Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
politby

Skumt problem med färskvattnet. Pumpen kass?

Rekommendera Poster

Jag har ett mystiskt problem med färskvattensystemet i min Monterey 262. Det finns 4 tappställen - dusch på badbryggan, vask i sittbrunnen, köket samt toaletten.

När jag öppnar kranen i köket startar inte pumpen och det kommer inget vatten. På toaletten startar pumpen och det är bra tryck när blandarmunstycket är inställt på dusch, men inte när det används som vanlig kran, då går pumpen ryckigt och vattnet pulserar fram.

Vasken i sittbrunnen och duschen på badbryggan fungerar  helt perfekt - pumpen startar och det är bra tryck.

Det finns inga läckage någonstans och alla kopplingar och slangar ser OK ut.

Vad kan orsaka detta? Är det tryckvakten/sensorn i pumpen som tappat känslighet (det är ju betydligt längre väg från pumpen till toaletten/köket än till badbryggan/sittbrunnen) och därför bara reagerar för två av tappställena?

Trasiga blandare?

Problemet har uppstått gradvis - fram till i går var symptomen i köksblandaren samma som i toaletten dvs pumpen pulserade, men nu triggar den inte alls.

Tacksam för hjälp innan jag åker och köper en ny pump...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutsätter att alla tappställen sitter som förgreningar till den slang som lämnar pumpen. Eftersom vissa tappställen verkar fungera perfekt och inget vatten alls kommer i köket skulle jag förutsätta att problemet finns i slangarna någonstans, inte i pumpen. Pumpen borde inte se skillnad på om du öppnar en kran i köket eller på badbryggan.

Så jag hade definitivt letat efter fel i slangarna. Kanske något som täpper igen dom (något skräp från tanken som fastnat)? Eller något som hamnat på slangarna och stänger till dom? Du får nog öppna slangarna vid förgreningar och kranar och se var vattentrycket försvinner. Att du har lite vatten i toa och inget i köket kanske kan bero på något stopp i ledningarna/förgreningarna där? Sitter förgreningen till badbryggan innan toa/kök så är det ett bra tecken på att du har stopp i slangarna någonstans efter denna. Ett skräp har dessutom större förutsättning att fastna vid en förgrening än mitt i en slang så jag hade börjat leta vid dessa.

Kanske är det tom ett större skräp som har delat sig och täpper till på två ställen? Good hunting!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Naturligtvis fanns det en jättenkel förklaring: Det är bara på toaletten och i köket som det sitter silar på blandarna.

Dessa silar var igensatta av avlagringar, sannolikt inte rengjorda på länge, i alla fall inte sedan jag köpte båten.

En snabb rengöring av silarna löste problemet Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...