Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
martineves

Båtkort en bra investering ?

Rekommendera Poster

Gäst Gobben

....... att man ifrågasätter vedertagna regler för vetandet och man ger svar på tal.......?

Ja, om man kan påvisa felaktigheter i dessa regler. Inte annars! Här handlade det dock mer om att du delges kunskap och erfarenhet utifrån väl beprövade metoder, av dem som besitter dessa, och då blir det genast lite svårare med en motargumentation.

.........För mig innebär det att den sk korvstoppningskursen som vissa kallar det för verkar riktigt vettig om man som mig har en planande båt som går över 30 knop...............

Du kan med fördel gå en kurs som heter BÅTKORT; En utbildning som ger Förarintyg och Manöverintyg för högfartsbåt. En utbildning för dig som saknar förarintyg och kör en planande båt!

Tips om böcker man kan köpa för kulna höstar och för att ha med i båten; Navigatorboken - om navigering med plotter och GPS. ( Jonas Ekblad; BILDA FÖRLAG )  Båtmanövrering - om konsten att manövrera för motor. ( Jonas Ekblad; BILDA FÖRLAG ) Brandskydd ombord. ( Lars Eric Carlsson och Lars Lundmark; JURE FÖRLAG ) Den kompletta uppslagsboken för KNOPAR & REPARBETEN. ( Geoffrey Budworth; NAUTISKA FÖRLAGET)

 

(Min justering innebar att jag tog bara bort det jag skrev om båtar över 35 knop. Gällde ju bara           fartyg som används i kommersiellt syfte, som jag kom på efteråt )

 

 



Senast ändrad av Gobben | 28 juni 2010 | 12:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dikotomt tänkande i kombination med kategoriska uttalanden om människor du inte känner...

Vilka mer negativa egenskaper har du ?

Nej jag skulle inte vara lika dryg och kaxig som dig om jag ansåg mig kunna något. Känslan för mig tillbaks ca 70 år i tiden, du kanske härstammar från denna tid ?

Satsa din energi på att rentvå dig själv Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väldigt vilka upprörsa känslor mitt inlägg och omdömme om din återförsäljares kompetens väckte. Visst kunde jag formulerat om mig och det gjorde jag i viss mån. Det jag först tänkte var inte lämpligt att återge i tryck.

Det framgick inte i tråden var du seglar eller vad för båt du har. Hade visserligen kunnat gå in på din sjöbod och kollat vad du har för båt och kanske läst igenom alla dina inlägg för att om möjligt ta reda på vilket område du finns. Men det var ju egentligen helt ointresant i sammanhanget. Det intresanta är att det finns återförsäljare av båtar och plottrar som har så dåligt omdömme att de tycker det är onödigt att ha en riktig kompass ombord.

I ditt fall hade det ju varit tillfylles med en enkel tex syftkompass http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=887&artname=Silva 80 syftkompass&sok=syftkompass 5219-80 Silva 80 syftkompass*. Stabil, greppvänlig för snabba och säkra positionsbestämningar. Blått skyddshölje i gummi.

Eller en enkel orienteringskompass om du tycker att syftkompassen är för dyr. Det viktiga är att ha något som fungerar oavsett om det finns ström ombord eller inte.

Att du sen har en liten styrpulpetsbåt och seglar i mälaren har ingen betydelse i sammanhanget. Det är många som läser och om man litar blint på elektroniken och dessutom har läst på MG att det är onödigt med någon annan form av navigatoriska hjälpmedel, så är det ofta sådana sanningar som fastnar hos vissa.

Jag fick vid ett tillfälle när jag var arbetsledare på det lokala elverket besök av en föräljare som sålde väldigt fina Gortexjackor. Det var bara ett problem. De fanns bara i bltt med röda fält. Det finns ju en massa bestämelser om arbetskläder och den som reglerade hur klädesl skulle se ut vid det tillfället hette AFS 1984:16 och i §8 stod det, vid arbete på gator och vägar med allmän trafik, skall bäras varselkläder med reflex. Klädseln skall vara oranga eller ha tydliga oranga fält.

Vi var väldigt intreserade att köpa 25 jackor av honom om han kunde leverera dem med oranga fält i stället för röda. Det kunde han inte och han tyckte inte det var så noga för att en arbetsledare på gatukontoret i Göteborg hade sagt att det inte spelade nån roll, för man stängde ändå av de gatorna man jobbade på. Skitprat. Argumentationen visade tydligt att han inte hade en aning om vad en allmän väg är för något och definitivt inte vad vårt arbete går ut på.

Försäljare kan ta till vilka dumma argument som helst bara man får sälja det man själv vill sälja. Att sedan yrkesispektionen hade haft en annan åsikt och en ev domstol hade dömt efter de lagar och regler om en olycka inträffat, hade ju inte försäljaren haft on av. Hann hade ju redan sålt sin vara och fått betalt. Den som hade fått burit hundhuvudet var jag som hade försett mina underlydande med arbetskläder som inte uppfyllde de lagar och regler som gäller.

Parallellen med din återförsäljare är att den dagen det händer nåt och du inte har hjälp av din plotter, så har återförsäljaren inget ansvar för hur det går för dig och han finns heller inte till hands för att hjälpa dig. Du själv bär hela ansvaret och måste klara dig bäst du kan.


Nu är du visserligen ingen ungdom, utan en medelålrdes man med dina 46 år,  som ogillar de svar som vi äldre ger när du ställer en fråga. Jag har haft båtar och seglat ungefär lika länge eller kanske tom några år längre än du är gammal. Jag är 61 år dvs hela 15 år äldre än dig.

I ett annant forum pågår en tråd där trådskaparen i sitt inledningsanförande skrev; Personligen är jag less på att hela tiden tiden se grånade besättningar med rosa byxor och blå-vit randig tröja stapplande försöka förtöja. Han går ju ett steg längre än vad du gör och är less bara av att se oss, men säkert är han en man i sina bästa år. Kanske rent av så gammal som 20.

Du frågade i ett tidigare inlägg;  Hur stor är risken att en ny plotter på en ny båt kommer lägga av, kan du ange en seriös källa till det ?

Visst har jag hört talas om ett antal episoder där man med enbart en plotter ombord som av olika anledningar blivit utslagan och man stått med skägget i brevlådan. De olika historierna är ju för min del bara andra och tredjehansinformation, och det är ju inte relevant då jag inte kan ange källan.

En del av mina egna erfarenheter inom området kan jag dela med mig av. Den första handburan GPS;en som jag köpte nån gång i början av 1990-talet var en Gramin 45. (Kostade föresten ca 7000 kr - bara som jämförelse). Den tappade satelitkontakten ganska ofta. Efter ca 10 minuter hade den satelikontakt igen och hittade possitionen. Kom så småningom på att det skedde varje gång jag kom tvärs en båt med radar igång. Kan ha varit ett antennproblem.

När jag på försommaren 2007 skulle segla till Limfjorden i Danmark fungerade GPS;en sporadiskt och aldrig på den plats i båten jag hade haft den tidigare sommrar. Hade köpt en ny handhållen GPS, en Garmin 76 utan karta (kostade 2300 kr när jag köpte den 2001 och hade många fler finesser än min gamla 45;a) Jag hade sen några år haft GPS;en kopplad till min bärbara dator med navigationsprogrammet SeaClear och digitalt sjökort. När GPS;en krånglade så krånglade ju också min plotter.

Misstänkte nån form av antennfel. Då min fru skulle följa med till Göteborg för att därifrån ta tåget till Stockholm, smet jag in på Claes Olsson i Nordstan och köpte en GPS;puck. Med mina något bristfälliga datakunskaper kunde jag aldrig få pucken att fungera i datasystemet.

Funderade på att segla ut i Norsjön från Thyborgön och gick därför in i båttillbehörsaffären i Ålborg och köpte den billigaste handburna GPS;en de hade. (Den kostade 1200 danska kronor - ungefär 1600 svenska kronor. Den nya GPS;en är betydligt bättre än den gamla 45;an) Dessvärre var det samma problem även med den nya. Det var nåt annat fel, med all sannolikhet någon störning i båten.

När jag konstaterat detta kom jag snabbt fram till vad det var. Jag hade haft ur motorn för att bygga en kylbox i den befintliga inredningen. Det enda hållet det gick ann att komma åt utan att förstöra nåt, var från motorummet. Det är ju ganska enkelt att ta ur och sätta i en liten dieselmotor, även om den väger ca 250 kg. När jag satte tillbaka motorn och riktat upp den på motorbädden drog jag fast den. Kom på att jag glömt lägga på huvudminusen som låg på en av motorbultarna. Lossade bulten och och stack den igenom kabelskon. Sen var det helt omöjligt att få bulten att ta på gängor. Det var sen på kvällen och jag var trött, så jag la ner projekte och gick hem. Sen glömde jag helt bort att huvudminusen inte var ordentligt ansluten. Det var det som orsakade störningen. När jag lossat samtliga motorbultar gick det att få bulten på gängor och dra fast. Efter det fungerade bägge GPS;erna  perfekt.

Att påstå att en ny plotter eller annan elektronisk utrustning i en båt aldrig krånglar är naivt. Det finns så många faktorer som kan spela in för att elektronisk utrustning skall krångla.

Ligger man då, som en av historierna som jag bara har andrahandsinformation om, utanför grundflaket öster om Läsö, med en plotter som lagt av och ingen annan navigatorisk utrustning. Då kan man ju bara hoppas på att det finns andra hjälpsamma seglare som hjälper vederbörande iland.

Att du kallade mig för besserwisser tar jag inte alls så allvarligt. Det är kanske det jag är. Sticker man då dessutom ut hakan på ett internetforum får man va beredd att få sina smällar. Jag skriver aldrig något av elakhet, även om jag ibland kan va vass i mina formuleringar, utan alltid av en uppriktig vilja att hjälpa.

Jag tycker nästan det är värre med de smällar du fått utstå, men som sagt;den som sig i leken ger - den får leken tåla.

Hoppas att du får en bra båtsommar och om du vågar ställa nån mer fråga här på MG kan jag inte garantera att jag inte svarar om jag tycker att det är något jag kan tillföra.

ha´ t sô pen´ t

tommy

besserwisser



Senast ändrad av toaen | 28 juni 2010 | 16:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

toaen - Skrivet: 28 juni 2010 | 16:00 Jag är 61 år dvs hela 15 år äldre än dig. GRATTIS! Samma här, och lika obstinat, men vänlig! Ett åldersdilemma kan tänka?

I övrigt så håller jag väl med dig att även om man är lite vass ibland, så behöver man ju inte mena något illa med detta för det! Det är ju själva svaret som helhet som det avses och inte något som ryckts ur sitt sammanhang.

Som Göteborgare så är jag, sedan barnsben, van vid att tjöta! D.v.s. att munhuggas på ett sätt som ibland kan innebära en del gliringar och spe. Bara det är en anspelning, utan spydigheter, på personen ifråga eller annat som ligger denne om hjärtat. M.a.o. i princip vad som helst! Kanske inte lika vanligt idag som fram t.o.m. -90 talet. Vanligast var ju att käftas med någon som höll på ett Göteborgslag, som en annan inte gjorde! Både kul och lärorikt för det var aldrig någon som tog illa upp, utan man fick vackert igen vid annat tillfälle. Och man lockades ofta till skratt på ett eller annat sätt. Efteråt så gick man på matcherna ihop. Inte så vanligt idag, det heller!

Fast den jargongen skulle inte gå hem bland människor som inte är födda här på västkusten. Inte ens hos alla utmed västkusten heller för den delen. Min hustru, som är uppe ifrån norra Sverige, hänger i viss mån med numera, men om jag skulle försöka mig på samma roligheter däruppe så hade jag troligtvis varit tvungen att emigrera efteråt, eller att gå bak lagården för att göra upp. Hua-ligen!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara skriva hur jag ser på detta med kurs, GPS osv. Är en nybörjare på sjön , köpte min 1a båt förra sommaren och läste lite på distans då samt gick en förarintygkurs nu i vintras. och jag kan säga att man har mycket nytta av den kursen. Som alla vet så är det ganska lätt att ta miste ute i skärgården på alla öar osv och sedan jämföra med sjökortet tex.

GPS ombord som jag har har låst sig ett par ggr och då kan jag lova att om man inte samtidigt har koll på sjökortet så är man ur kurs på nolltid. Har även hänt någongång att man blivit lite vilse och då har kursen varit väldigt nyttigt, för nu kan man kolla kordinaterna på GPSén och sedan ta ut kordinaterna på sjökortet och vips har man koll på var man är.

När jag och frugan nu är ute hjälps vi åt hela tiden både med sjökort och GPS och det funkar kanon, en sak har jag lärt mig är man inte hundra på var man är , slå stopp och ta reda på det innan man fortsätter, tack vare detta förfarande slapp jag en annars garanterad grundstötning i lördags.

Som sagt var tror jag att GPS är en mycket bra hjälpmedel men sjökort bör man oxå ha och kunna läsa det.

Ha det bra!

Nicklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt syftet med tråden var att höra efter om någon hade erfarenhet av kursen som som jag länkade till och som ger både Förarintyg och Manöverintyg för högfartsbåt.

NicklasE

Vad var det för kurs du gick ?

toaen

Tack detsamma och jag har många frågor kvar så än kommer ni inte att bli av med mig så  jag kommer att tjöta vidare Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden har inte givit svar på frågan eftersom ingen som svarat har gått just den kursen?. Men NicklasE har gått kurs arrangerad av samma företag (Svenska Båtskolan) och är nöjd. Tror att jag/vi komme navigera på samma sätt där både jag och sambon kommer att samarbeta, vilket jag ser fram emot. 

Kvällslitteraturen redan införskaffad via stadsbiblioteket http://www5.falkenberg.se/opac/opac/show_catalogue.aspx?BokId=84207&WichPage=2&NumberOfHits=218&Paging=True&RadioDisplayResult=1

Examination den 14 Juli 2010 Glad 



Senast ändrad av martineves | 28 juni 2010 | 20:32



Senast ändrad av martineves | 28 juni 2010 | 20:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Pratade med en bekant, om detta med båtkort, nu på morgonen. Fick reda på att det finns både kvällskurser och snabba helgkurser för mindre än halva priset mot vad du anger. Sönerna till min bekant hade gått en kurs på totalt sex kvällar, med en kväll/vecka, och med provskrivning veckan efter sista kurstillfället. Kursen kostar 2400 sv. pengar! 1800 för studeranden och pensionärer.

www.navigationsakademien.se  Finns även i Stockholm.                                                       

Hälsningar tjötgobben

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mindre än halva priset det ger många propellrar Glad

Nej min sambo får gå kursen och ge mig en trovärdig recension och överglänsa mig ett tag...

Jag upplever att jag är ganska talangfull på att lära mig den felaktigt konstruerade båten så en distanskurs i navigation vore nog inte dumt.

En anekdot: så visade min svärfar mig att han gick SR navigationskurs på 60 talet som sändes i Radio på 60 talet.

 

Toppen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns jag rätt hette den kursen Rätt kurs på sjön

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den har kanske gått Kon-kurs precis som aktuella Hultsfredsfestivalen.  Flört

Även om din hustru går kursen är rekomendation från mig att du lånar hennes böcker och försöker lära in de avsnitt du mest kan behöva.

Om du senare går samma kurs eller annan eller ingen alls är upp till dig, men kunskap om vad man lär sig i kursen är till stor del ett måste även för den som bara ska vara i en liten insjö typ Mälaren.

 

Ha en bra sommarCool

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Mindre än halva priset det ger många propellrar

Nej, du sparar även in på dessa utgifter om du går denna utbildning, inkl. praktikkursen som erbjuds för lite drygt en 5-hundring. Du kommer aldrig mer att råka ut för en grundstötning, om du lärt läxan rätt.(?) Kan det bli så mycket bättre? 

För pengarna som blir över kan du köpa något av den litteratur som jag föreslog tidigare. 

Ja, jag vet att jag är tjatig, men svårt att låta bli, då du inbjuder till det!

Givetvis så gör du som du vill, för det gör du nog ändå, men visst håller du med om att det är mycket billigare än kommersiella Båtskolan, och lika bra! Man slänger ju inga pengar i sjön, utan bara på en välbehövlig utbildning, s.a.s! 

Tyst, jag lovar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju kul att gå på kurs, särskilt en som går en kväll i veckan under en längre tid. Och särskilt utan att gubben är med och stökar till det. Gick själv en skärgårdsskepparutbildning för 20 år sedan som jag fortfarande kommer ihåg som en härlig tid med mycket båt- och sommar-prat mitt i vintern. Medborgarskolan brukar köra kurserna här i Uppsala.

Kostnaden får sättas på nöjeskontot.

Min gubbe som har seglarkurser har upptäckt att det nästan bara är kvinnor som tycker att de behöver lära sig något innan de ger sig ut - killarna tror att de är fullfjädrade sjömän efter att ha varit ute med någon kompis på sjön för 10 år sedan ungefär.

För det mesta går det ju bra och alla olyckor och grundstötningar kan väl inte förklaras med båtförarkort  inte finns. Men som sagt - det är ju kul att gå på kurs och kungskap är en lätt börda att bära

P.S Mälaren har mella 700 - 800 öar och väldigt många grund att gå på D.S

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar hålla med dig i det mesta, men kanske inte i detta Du kommer aldrig mer att råka ut för en grundstötning, om du lärt läxan rätt.(?)

Har läst den gamla skepparexaen två gånger första gången 1970 och andra gången nån gång i itten av 1990-talet. Jag har nog gått på grund upp emot 10 gånger på de gångna 40 åren. Jag kommer nog ihåg alla dessa grundstötingar ganska detaljerat. De beror ju inte på de kunskaper som jag inhämtat, utan på helt andra orsaker.

Det finns ju ett talesätt so säger; Det finns två sorters seglare - de som har gått på grund och de som kommer att gå på grund

 

Snygg akter du har föresten. Har alltid haft en förkärlek för spetsgattade båtar.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Jag brukar hålla med dig i det mesta, men kanske inte i detta Du kommer aldrig mer att råka ut för en grundstötning, om du lärt läxan rätt.(?)

Nej, det är riktigt, därav frågetecknet på slutet! Ville ju få det att låta bättre än det kanske är alla gånger. Det där om att ingjuta mod, du vet!

Det finns ju ett talesätt som säger; Det finns två sorters seglare - de som har gått på grund och de som kommer att gå på grund

Och tyvärr så räknas jag nog till båda. Jo då, det har hänt några gånger på 60/70-talet.  Inte så allvarligt, men ack så retligt än då. Har jag förträngt idag, samt hoppas på att det inte händer mer!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och tyvärr så räknas jag nog till båda. Jo då, det har hänt några gånger på 60/70-talet.  Inte så allvarligt, men ack så retligt än då. Har jag förträngt idag, samt hoppas på att det inte händer mer!

Det är nog samma här. jag hoppas att jag kommer att gå på grund åtminstone ytterligare nån gån, innan det är dags för etta med jordvärme.

Det händer ju ibland att man tjangsar. Kanske vanligare för seglare med lånkölade båtar. Vid de tillfällena så är det ju med berått mod och smäller man då på så är det ju bara så. Några gånger jag gått på grund har det varit av helt andra orsaker. Skulle gärna berätta om dem. Skäms inte ett dugg. Flört

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

toaen; Snygg akter du har föresten. Har alltid haft en förkärlek för spetsgattade båtar.

Jo, det tyckte frugan också för några år sedan! (Min akter vill säga) Nu är det viktigare med solresor med systern och ena svägerskan.

Aktern du ser på bild är inte min båt utan en jag lånat under tiden jag väntar på den jag beställt från Gullholmensnipan. Jag håller så smått på att gå igenom lite praktiska designändringar med tillverkaren, men vi tar defenitivt beslut först i slutet av augusti. Det blir troligen en fast u-soffa där bak och ett löstagbart bord för fyra. Ett löst vikbord, går bra att använda vid de främre sofforna. Blir plats för sex personer då. Med iläggsskiva, mellan sofforna, så får du ett bäddmått på 2.2 x 1.9 m. Ett 12-voltsuttag ger tillgång till kylbox. Får plats för många mineralvattenburkar, då törsten tränger på! Kul va?

Man bygger ungefär 10 båtar per år. i tre storlekar och sju varianter, och har hållit på sedan 1966. Blir inte många båtar tillverkade totalt det. En bra och trevliga båt i min smak, som jag ser fram mot att få i min ägo.

Förresten så har jag äntligen fått tag i de senaste pärmarna av Västkustens naturhamnar. Var tvungen att köpa dem direkt från Svenska Kryssarklubben Västkustkretsen. Har ju medlemsrabatt där. Tänkte inte på det!

Och till er som inte tyckte detta hörde hemma här, vill jag bara säga; Tråden är ju ändå död och jag tyckte jag var skyldig ett svar. SORRY!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevlig blogg, båt och otäckt fall, hoppas det gick bra.

Som sagt jag kommer aktar mig för falskt mörkblått falskt vatten på sjökortet och om jag får för mig detta igen så trimmar ut motorn max och minimal fart kanske...

 

De bästa hälsningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sammanfattning om Båtskolans kurs för båtkort ur ett personligt perspektiv.

Den stora behållningen av kursen är att man lär sig grunderna i hur man navigerar och hur man kör en höghatighets båt som går över 30kn.

Det är en bra intro och det räcker att en går den och delar med sig till den andre.

Helt klart är det både roligare och säkrare om båda kan delta i körning och navigering.

Nackdelen är att båtarna var ganska risiga och det inte ingick någon mat.

Nu har vi problemet att båda vill köra och jämlik som man är delar man gärna med sig.

 



Senast ändrad av martineves | 13 juli 2010 | 09:18



Senast ändrad av martineves | 13 juli 2010 | 09:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det du eller frugan som fick lära sig köra båt?

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generna, asg.

Då var det alltså hon som satte nya båtmotorn i en stenTungan

Om inte så är det nog bättre hon får ta över rodret på heltid.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var jag men jag har ett digert propellerkonto och en respekt för det falska mörkblåa vattnet.

Idag tappade jag min Keps. Detta moment tog dom inte upp i kursen...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Handlade nästan varje dag på Nordens Skeppshandel under tiden jag hade båten på land på Smögenvarvet.

En dag när jag var i affären kom det in en kille och tiggde en keps - han skulle inte handla nåt. Efter lite tjöt fick han en keps. En av ägarna tycket att jag också skulle ha en keps efersom jag handlar ganska mycket i affären. Det var en fin keps.

När vi några dra senare skulle segla 12-timmars tog jag på mig kepsen. När vi efter 8 distansminuters seglats rundade vid Stångholmens fyr och kom ut ur lä från Humlesäcken blåste kepsen av. Så jag vet hur det känns. Mina seglarkompisar var inte ett dugg intreserad av att vända och plocka upp min nya och fina keps.

Inte heller när jag läste skepparexamen togs problematiken med tappade kepsar upp. Obestämd

Däremot är det en nyttig övning att plocka upp tappade saker tex kepsar, sepeciellt med segelbåt. Det rekomenderas ju att man över på man över bord. Det kan ju va nått dyrabarare än en keps man tappar. Hunden texFlört

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ett bra tränings tillfälle att leta keps på fjärden men learning by doing, men nu fick jag mtt lystmäte att anlöpa bryggan i för er seglare ganska frisk bris. Denna låg på mot fören från bryggan och Y bommarna och tog tag i båten som inte lydde mina manövrar.

Vinden tenderar att vrida fören i vindriktningen från bryggan osv... en kul erfarenhet.

må väl

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...