toaen 510 Postad 14 Juli , 2010 Frisk Bris, Beaufort 4, är väl lika frisk för motorbåtsförare. Frisk Bris är ju den vindstyrka då det börjar närma sig ideala seglingsförhållande. Styv Bris, Beaufort 5 är vindstyrkan som är allra bäst. Blåser det mer får man för vissa vindrikningar börja fundera på om man skall reva. Dvs minska bränsletillförseln.http://sv.wikipedia.org/wiki/Vindstyrka tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matanza 0 Postad 14 Juli , 2010 Den här tråden tappade visst (som vanligt) sitt focus? Jag kanske ska göra som ungdomarna, gå över till Lunarstorm eller ngt annat forum där pajkastn ing tar överhanden efter ett tag Skämt åsido Jagt gick förarbevisutbildning i våras via SENSUS studieförbund. Kostade 2300:- ink material. Av de 14 ggr (tror jag) som vi gick en gång i veckan var vi ute med sjöräddningen en gång för att navigera HÖRVIKEN-Stilleryd-Hanö. Denna gången var det tät dimma runt Hanö. Väldigt lärorikt. MOB testades också under gång. Är MKT nöjd med denna kurs då den även var långt inne på kustskepparkunskaperna och rörde sig. Kändes gött att utan eftertanke kunna pricka in frågorna. Får väl se till att hålla sig ajour resten av livet nu då Sen kan jag tycka att det behövs lite för helvete tyckanden gentemot folk som påstår att du inte behöver ha en kompass i båten... Sånt där är bara dumheter. Det är ungefär samma argument som att :Jag behöver inget ankare, jag ska ju ändå bara köra mellan bryggorna. Säg det när båten drivit ut till havs för att motorn slocknade och du hade varken åror, paddel eller telefon med dig. Allt kan gå sönder, Jag har själv en Garmin GPS, min iphone med Navionics Baltic sea program i (väldigt nöjd) samt sjökort i pappers format. OCH kompass Angående frågan om hur mycket man lär sig på en intensivkurs eller onlinekurs är väl saker och ting helt självklara tycker jag. Vissa människor lär sig fort och behöver inte sitta i ett klassrum 14 ggr för att behålla kompetensen. Vissa Vill ha långsam inlärning och trivs bäst med det. Hursomhelst så tror jag inte för en sekund att det nu är NGN som läser båtförarbeviset bara för att ha ngt på pränt i ett papper? Skulle det innebära att alla som läser på Universitet eller liknande bara är intresserade av vad som står på avgånsbetyget? NEJ. Man läser för att lära sig. Överhuvudtaget så är ju inte denna utbildning obligatorisk för att framföra båt, iaf inte ännu, och det lär dröja ett par år till innan det i så fall blir. Senast ändrad av Matanza | 14 juli 2010 | 14:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 15 Juli , 2010 Sant att ingen kunskap är dålig, i mitt fall ramlar poletten ner när man förstår teorin och får omsätta det i praktiken. Både när det gäller hur en båt beter sig och navigeringen. Jag blir mer övertygad om att man ska vara 2 i båten som båda navigerar när man kör en högfartsbåt och hålla en marginal till det farliga och ständigt vara vaksam. Apropå Beauforts skala för att bedömma vindstyrkan så gjorde jag bedömningen 4 utifrån det jag såg, Tunnare grenar på lövklädda träd rör sig, damm och lös snö virvlar upp, på sjön långa vågor med vita kammar. Se mitt YT klipp och sen så såg det ut så här i hamn Senast ändrad av martineves | 15 juli 2010 | 11:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 15 Juli , 2010 Båtkort en bra investering ? så var frågan Du har inget Din fru/sambo har båtkkort Du har några propellrar till räkningen Din fru/sambo har inga propellrar som varit i stenar En propeller = kostnad för båtkortet Borde vara snabbt intjänade pengar, eller? Med statistik kan man få fram det mesta. Mot klantighet hjälper inget. Möjligen att du låter henne fortsätta köra båten. mvh ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 15 Juli , 2010 Med statistik kan man få fram det mesta. Mot klantighet hjälper inget Mot okunskap hjälper varken statistik eller nya propellrar. Nu vet jag bättre och kommer utvecklas på ett positivt sätt. henne fortsätta köra båten Tvärtom eftersom jag gjorde ett misstag så behöver jag mer träning, eftersom jag har lätt att lära mig och hon får gärna köra i fortsättning om jag bestämmer. Båtkortet är ingen garanti ... Borde vara snabbt intjänade pengar, eller? En självrisk kostar mindre än båtkortet (inkl resor). och pengar är inte mitt huvudproblem. Jag jobbar ihop på en självrisk på en dag genom arbete som Ortoped ÖL Så det jag/vi behöver är mer träning och vi samverkar verkligen kanon. Låt din fru ta befälet så blir er relation trevligare, ruffhäxa ?? Idag var jag på Marinan och konstaterade att i deras verkstad låg ett halvdussin skadade propellrar växellådor av färska grundstötningar. Den enda som aldrig misslyckas är trygghetsnarkomanen som aldrig vågar eller försökt. Är du en sån ? Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 15 Juli , 2010 År du en sån ? asg Knappast men kan köra båt och under sommaren så hjälper inte försäkringen då ingen lagar båten före hösten. Men om du lär genom vilda chansningar så hoppas jag slipper dig som ortoped för då är väll risken att man vaknar upp med någon kroppsdel felopererad. (Jo har faktiskt en medarbetera där man chansade och opererade fel fot, oops, våren 2010, hon blev beordrad att vända sig på operationsbordet och då blev vänster på höger sida, aj aj) Har väll inte heller brist på pengar men skulle skämmas på bryggan där båten ligger om man blir bogserad in med drevet hängande efter båten. Ge du båtnycklaren till henne så blir sommaren lugnare. ha det gott ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 15 Juli , 2010 År du en sån ? asg Ja kan du tänka dig Harry, är det inte fascinerande att människor som äger båtar har olika yrken . Går du på socialbidrag ? Knappast men kan köra båt och under sommaren så hjälper inte försäkringen då ingen lagar båten före hösten. Ledsen Harry men jag fick tillbaks båten efter 10 dagar. Du verkar ha dåliga erfarenheter, det har inte jag Men om du lär genom vilda chansningar så hoppas jag slipper dig som ortoped för då är väll risken att man vaknar upp med någon kroppsdel felopererad. Ledsen att upplysa dig om det självklara att det är skillnad på att framföra en båt på sjön och utföra en Operation. Du verkar ha missat vissa fundamentala saker i livet ser jag Har väll inte heller brist på pengar . Det känns tryggt att socialbidraget räcker till för dig som trygghetsnarkoman. men skulle skämmas på bryggan där båten ligger om man blir bogserad in med drevet hängande efter båten Nej för tusan jag skäms inte Harry det är såna som du som skäms som saknar självkänsla och som inte kan ta en motgång. Du ska inte döma andra efter dig själv, lärde du dig inte det i skolan ? Båten togs in i hamn för egen maskin och trailades till marinan. Drevet hängde inte heller efter båten. Du verkar dessutom ha en livlig fantasi Ge du båtnycklaren till henne så blir sommaren lugnare Nej för tusan Harry Sommaren kommer att njutas till max med båten och sambo. Detta är bara början.. Lycka till i din rehab Harry;) och håll dig på bryggan men se till för guds skulle att du har flytväst (gärna med reflexer) och hjälm med en strut på så att jag vet vem jag ska hälsa på nästa gång hahahahahahahhahahaha. Nä nu var jag elak men kunde inte låta bli Ha det bra allihopa Mvh Martin Martin Senast ändrad av martineves | 16 juli 2010 | 01:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 16 Juli , 2010 Martin! SÅ kunde man också läsa mitt inlägg. Men du kunde (om du ville) läst det som goda vänner gör när man pratar tillsammans över en kopp kaffe eller varför inte en god öl. Men du valde ditt sätt. trist. Gå på socialen eller rehab, asg. Att du är arogant och elak har nog de flesta redan räknat ut och det har du nu bekräftat. Du har hackat mitt svar i delar och missat helheten. Det var faktiskt skrivet i lätt humoristisk läggning och hade du sett mig hade du sett det på mitt ansiktsutryck, inte elakt, men via internet får man anstränga sig lite och försöka känna efter sinnesnärvaron i den som skrivit. Något du verkar ha svårt för troligen på grund av den person du blivit av din uppväxt. Tror inte elakhet är genetsikt betingat. Nej jag är ingen psykolog eller annan hjärnskrynklare utan som du redan borde insett knappast något socialfall men går inte här på forumet in och skryter med yrke och pengar, men båda finns. Ett drevhaveri hade jag själv fixat då jag klarar av att meka min båt, men i området där jag har min båt är det närmast omöjligt att få båten reparerad under sommarhalvåret om man inte har egna kontakter med någon mekaniker. Nej du behöver inte försvara det klantarsle till kollega du har som satte kniven i fel fot på en av mina medarbetare gjorde. Att företaget där jag jobbar på och försäkringskassan fick ta den ekonomiska smällen är väll något som du är van vid. Du själv föredrar att låta dina misstag med båten bekostas av oss andra via försäkringsbolag. Vore nog bäst om du höll dig på landbacken och då max en cykel. Som tur är slipper jag träffa på dig då jag befinner mig på en helt annan plats i Sverige än du som far runt i Mälaren och letar grund med din båt. Knappast något att skryta med. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matanza 0 Postad 16 Juli , 2010 Crabfish och Martineves: GE UPP!!!!!!!!!!!!!! Varför skapa en tråd om (enligt mig) en relevant fråga när det slutar med påhopp i den nedre (läs sandlådan) skolan? Sen om man är arbetslös, ortoped eller egen företagare är väl av det största ointresse, på sjön är vi alla lika. BASTA. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 16 Juli , 2010 Jag har min båtförsäkring i Svenskasjö. Hade jag haft båtkortet så hade jag fått ca 500kr mindre i försäkringspremie varje år. mvh Torgny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matanza 0 Postad 17 Juli , 2010 Jag tror att skillnaden kan vara större än så till och med. Har man kombinationen förarbevis samt medlem i båtklubb blir försäkringsbolagen glada (och du med;) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben Postad 17 Juli , 2010 Jag har min försäkring i Sv. Sjö och betalar 1099:- (-22 %) mindre tack vara nautisk kompetens. Totalt betalar jag 3772:- per år. Medlemskap i båtklubb är en förutsättning för försäkring hos dem! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Juli , 2010 Skillnaden beror ju på hur mycket din båt är försäkrad för och vilka villkor du väljer. Självrisk mm. En båt som har ett stort värde har ju högre premie och därmed en större rabatt i kronor räknat. Har haft mina båtar försäkrad i Svenska Sjö sen början av 1970-talet. Det har varit en dålig affär har aldrig fått nåt tillbaka från försäkringen . Å andra sidan har jag aldrig behövt betala nån självrisk heller tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matanza 0 Postad 18 Juli , 2010 Då för att få iaf ETT svar på frågan om vad folk hade för erfarenhet av förarbevis/nyttan med det, Kan vi ju samstämmigt konstatera att priset för en förarbeviskurs betalar sig med en gång eftersom man får igen det på försäkringskostnaden. år efter år efter år efter år.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 18 Juli , 2010 Om du har en försäkring på din båt. Personligheten anser jag inte det ska vara de pengar man får tillbaka utan den kunskap man får för att göra sitt båtåkande mer säkert, intressant och trevligare. Att bara se på ekonomisk vinning är trist inställning. Alla de som anser sig behöva en utbildning bör genomföra den. Vissa lär sig allt på egen hand. Men själv tror jag inte på snabbkurser. Därför borde trådens ursprungsfråga varit Båtkort är det ett bra alternativ? och då enligt förslaget. Men det var nog så trådskaparen tänkte. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matanza 0 Postad 18 Juli , 2010 Bäste crabfish. Det du nämner anser nog de flesta som en självklarhet, ex. att premien stiger när du har ett större värde på båten. Att det nämndes en ekonomisk vinning i sammahanget kändes relevant eftersom det är ett plus men förmodligen inget som får folk att kasta sig på luren och beställa en förarbeviskurs. Självklart är det i detta fallet SÄKERHETEN som kommer i första hand. Mina erfarenhet av mitt korta liv är att ALLA behöver utbildning i ngn form och av olika grad. Lär man sig på egen hand har du ju i princip genomgått en utbildning med dig själv som föreläsare, kontrollant och examinator. Felmarginalen föreligger dock, har du förstått situationen fel så kommer ingen och lär dig hur du egentligen ska göra. Att däremot TRO att man redan kan allt är en farlig inställning. Oavsett ålder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 18 Juli , 2010 Hej ! Då har jag nog hört fel när jag pratade med försäkringskillen för jag betalar 5 000kr / år .Är det 22 % så minskar min försäkring med 1100kr på 2 år betalar sig utbildningen plus att man fräschar upp sina kunskaper och får ett bevis på det . Mvh Torgny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben Postad 18 Juli , 2010 Nja, kanske du har hört fel? Men oavsett rabattstorlek, i procent räknat, så baseras ju denna på båtens försäkringsvärde utifrån typ av båt och utifrån hur stöldbegärlig den är, bl.a! Du kan ju ex.vis gå in på Svenska sjö och göra en premieuträkning, med olika förutsättning vad gäller Nautisk kompetens, för att sedan i morgon ringa upp bolaget, och höra i vilken utsträckning uträkningen gäller. I vissa fall kan du nämligen få lite bättre avtal, än vad kalkylen ger vid hand, så som jag fick. http://www.svenskasjo.se/index.asp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 18 Juli , 2010 Hellt korrekt, man blir aldrig fullärd utan lär så länge man lever. Det där med om man har försäkring, var en humoristiskt kommentar, därav en sådan här för att inte missförstås. Av egen erfarenhet är det som är bäst att varva teori med praktik för att uppnå bäst resultat, därför är jag tveksam till korvstoppningskurser där man snabbt läser in och tentar av ett område. Men att gå en kurs för att få lägre försäkringspremie måste ju även du inse inte är primära målet men en positiv bieffekt. Åtminstone var det så för mig då jag för ett antal år sedan gick en förarbevisutbildnig under ca 3 månader. mvh ::Harry:: Och skippa gärna Bäste crabfish blir så högtidligt då, säg gärna du till mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben Postad 18 Juli , 2010 gick en förarbevisutbildnig under ca 3 månader. Det var lång tid det! Har själv tänkt att under hösten repetera kustkepparen. Kursen skulle ta 10 veckor, á en dag/vecka. Den innehåller även en repetition av förarbeviset. Att jag gör så, beror på att jag skall operera axlarna om tre veckor, och behöver ha lite annat att tänka på än sjukgymnastik. Dessutom så behöver jag öva upp inlärningsförmågan, inför andra kurser, jag tänker gå under kommande vinter och vår! En ytterligare del är att man lär känna nya bekantskaper, och får andra influenser, på det här med sjömanskap. Gäller att inte stagnera! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 19 Juli , 2010 Jag gick kurs hos Medborgarskolan. Se länkat exempel http://www.medborgarskolan.se/templates/pages/CoursePage.aspx?lid=1485&sgid=10&cid=425551_Gustav 10 kurstillfällen, 1 per vecka plus 11:e tillfället är prov. Ger 30 kurstimmar. Ger ca 3 månader med en hel del praktiska övningar i navigation och hemuppgifter som man får skriva läxprov på vid nästa kursdag. Kostar 1475 kr plus literatur och ev passare och transportör mm om man inte har sådanna förut. Plus ett par hundra för provet. Kunskaper man skaffar sig på längre tid borde rimligen sitta bättre om man lär sig dem undre längre tid. Jag gick en kurs på hösten och då tar det nästan ett halvår innan man får praktisera kunskaperna i egen båt och det är mindre bra. Men det som är inlärt finns där och kan lätt plockas fram med lite repetition. En bra kurs som jag kan rekomendera. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben Postad 19 Juli , 2010 Medborgarskolan har jag inte haft en tanke på! Där ser man att minnet kan falna fort, då man bara går på i gamla fotspår. Jag skall repetera en kombikurs, hos Navigationsakademin, under 10 veckor. Synd för det var det enda alternativet jag hittade med kvällskurser över lång tid! En tusing dyrare och tre veckor kortare tid. Men, men, inget att gråta över spild mjölk, inte! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 19 Juli , 2010 Den kursen du länkar till och rek saknar en väsentlig del tycker jag manöverintyg för högfartsbåt. Utbildningen på Båtskolan.se ger både Förarintyg och Manöverintyg för högfartsbåt. Vi och många andra äger en planande båtkonstruktion som klarar 30kn. Längden på utbildningen är inte avgörande utan det viktiga är att man lär sig rätt saker och får praktisera och repetera det man lärt sig. Du har väl hört att repetition är kunskapens mamma . Ett ytterliggare argument för att det ska finnas ett manöverintyg är att alla inte äger en båt som går utbildningen. Ungefär som du tar ett bilkörkort men bilskolan har ingen bil att öva med. Vissa moment i utbildningen var verkligen bra som körteknik i planande farter. Snabba undanmanövrer, trimplan, drevtrim, svalltagning, omkörning och körning i trånga leder , tilläggning långsides bryggan med hjälp bl.a av propellerverkan mm. Kanske onödigt ? Mvh Martin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben Postad 19 Juli , 2010 Fasen vad du är på och hackar på krabban, så fort du får chansen! Min lilla hund, en Jack Russelterrier, är ju som en engel i jämförelse. Inte alls lika ettrig! Har du redan gått manöverintyg för högfartsbåt? Det var ju inte så länge sedan jag tipsade dig om den kursen, den 28/6 närmare bestämt, i denna tråd! Bra jobbat i så fall. Trodde inte du ville gå på kurs! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 19 Juli , 2010 Instämmer till 100% De flesta förarbevisutbildningar saknar praktiska övningar ute i båt. Vissa har det men på tok för lite under för kort tid. Båtskolans kurs är på två dagar och precis som ofta jämförs med bilskolan så är två dagar på tok för kort tid att lära sig köra båt. (anser jag själv) Däremot får man säkert praktisera moment som man sedan kan öva vidare på. Du verkar ju vara relativt övertygad om utbildingen så då är det bara att hoppa på. Angående fart Men hur svårt kan det vara? Har en båt som klarar nästen 40 knop och en bil som klarar dryga 200 km/h Ingen av dem håller jag på och kör avancerat med i högre farter. Höll tidigare på en del med rally och där är en helt annan sak att köra snabbt på små krokiga grusvägar än att köra 200 på asfalterad motorväg. Båten trotts att den går relativt fort så är vi nog få som verkligen ligger på för fullt och navigerar bland kobbar och skär. Att man drar på en del över öppet vatten och lugnt väder är ju knappast något svårt. Bland andra båtar och trängre farleder åker man givetvis betydligt lugnare. Missförstå inte utan skrivet i välmenande syfte. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Muminmamma 0 Postad 21 Juli , 2010 Jösses - att ni orkar hålla på med ert tjäbbel, man blir trött bara av att läsa... Jag är den där (nu berömda) sambon till martin eves som tog båtkortet som så många anser vara helt onödigt. Jag tycker att kursen var bra. Det var en hel del plugg som förväntades, att man läste in ganska mycket, teori 2,5 dagar för förarintyget, 1/2 dag teori för högfartsdelen. 7 timmar båtkörning och då var vi 5 elever per båt. Eximination några dagar senare. Jo jag tyckte att praktikdelen skulle ha varit längre, men man lärde sig rätt mycket både på sin egen och de andras körning. Jag hade ju aldrig kört motorbåt tidigare och är en sån där certifikatsälskare så för mig var det ett naturligt steg att ta båtkortet. sen är det ju som med alla körkort. Ett körkort är inte ett bevis för att man är världsbäst på att framföra fordonet i fråga, utan bara ett löfte att få fortsätta övningsköra på egen hand. Man måste alltid köra med säkerheten främst, med så stora marginaler som krävs och efter sin förmåga. Det handlar om att känna sig själv och sina begränsningar. Största anledningen till att jag ville lära mig köra båt var att jag faktiskt inte tror att det skulle ha varit så bra att låta sambon lära mig. Han har visserligen en fantastisk talang för att köra allt som går för motor, på land och som det visat sig även i vatten, men han är inte riktigt så där otroligt ödmjuk som han vill påskina... Och med tanke på att den enda båterfarenhet han hade innan han satte sig i sin nyinköpta motorbåt den 5 juni 2010 var några turer med finlandsfärjan, så har det gått över förväntan bra. Jag vill gärna köra båt, jag är inte så bra, men kör efter min förmåga, tar det lugnt när det behövs och försöker ta hänsyn till andra. Båtkortet gav mig självförtroendet att våga hävda att även jag kan och också vill köra ibland och jag riskerade inte galna gräl över idiotsaker som skulle kunnat ha hänt om martin skulle ha lärt mig köra båt. Därför var båtkortet väl värt pengarna!!! /Ylva Senast ändrad av Muminmamma | 21 juli 2010 | 12:28 Senast ändrad av Muminmamma | 21 juli 2010 | 12:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben Postad 21 Juli , 2010 Jag är den där (nu berömda) sambon till martin eves som tog båtkortet som så många anser vara helt onödigt. Du menar martin själv nu, eller hur? Mig veterligt så har ingen som har tjatat mot martin tyckt det var onödigt med utbildning. Däremot så har en del tyckt det var lite kort kurstid samt ifrågasatt om man tillgodogör sig kursen på samma sätt som en som går över längre tid, och det är något helt annat det! Alla har inte samma konserveringsförmåga, att behålla inläst material över tid, utan praktiskt utövande, så det kan ju vara orsaken till tyckandet. Ett körkort är inte ett bevis för att man är världsbäst på att framföra fordonet i fråga, utan bara ett löfte att få fortsätta övningsköra på egen hand. Tror inte att det heller var budskapet i argumenteringen för en kurs, som leder till ett förarbevis (båtkort). Men vad som framfördes var att man har en bättre grund att stå på, inför det som förväntas av en, då man framför en båt. Dessutom så ökar ju även den egna självkänslan, vilket är nog så viktigt. För några inlägg sedan så skrev martin på ett sådant sätt att jag trodde han hade gått högfartsutbildningen tillsammans med dig, då martin gav krabba en känga i ett av sina inlägg. Vilken miss av mig! Om du nu gått utbildningen med framgång, vilket jag tycker är bra, så tycker jag ändå att även din lilla envetna snuttgurka borde gå, han också! Sedan får martin, tycka vad han vill om mina åsikter i den frågan! All utbildning som för en framåt i livet, är av godo! Lycka till Ylva, och kör ofta, så kanske ni sparar in lite propellerutgifter också, som kan användas till en charterresa istället. Gu, va tjatig jag var nu! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Muminmamma 0 Postad 21 Juli , 2010 Tack Gobben för din uppmuntring, jag ska passa på och ta ut båten själv när det är lugnt och stilla, så ska jag öva framförallt tilläggning och lågfartsmanövrering, eftersom det är mycket svårare än högfartsmanövreringen - har jag redan märkt... Så småningom ska jag våga mig ut när det blåser lite också, för de verkliga problemen kommer väl då förstår jag. Jag hade kanske läst tråden lite för slarvigt, det kändes som om fler än martin var inne på att båtkortet var onödigt - grejen är att jag inte tror att han tycker det - han tycker bara det är onödigt att vi båda går kursen. Martin har också så svårt att få loss tiden till att hinna gå kurs, så en längre kurs skulle nog vara en ännu sämre idé. Men jag tycker också att han skulle båtkortet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 21 Juli , 2010 Hinner är inget bra argument. Sitter ofta i samma situation då jobb och övrigt käkar all tid. Men man hinner alltid. Bara plocka bort något så går det alltid. Varför inte vänta till fram på hösten då blir det oftast mer tid över. Tycker att han ska gå samma eller motsvarande kurs som du gått. Jag tror han behöver det då han vill köra mer offensivt och testa gränser (tråden om vad båten tål för sjö) Visst tjatar vi i inläggen och ibland kan det verka aggresivt men vi är vanliga människor som ibland bara har olika uppfattning. Innerst inne vill vi bara väl. mvh ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 21 Juli , 2010 martin var inne på att båtkortet var onödigt Det har jag väl aldrig sagt. Fast när du har det så måste jag väl erkänna att du har en fördel. Det känns tungt att ligga efter. Men jag tycker också att han skulle båtkortet... Va menar du med det Jag har köpt ett lager av propellrar. Ärligt så har jag inget emot kurser och utbildningar men jag tycker tråden har spårat ur med massa tjafs och trams. Tror att jag kommer ta förarintyg och manövreringsintyg kursen, jag kommer höra av mig till NFB vad som gäller. NFB ( Nämnden för båtlivs utbildning) är de som utfärdar intygen. Senast ändrad av martineves | 21 juli 2010 | 21:59 Senast ändrad av martineves | 21 juli 2010 | 22:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser