BosseBe 0 Postad 25 Juni , 2010 Hej, På Beason 31 sitter motorn framme under förpiken fram till nr 118 sedan flyttade man motorn bakut. Som motvikt sitter det en 100L vattentank i aktern. Det jag undrar är hur mycket påverkar det att ha motorn i fören ist. för över kölen och om det är något man bör undvika? Att dom flyttade motorn bakåt får en ju att anta att det inte var så bra att ha den på orginalplatsen och i Curt Gelins båttest står det att båten seglar på näsan. Mvh Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhmcsv 1 Postad 25 Juni , 2010 Min egen Beason med nummer 404 har motorn i aktern (MD7B) och en 150l vattentank i fören. Men den ligger tungt akterut, det er inte optimalt med fullvuxna gaster. Jag mistänker, at båten er konstrueret med vikten af motorn i fören. Konstruktionerne är ganska olika: Motorn i fören: Vikt i fören och buller i kahyt, rak propelleraxel med oljud och vibrationer och en inte helt stark kölkonstruktion. Motorn i aktern: Vikt i aktern, buller i cockpit men ingen vibrationer (segelbåtsdrev) och mycket bättre kölinfästning. Personligen tycker jag bra om min båt! Hans-Henrik Senast ändrad av hhmcsv | 25 juni 2010 | 19:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser