det vill säga proppellern tappar greppet i vattnet, vilket jag tror beror på att den kommer ovanför vattenyta?

Har jag höjt akterspegeln för mycket, eller vad är det som kan vara felet? Motorn har powertrim o tilt.

Mkt tacksam för svar!

Mvh Philip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har själv svarat på din fråga, proppen tappar greppet vid svängar.

Du får bita i det sura äpplet och acceptera fenomenet, OM du inte karvar ur akterspegeln.

Det där med farten har att göra med att bara för att du hänger på en dubbelt så stark motor/tyngre går inte båten dubbelt så fort.

Du har kanske en ganska plattbottnad båt som reser upp sig på kanten när du svänger kraftigt?

Du kan sätta på såna däringa större kaviations plattor som gör att du troligen får bättre grepp.

Själv har jag likadant problem då min båt ÄR plattbottnad, men har ingen större lust att montera såna pga utseendet. :-)



Senast ändrad av minbuss | 27 juni 2010 | 15:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket grovt räknat brukar det bli så att om man dubblar effekten ökar farten med hälften. Enligt den tumregeln skulle du göra ungefär 34 knop med Yamahan och du är ju rätt nära det, 40 knop är nog tyvärr lite högt ställda förväntningar. Vad har du för fullgasvarv? Du bör ligga runt 5500 rpm med den motorn.

1 cm hissning är helt normalt och borde funka bra även med en simpel aluminiumpropeller, för jag antar att det är det du har? Trimmar du in motorn innan du svänger skarpt? Intrimmad motor ökar greppet. Hur ser din propeller ut i skicket? Skavanker gör att greppet blir sämre. Vill du öka greppet kan du lämna in propellern till en marina för cuppning men då kommer ditt fullgasvarv att minska lite oxå. Sen finns det ju stålpropellrar, men det är ett annat kapitel..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar!

Minibuss: Precis den kägger sig endel i svängarna och svänger man ganska ordentliget varvar den upp en bit, men vafan det borde den bara må bra av! Den motorn ska väl till o med vara en bra racingmotor?

Det är egentligen inget större problem, ville bara försäkra mig att jag inte höjt den för mkt. Båten är grymt mkt starkare nu iaf.

Jarb: Ja precis det båten är väl inte gjord för att gå i 40 knop heller max hk är 45. Fick faktist upp den i 34 knop vindstilla med tåv pers och så trimmade man upp den lite.

Fullgasvarv ligger som du säger runt 5500, tror den maxar strax över ungefär 5600. Det är en fin propeller tror det är orginal, färgen har flagnat men den är hel och fin.

Grejen är att jag alltid kör med helt intrimmad om jag trimmar ut den lite varvar den upp direkt trots att jag kör rakt fram. Det är ju powertrim och tilt men man kan ställa in den genom att förflytta pinnen så att motorn går att tiltas längre ner. Dock kan jag inte sätta pinnen i hålet längst ner, då trim o tilt motorn och en bult från den tar emot:S vilket verkar konstigt. Som om det inte går att placera den för att den har trim o tilt, men hålen ser j ubara ut så för motorer med trim och tilt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ganska säker på att om du har du den vanliga 3-kolvs power-trimmen (2 kolvar för trim, 1 för tilt) kan du ta bort pinnen helt om det ger dej större trim-område. Motorn följer med kolvarna och de landar nog i sitt innesta läge innan nåt tar i. Så var det på min Yamaha 90 hästare iaf. Säkert samma på din 50:a men det är ju lätt att kolla om nåt tar i, gör det inte det så är det lungt att köra utan pinnen. Vet inte riktigt varför man skickar med pinnen, kanske nån reservgrej om P/T pajar, att hålen finns är väl bara för att bracketten är samma för modellerna med o utan P/T. På min nuvarande F150 finns vare sej pinne eller hål för den. Om botten framför propellern är väldigt skrovlig och ojämn kan du oxå få problem med greppet. Kan även va värt att labba lite med viktfördelningen i båten och se om det ger bättre gångläge. Annars är det nog cuppning av proppen eller stålis som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...