rool 3 Postad 25 Juni , 2010 Hej! Mitt inlägg sedan tidigare fortsätter, dessvärre! Har nyss bytt toppar inkl nya packningar på min OMC. Provstartade båten på land, utan problem. SJösatte, startade så oljan fick gå runt, likaså kylvattnet. När jag sedan skulle starta igen efter ett tag klickade det bara, och efter en stund började det ryka från startmotorn. Efter lite funderingar m.m tog jag bort stiften och märkte att det var vatten på stiften, varav ett rann det vatten från. Mao, vatten i cylindern!! Så frågan är, VARFÖR?? Toparna är trycktestade och planade, kan det vara någon packning? Kyllimpan? Tacksam för all hjälp jag kan få. / rool Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Akvavit 0 Postad 25 Juni , 2010 Är topparna fixade och testade skulle jag gissa på limpor eller knän. Varför bytte du toppar? Hade du samma problem innan? Har du bara våta stift på en motorhalva? I och med att du har vatten på flera stift skulle jag gissa på limpa eller knä, men då bara om halva motorn är drabbad. Har du vatten i cylindrarna på båda sidor så kan det vara tex en frostskada i insuget så att kylvätska sugs in med förbränningsluften och alla stift får lite väta, sedan när du stannar rinner restarande vatten in i den/de cylindrar där insugsventilerna är öppna och de blir riktigt våta. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 26 Juni , 2010 Hej! Jag bytte topparna pga att en ventil hade gett upp, och det visade sig att det var sprickor i båda topparna. Problemet jag hade tidigare var att motorn gick på bara 7 cyl, men vad som hände nu var att det bara klickade när jag skulle starta den, startmotorn gick varm..när jag tog bort stiften såg jag vatten på stiften, och i en av cylindrarna rann det vatten när jag tog bort stiftet. Märkte inget på andra sidan, så det verkar bara vara på en sida. Kan det ha något med hur man dragit åt bultarna? Visste inte i vilken ordning dom skulle dras, men hade rätt åtdragningsmoment. /rool Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 27 Juni , 2010 Jag bytte aldrig packningar till knät, kan det vara orsaken tro? Tänkte byta packningar på dom idag. Men vad gäller startmotorn, någon som vet om det behöver vara en speciell startmotor till just min motor, eller fungerar det med nästan vilken som helst? Jag har en Cheva 305-motor, OMC V8, någon som vet vart man kan hitta en sådan och ungefärlig kostnad? /rool Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nimbus10 0 Postad 27 Juni , 2010 Köp en startmotor för marint bruk (gnistsäkra).Googla så hittar du ett antal firmor tex http://www.startmotor.se/. Vid momentdragning av topparna så börjar du i mitten och arbetar dig i en cirkel tills du har kommit dig ut till den sista. Dra bultarna i tre omgångar. Första med ett lägre moment. Andra ökar du lite till. Tredje med rätt moment. Vet inte vad du har för toppackning men hör dig för så dom inte behöver att efterdras. http://www.meckasjalv.se/html/ch_smallblock.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 27 Juni , 2010 Tack för svaret. Har dragit topplocksbultarna i den ordning du beskrivit här, det troliga är att det är packningen till avgasknät som brister..kan det vara så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 29 Juni , 2010 Usch så jäkla surt! Lider lite extra med dig tror jag... Har svårt att se att du skulle få in så mycket vatten i cylindern även om du inte dragit toppen efter konstens alla regler? Hur länge stod den efter att den vart igång i vattnet? Har du kollat så att det inte är vatten i båda sidorna? Det ska ju inte diffa, men kollade du så att alla kanaler i topparna matchade blocket när du monterade? /Ubbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pejon 1 Postad 29 Juni , 2010 Hejsan, Hur gammal är kyllimporna? Jag skulle nog också kolla så att de inte har börjat läcka. Mvh Peter Hejsan, kollade du kyllimporna när du rev topparna? Jag tror att du fortfarande har problemet där. Har du sjövattenkylning eller slutet system med värmeväxlare. Om du har slutet, så är det ju lättare att kolla. Om du får in sjövatten, så kan det bara vara spruckna/läckage i limporna eller att det inte dränerar ut genom drevet utan kommer inn bakvägen över knäna. Jag hade samma problem på min (slutet syc) 2556a och smakade på vattnet, det var havs/sjövatten och limporna är nya. Alltså kommer vattnet för mig inn bakvägen över knäna om man kör länge på tomgången. Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 29 Juni , 2010 Det låter som en sönderrostad limpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser