Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
rool

Nya toppar, motorn startar inte!!

Rekommendera Poster

Hej!

Mitt inlägg sedan tidigare fortsätter, dessvärre!

Har nyss bytt toppar inkl nya packningar på min OMC. Provstartade båten på land, utan problem. SJösatte, startade så oljan fick gå runt, likaså kylvattnet. När jag sedan skulle starta igen efter ett tag klickade det bara, och efter en stund började det ryka från startmotorn.

Efter lite funderingar m.m tog jag bort stiften och märkte att det var vatten på stiften, varav ett rann det vatten från. Mao, vatten i cylindern!! Så frågan är, VARFÖR?? Toparna är trycktestade och planade, kan det vara någon packning? Kyllimpan?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

/ rool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är topparna fixade och testade skulle jag gissa på limpor eller knän. 

Varför bytte du toppar? Hade du samma problem innan?

Har du bara våta stift på en motorhalva? 

I och med att du har vatten på flera stift skulle jag gissa på limpa eller knä, men då bara om halva motorn är drabbad.

Har du vatten i cylindrarna på båda sidor så kan det vara tex en frostskada i insuget så att kylvätska sugs in med förbränningsluften och alla stift får lite väta, sedan när du stannar rinner restarande vatten in i den/de cylindrar där insugsventilerna är öppna och de blir riktigt våta.

Lycka till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag bytte topparna pga att en ventil hade gett upp, och det visade sig att det var sprickor i båda topparna.

Problemet jag hade tidigare var att motorn gick på bara 7 cyl, men vad som hände nu var att det bara klickade när jag skulle starta den, startmotorn gick varm..när jag tog bort stiften såg jag vatten på stiften, och i en av cylindrarna rann det vatten när jag tog bort stiftet. Märkte inget på andra sidan, så det verkar bara vara på en sida. Kan det ha något med hur man dragit åt bultarna? Visste inte i vilken ordning dom skulle dras, men hade rätt åtdragningsmoment.

/rool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte aldrig packningar till knät, kan det vara orsaken tro? Tänkte byta packningar på dom idag. Men vad gäller startmotorn, någon som vet om det behöver vara en speciell startmotor till just min motor, eller fungerar det med nästan vilken som helst? Jag har en Cheva 305-motor, OMC V8, någon som vet vart man kan hitta en sådan och ungefärlig kostnad?

/rool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en startmotor för marint bruk (gnistsäkra).Googla så hittar du ett antal firmor tex http://www.startmotor.se/. Vid momentdragning av topparna så börjar du i mitten och arbetar dig i en cirkel tills du har kommit dig ut till den sista. Dra bultarna i tre omgångar. Första med ett lägre moment. Andra ökar du lite till. Tredje med rätt moment. Vet inte vad du har för toppackning men hör dig för så dom inte behöver att efterdras.    http://www.meckasjalv.se/html/ch_smallblock.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Har dragit topplocksbultarna i den ordning du beskrivit här, det troliga är att det är packningen till avgasknät som brister..kan det vara så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch så jäkla surt! Lider lite extra med dig tror jag... Gråter

Har svårt att se att du skulle få in så mycket vatten i cylindern även om du inte dragit toppen efter konstens alla regler? Hur länge stod den efter att den vart igång i vattnet? Har du kollat så att det inte är vatten i båda sidorna? Det ska ju inte diffa, men kollade du så att alla kanaler i topparna matchade blocket när du monterade?

/Ubbe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Hur gammal är kyllimporna?

Jag skulle nog också kolla så att de inte har börjat läcka.

 

Mvh Peter

Hejsan, kollade du kyllimporna när du rev topparna?

Jag tror att du fortfarande har problemet där.

Har du sjövattenkylning eller slutet system med värmeväxlare.

Om du har slutet, så är det ju lättare att kolla. Om du får in sjövatten, så kan det bara vara spruckna/läckage i limporna eller att det inte dränerar ut genom drevet utan kommer inn bakvägen över knäna.

Jag hade samma problem på min (slutet syc) 2556a och smakade på vattnet, det var havs/sjövatten och limporna är nya.

Alltså kommer vattnet för mig inn bakvägen över knäna om man kör länge på tomgången.

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...