Mougge 0 Postad 26 Juni , 2010 Har en Suzuki DT50 årsmodel -82 eller -83 har jag för mig. Som vi slagit i en sten riktigt ordentligt med , Propellern har tagit rätt mycket skada men va ja vet så kan man få tag i en ny för under tusen lappen , Men då kommer vi till kedjehuset som verkar vara ett större problem, Verkar som botten fenan har gått av . Kedjehusen verkar vara svåra att få tag i och väldigt dyra stämmer detta? Behöver man ha denna fena ? Båten går iallafall men antar att det inte är bra att använda den då axlar och sådant kan ta skada? Hoppas någon kan göra mig lite klokare tack på förhand ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 26 Juni , 2010 Fenan har bara som funktion att skydda propellern. Det går att svetsa på en ny. Propellern kan gå att laga. Jag har för mig att det gick att skicka till någon i Norrland som fixade för en femhundring frakt. Sök på forumet. Jag betalade Propeller Trim i Sth 1300 kr för att fixa min Merc V6 propp för några år sedan. Då ingick att cuppa upp eller ned stigningen en 1/2 om man så önskade. Mindre propellrar kan ev. vara billigare. Senast ändrad av guestsson | 26 juni 2010 | 06:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 26 Juni , 2010 http://www.riwall.se/propellerkonsult/default.asp?sida=78&kat=Propeller Om du vill ge dig på att svetsa dit en ny fena så ta reda på hur man gör eller lämna till någon kunnig. Det finns färdiga ämnen att svetsa dit. Ev. behöver du mäta upp att indikera upp propelleraxeln. Den kan ha blivit böjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mougge 0 Postad 26 Juni , 2010 Mycket bra svar ! de bästa vore väll om man fick tag i en reservdelsmotor med kedjehus osv fräsch. Visst stämmer det att Suzuki DT40 kedjehuset passar inte på DT50 ? Sen bör ja väll kanske vara orolig att axeln tagit skada ? Senast ändrad av Mougge | 26 juni 2010 | 13:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 26 Juni , 2010 Om propellern har tagit mycket skada skulle jag kolla upp axeln så den är rak. Sen har du ju kugghjulen i växelhuset som också kan ta skada av en sådan smäll. Kan bli metallflis från kuggarna som sen far runt och gör skada.. Men det är bara att montera ner och kolla över.. men lämna in för att mäta axeln. Själva växelhusen är dyra men ibland kommer det ut på Blocket för en överkomlig summa om man har tur.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 26 Juni , 2010 Svårt att veta om propaxeln är helt ok utan att mäta, men ganska lätt att kolla om den är helt kass. Ta av propeller och vrid axel. Det skall inte finnas något synbart kast i toppen på axeln. Kollade en Mercuryspec som angav max 0,15 mm kast mätt där splinsen böjar sett från fören börja (närmast vxhuset) och med propelleraxeln lös och lagd i V-block. Upp till ca 0,4 mm mät på axeltoppen med axeln kvar i huset borde vara OK. Att riva huset endast för inspektion skulle jag inte göra. Jag skulle kolla att axeln är rak. Är denn det och inga missljud, så skulle jag tuta och köra med en reparerad/ny propeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
emul 0 Postad 26 Juni , 2010 Okej ! Jo axeln ger inga missljud eller liknande och det ser bra ut , Nu har jag suttit och kollat vart man får tag i en ny propeller men det verkar inte finnas någon till våran Suzuki DT50 -83/-84 eller är åtminstone svårt att hitta. På propellern står det 11 1/8 x 16 det ska väll gå att få tag i en sådan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 26 Juni , 2010 Kolla med Hansen Racing. Där köpte en kollega mkt billigare Suzukis orginal. De har återförsäjare, så du kan nog slippa frakten, annars håller de till i Spånga tror jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
emul 0 Postad 26 Juni , 2010 Jag har tittat i deras katalog och hittar ingen som stämmer exakt på årtalet men vad jag kan förstå så är det i princip samma DT50-DT65 så borde ju gå eftersom den passar till DT60 årsmodel 83-84 Men då är den närmaste proppeller 10 x 16 men det borde väll gå bra skiljer inte så mycket? DT50 års 87-90 DT60 83-84 13 splines Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mougge 0 Postad 27 Juni , 2010 Jag har även hittat en bra ersättning till fenan. http://www.hansenmarine.se/hmblackfinskeg.php Blackfin Skeg det verkar ju vara en bra lösning frågan är då ifall den kommer gå att fästa då jag bara har kvar någon cm av orginal fenan ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bore_99 2 Postad 27 Juni , 2010 tror jag har en sån motor stående har du någon bild på den kan man gämföra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bore_99 2 Postad 19 September , 2010 nä tyvär gav bort den till en annas som behövdew delar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 19 September , 2010 Fenan är ju till för att skydda proppen. I och med att du gått på grund nu så lär du ju inte göra det igen, och då spelar ju inte fenan någon roll. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gsm-peter 0 Postad 19 September , 2010 Fenan har flera funktiner som tex: Skydda propellern Få båten att spåra, gå rakt. Propellern kan oftast lagas. Det finns en uppsjö med firmor som svetsar trasiga blad. Är bara navet ok går det att laga. Det finns dock en gräns när det är ekonomiskt försvarbart. En lagad propeller blir ibland tom bättre än ny (tex när den är Blue Printad = bättre balanserad och uttunnade blad). Det finns också massor med nya att köpa för typ 1500-2000:- Solas gör bra ersättningspropellrar (typ Drev.se?) Nuförtiden kan bam köpa olika ''Hub Nav'' som passar ett (ditt) fabrikats axel och massor med standard propellrar. Är du slängd i Goggle och Engelska finns det lite pengar att tjäna på import från tex USA. VXL huset kan ha tagit skada. Kolla axeln som angets i andra svar. Kolla att du inte har vatten i vxlhusoljan (=grå, vit olja). Passa i så fal på att laga huset. Det går hyggligt enkelt att svetsa på en skadad skedda om det inte är för trasigt. Typ från 2500:- Både propeller och vxl hus kan lagas av samma firma. Kolla Blocket, Google, Propellertrim, Propeller Björn, Peters prop shop etc. Om du ända tar ner huset se till att byta vattenpunpsimpeller. Lycka till. Peter . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rickardp 2 Postad 19 September , 2010 Propelleraxeln riktas av Svea bil i bromma, stockholm för runt 1000kr. Du behöver dock plocka ur den och pressa av ev kugghjul först. Senast ändrad av rickardp | 19 september 2010 | 23:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mougge 0 Postad 28 September , 2010 Vi har ordnat 2 nya proppar så det är ordnat , sen har vi limmat dit blackfen plast fenan och kört sommaren ut men nu är kedjehuset rensat istortsett . Drev har blivit rensade och axeln är ju krokig , Så det blir att jaga reservdelar till växelhuset då ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mougge 0 Postad 28 September , 2010 Vi har ordnat 2 nya proppar så det är ordnat , sen har vi limmat dit blackfen plast fenan och kört sommaren ut men nu är kedjehuset rensat istortsett . Drev har blivit rensade och axeln är ju krokig , Så det blir att jaga reservdelar till växelhuset då ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser