Najad373 0 Postad 26 Juni , 2010 Efter att det kom in lite vatten bakom denna mahognyn så blev det lite mörkare i träet på ett område ovanför fönstret, går detta att få tillbaka till sin ursprungliga ljusare nyans?, den är lackad sidenmatt, ska man slipa lätt, eller kommer det inte att hjälpa? Se bif. bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 26 Juni , 2010 Slipa lätt kommer inte att hjälpa. Täta så inte mer vatten kommer in, lev med det mörkare partiet bakom gardinen. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Najad373 0 Postad 26 Juni , 2010 Finns det alltså inget man kan göra åt detta för att få en ljusare ton i trät?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 26 Juni , 2010 Nja...man kan nog bleka bort en del av det mörka med oxalsyra men det är frågan om hur resultatet blir. Du måste nog för att få det så bra som möjligt plocka ner träbiten, göra den helt ren från lack för att sen bleka träet. Sen får du behandla hela biten igen, ev med bets till rätt kulör och slutligen lack. Troligtvis kommer det ändå att bli skillnad, om inte på den biten du fixat, så kommer annat trä ombord att skilja eftersom träet med åren har blekts av solljus och ev uvstrålning. Det är svårt eller nästan omöjligt att få tillbaka den ursprungliga exakta färgen. Sen funderar jag på om det bara kom lite vatten så här brukar det bli efter att träet varit fuktigt lite längre tid. Så har du verkligen sett till så att läckan inte finns kvar och hur ser det ut bakom träet. Det har ju inte kommit inifrån utan du måste ha fått fukt från baksidan så kanske du skulle kontrollera när du får tid hur det ser ut bakom och verkligen förvissa dig om att det inte kommer in mer vatten. Om du aldrig gjort sådana trä jobb är det stor risk att du gör mer skada än nytta med att försöka dig på att renovera till ursprunget. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Najad373 0 Postad 26 Juni , 2010 Jag har hittat läckan, det var en Dorade ventilator som läckte på insidan av genomföringen, detta är nu åtgärdat, lättaste är säkert att beställa en ny skiva med ungefär samma nyans som den som är där.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WijkoDelfin 0 Postad 26 Juni , 2010 Jag har precis samma mörka fuktskador på delar av min mahognyplywoodbåt, och fick tillbaka ursprungsfärg och kulör genom att skrapa, slipa och lacka igen. Jag antar att det beror på exakt hur fuktskadat området är. Är det bara lätt fuktskadat kan du slipa ner det, låta det torka hela vintern, olja in och lacka igen. Problemet är om området blir fuktigt igen, då blir det mörkt direkt, men kör med epoxi och liksom kapsla in hela området så inget fukt kan tränga in, finns fina tvåkomponents expoxilacker du kan köra med. Är det genomruttet är det ju tyvärr kört dock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 26 Juni , 2010 Helt säker blir det snyggast att låta varvet göra en ny bit till dig. Dom har full koll på varvet på vilken mahogny du har i båten samt ev bets och framförallt vilken mattlek lacken har. Sen sprutar dom lacken vilket krävs för att få samma yta som du har i din Najad. Du får kanske ändå lite skillnad i färg men det brukar rätta till sig efter ett par säsonger eftersom träet bleks efterhand. Lycka till Senast ändrad av oceanis | 26 juni 2010 | 21:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 Juni , 2010 Håller helt med oceanis. Men arbetet och kostnaden står sig inte till det lilla mörka som syns på bilden. Skrapa bleka slipa betsa lacka kommer att förändra nämda bit så att den sticker ut för myckett. Lev med det lilla mörka eller en helt ny från varvet, vilket får plånboken välja. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser