Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
boaten

Fyrbladig propeller till Yamaha F25A

Rekommendera Poster

Skulle vilja byta propeller till min Yamaha F25A. Vill att den ska bli lite starkare, men det jag primärt är ute efter är att minska vibrationer och ljud något. Min förhoppning är att en fyrbladig propeller (som t.ex. Honda använder) kanske ska hjälpa lite.

Någon som vet vem som säljer detta? Det enda jag hittat är Propulse, men de hade bara till hight thrust modellen av min motor (med annat nav tror jag, samma som lite större modeller). Yamaha har ju bara trebladiga till dessa motorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, visst finns det! Solas Amita 4 är en fyrbladig aluminiumpropeller som finns till din motor. Hansen Marine är agent i Sverige och brukar annonsera här på Marin Guiden.

http://www.hansenmarine.se/hmpropellrar.php

På Solas hemsida finns en crosstabell mot Yamahapropellrarna.

http://www.solas.com/newweb/propeller/news/brand.asp?cat=B&FkindNo=F13&SkindNo=S03&PdKd=AL

post-26269-1394236410,1843_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar! Tyvärr var den lägsta pitchen för Solas Amita 4 på 11 1/4. Min nuvarande trebladiga aluminiumpropeller har måtten 9 7/8 x 10 1/12

Dock såg jag att de är har en modell New Saturn med dimensionerna 10 x 10 respektive 10 x 9. Rostfri alltså (känns dyrt, men finns det inget alternativ så...)

Har hört att man brukar gå ner en tum när man byter till fyrbladig. Men är det för mycket att gå ner 1.5 tum måhända? Procentuellt låter det ju mycket på en så liten båt/motor som jag har (Ryds 435DL). Det primära är ju inte att förändra accellerationen särskilt mycket. Men den får ju inte bli klenare heller..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åtminstone på lite större motorer kan man köra Yamaha-Honda-Mercury proppar på varandras växelhus av samma storlek. Ibland behöver man labba lite med tryckbrickorna men det går alltid. Detta gäller största och näst största växelhusen, typ runt  från 70 hästar o uppåt. Kanske gäller det även de små? Då kan du ju köra en Honda-propp om den har rätt stigning. Säkrast är ju att handla där du får bytesrätt till du hittar rätt propp. Men vet man exakt vad man ska ha blir det oftast billigare med postorder från utlandet..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...