Jerhed 0 Postad 22 Juli , 2010 Skall själv gå den kombinerade förarintyg och kustskepparutbildning i höst på Medborgarskolan i Västerås. Tänkte gå den tillsammans med lillebror som själv redan har förarintyg. Han tog det tillsammans med fru och sina två ungdomar. Hela familjen har alltså förarintyg men nu efter två eller tre säsonger vill han förnya kunskaperna för att utvecklas mer med den erfarenhet han tillskansat sig efter tusentals sjömil ute i Mälaren och i Stockholms södra och norra skärgårdar. Helt rätt tycker jag. Nu hoppas jag själv att få med min fru, åtminstone på förarintyget. Svärfar trycker på med 35 års båtliv och som utbildare i navigation och olika intyg sedan många många år. Efter en kort 1.a säsong ute så märker man att det finns mycket att lära och där kan man säkert få extra kunskap för att bygga upp sin kompetens över de närmaste 30-40 åren som vi tänkt vara ute. Hoppas bara att min fru som redan varit ute på sjön 25-30 säsonger (mestadels i ruffen och på badbryggan) står ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 22 Juli , 2010 Kunskap är aldrig tungt att bära. När vintern smyger sig på och man saknar havet och båten så man blir alldeles blå så är en kurs helt rätt. Man lär sig en massa och får utbyta erfarenheter av sina båtintresserade kurskamrater. Tyvärr finns det inte så många kurser kvar för oss att gå nu... Gick på medborgarskolan och det var betydligt billigare än det nämnda priset ovan. Jag tror också det kan vara svårt att få in allt i en intensivkurs. Dessutom är ju diskussionerna och umgänget halva grejjen... Senast ändrad av mariatherese | 22 juli 2010 | 15:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser