martineves 0 Postad 25 Juni , 2010 Handen på hjärtat till er som har tagit detta tycker ni det var värt det. Samtliga kurser är fullbokade vilket kanske indikerar ett behov ? Min sambo har anmält sig här http://www.batskolan.se/batkort för endast 4950 kr . Senast ändrad av martineves | 25 juni 2010 | 10:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Juni , 2010 Är det så dyrt med korvstoppning. Kursen och lärarna måste allt va mycket bra om de skall kunna trycka i så mycket kunskap på den korta tiden. Det fanns ett gamalt talesätt som sa; att man inte skulle lära för skolan, utan för livet Här verkar det ju som om det va tvärt om. Fast idag skall allt gå fort. Går det inte fort är det lika med att det är värdelöst - fast det egentligen är tvärt om. Hur mycket kunskap sitter kvar nästa vår. Å andra sidan är det väl nästan ingen som navigerar idag, utan man kör båtar efter en streck på en skärm. Det gör i alla fall jag för det mesta. Fast vid de tillfällena som elektroniken krånglar - och det gör den från och till - kan jag i alla fall navigera med den gamla stenåldermetoden. Pappersjökort, passare, transportör, kompass och logg. Blyertspenna och en bit papper måste jag nog ha också för uträkningarna. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben Postad 25 Juni , 2010 Några av mina släktingar köpte, inför de senaste vintrarna, Förarintyg på CD inkl. praktikpaket bestående av; Övningssjökort, Transportör och Passare för 1100:-. Inte till sig själva, utan till frugan och barnen. Familjemedlemmarna pluggade på datorn mest varje dag, under 4-5 månaders tid, för att på vårkanten beställa tid hos examinator för slutprov. Vad jag vet så gick det bra för samtliga. Att gubbarna själva hade egna grundkunskaper, var till bra hjälp vid inlärningen men var tydligen inte helt avgörande för slutresultatet. Visar exempel på vad man köpte till sig via Seapax.se, artnr: 7001. Själv så skulle jag nog inte kunna tänka mig att gå den vägen, men det kan ju bero på att jag är lite gammalmodig. Kan ju dock tänka mig att en CD kan vara bra om man vill uppdatera sig innan vårkanten. Då jag lärde mig, så fanns det kurser som sträckte sig över flera veckor med 1 träff per vecka. Finns inte dom kvar längre? Noterbart; Visst, som Tommy säger, så kan all elektronik strejka. Själv så har jag alltid sjösportkortet uppslaget framför mig så att jag kan hålla viss koll även via detta, visavi plottren, under gång. (min båt gör bara 6.2 kn. i marschfart) En mindre handplotter är en annan reservkälla som jag har till hands om något skulle hända. Dock så kan ju även den strejka, därav sjösportkortet. Hängsle o livrem, du vet! Får sluta nu, för maten är på väg att serveras. Trevlig midsommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 25 Juni , 2010 Låter dyrt. Som tidigare påpekats så är det inte kursen eller förarbeviset som är viktigast utan kunskapen. Vill man ha en kunskap som sitter kvar så ska den nötas in under längre tid. Om nu alla kurser är uppbokade mm så är ett alternativ att skaffa en bok och läsa själv. Läs om navigering och på de sätt som du planerar att göra det på. Lär dig allt om sjökort och dess symboler mm. Lär dig sedan hur sjökort och verklighet fungerar. Då du har en motorbåt så är väjningsregler enkla och detta avsnitt klarar man snabbt av. Viktigast är navigering i mörker och bäst är att man fått vana på allt annat innan man ger sig in i sådant. Viktigt träna och lär tillsammans med teori. Som du förstår så tycker jag snabbinlärning är skit och endast till för att få ett papper på att man gått kursen. Mitt råd, Läs själv, träna och gå sedan kanske någon längre kurs med mycket övningar. Och som vanligt, eget omdöme är allra bästa. mvh ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 25 Juni , 2010 Jag inser att dom flesta inte har Båtkort och ingen erfarenhet. Personligen så tycker jag det är för dyrt och skulle aldrig betala dom pengarna. Jag har läst flitigt om vad dom olika sjömärkena står för men erkänner att jag använder plottern enbart. Men jag har ett sjökort som jag studerar flitigt men den fungerar mer som översikt. Tom båt åf ansåg att det var onödigt att ha ett kompass så min tolkning var att det kanske inte är så viktigt ? Min proppskada kanske hade kunnit undvikits med en utbildning och inser att erfarenheter är dyrköpta. Man pratar med folk som ger en synpunkter och läser och skaffar sig egna erfarenheter. Trots allt tycker jag att man utvecklas även på detta sätt... Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 25 Juni , 2010 Hjälp, vad är detta? Har jag blivit för gammal? Skulle aldrig ge mig ut utan papperskort och kompass. Tog skepparexamen på 70-talet, det mesta var rätt enkelt och självklart. Inte minns jag att det kostade nåt heller, så det var nog försumbart. En träff i veckan under en månad eller två. Använder en enkel gps för att få koordinater ibland, mest för att det är kul, kanske vore ännu mer kul med en plotter. Men betala 4950 för en kurs? Aldrig, måste vara rackarns kompetent lärare i så fall. Åker just nu bil på Irland efter gps, ovärderligt hjälpmedel, så man är kanske inte alldeles förtappad i alla fall. Senast ändrad av trewq | 26 juni 2010 | 01:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Juni , 2010 Vad är det för en urbotra idiot till återförsäljare som kan framföra med en sån vansinig ide att man inte skall ha en kompass ombord. En sån inkompetent person skulle jag definitivt inte våga köpa en båt av. Vad är det mer för tokiga ideer han sprider? Det är väl fulständigt självklart att man skall ha en kompass ombord. I min stora båt har jag en fast monterad och divierad kompass vid varje styrplats. Jag har två styrplatser. Dessutom har jag alltid en handpejlkompass ombord. I min lilla bohusjulle finns det en handpejlkompass. Vad gör du om du tex kommer ut i dimma, och den kan komma snabbt när man minst anar, och plotter lägger av pga elfel? Har du ordentliga ankarutrustningar ombord? Har man brisfälliga kunskaper, så kan ju en korvstoppningskurs för 5000 kr va en bra investering. Höghastighetsdelen kan nog va nyttig. När det gäller navigationesdelen lär det väl knappast va frågan om mer än en snabb orientering, som inte är avsedd att ge några bestående kunskaper. En sån kurs måste nog kompleteras med en navigationskurs under hösten. Det finns hur många som helst på de olika studieförbunden, hos SXK och kanske även hos lokala båtklubbar. En snabbkurs i navigation; Vet du inte på vilken sida en prick du skall gå - gå tätt inpå den. Det är djupt på bägge sidor. Det gäller naturligtvis inte fasta prickar som står direkt i urberget. Men med lite sunt bonnförnuft kommer man långt. Ligger i samma härad som trewq med den skillnaden att jag alltid seglar efter digitalt sjökort på laptopen, med en GPS puck för possitionen. Har även ett par handburna GPS;er. Läste skepparexamen 1970 och 1994. Den senare gången enbart för repitition efter en längre tids stiltje i sjölivet. Den sista kursboken är alltid med ombord, om jag skulle få hjärnsläpp vid nått tillfäle när jag behöver navigera på riktigt. Pappersjökort - självklart. tommy Bifogad bild; Norska prickar, fasta direkt i urberget. man går på den sida åt vilken flaggan visar. I detta fallet mitt emellan. Sen är det ju bra att ha en riktig båt som tål att gå på grund med. tommy Senast ändrad av toaen | 26 juni 2010 | 07:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 26 Juni , 2010 ahh jag visste att en klassisk besserwisser som dig inte kunde låta bli att svara. Din idiotförklaring av åf känns som en omvänd projektion. Hur stor är risken att en ny plotter på en ny båt kommer lägga av, kan du ange en seriös källa till det ? Kanske förtydliga min ställning som rookie att detta är nytt och jag kommer ha som mål att navigera med både plotter kort och kompass. Martin PS Du kan fortfarande köpa vinylskivor och snurra för hand ifall strömmen skulle lägga av hehe Senast ändrad av martineves | 26 juni 2010 | 15:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Juni , 2010 Det känns ju oerhört betryggande att vi från sakkunnigt håll fått helt klarlaggt att nya prylar i nya båtar aldrig krånglar. Då är det väl även införstått att dessa nya prylar och båtar även är helt ny i all framtid - eller? En sak är nog helt klart. Återförsäljaren är nog inte med om problem skulle uppstå. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 26 Juni , 2010 Låter som det skulle kunna vara en ganska bra introduktion till båtlivet med både lite navigation och manövrering. Men som andra redan påpekat så låter två kvällar för att nöta in teorin för förarintyg som lite. En traditionell förarintygskurs brukar ju innehålla ett tiotal kurskvällar. Återkom gärna med hur din sambo upplevde kursen när hon gått den. Kan inte låta bli att ge mej in i kompassdiskussionen oxå. Skulle inte drömma om att montera en kompass i en mindre båt som i huvudsak används i skärgårdsmiljö om där det finns en plotter. Skulle jag känna att jag ville ha redundans hade jag tagit med en handhållen GPS eller varför inte en mobiltelefon med plotter, typ iphone. Men det är bara min åsikt och jag har full förståelse för de som gärna vill ha en kompass. Men att det skulle va ett absolut måste - knappast! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 27 Juni , 2010 Kan egentligen bara hålla med honom.. Hur stor är risken att en ny plotter på en ny båt kommer lägga av, kan du ange en seriös källa till det ?Finns en risk och det är tillräckligt.. annars skulle du väl inte behöva garanti på grejerna? Kanske förtydliga min ställning som rookie att detta är nytt och jag kommer ha som mål att navigera med både plotter kort och kompass.Bra tänkt! Du kan fortfarande köpa vinylskivor och snurra för hand ifall strömmen skulle lägga av hehe Vad har vinylskivor med säkerhet att göra..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 27 Juni , 2010 När jag var ung minns jag hur min pappa använde de verktyg som då fanns för att navigera. Även en transitorradio ingick som han vred på för att pejla in fyrarnas morse signaler och på så sätt bestämma sin position. En gång hamnade vi i tjocka och då lärde jag mig hur hemskt det kan bli när man hör båtar men man har inte en aning om var de är och det är nästan samma sak idag. Ett bra ankare är guld värt då. Dagens teknik med plottern har inneburit en revolution men vid vissa förhållanden är man ändå hjälplös. Nu verkar det även skilja på nogrannheten beroende på fabrikat samt det faktum att de flesta sjökort inte är tillförlitliga. Läser man inlägg i forumet använder de flesta plottern som ett kompliment men jag måste erkänna att jag gör tvärt om och har båtsportkortet som översikt och specialsjökort som backup till plottern. Vi färdades i fredags genom ett större område där plottern visade specialsjökort vid zoom 200 m. Jag hade aldrig åkt den vägen men körde efter plottern som är kusligt exakt. Kompass hamnar nog i båten om jag skulle gå längre sträcka på öppet hav men än så länge har vi bara gått runt Tärnskär i klart väder. Alla i båten bör ha lite kompetens så en kurs är inte fel. Själv är jag lite ringrostig så jag får nog plugga på lite. Sjöassistans interaktiva utbildning kostar nu 790 kr på sjoshopen.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 27 Juni , 2010 Om det här är en sådan där tråd om båtkörkort eller inte så finns det redan massor skrivet om det. Om det är en tråd om man kan köra båt utan kunskap så är svaret givetvis nej. Har man satt sin nya båt i en sten på botten så beror det på om man bara hade otur att den stenen/grundet inte var utsatt eller att man inte kan läsa sjökort. Om det är det senare så finns bara en hjälp, att man lär sig på något sätt. Fattar man inte själv vad som behövs är nog en kurs rätt. Det handlar inte om vad det kostar och att ställas mot egna skador på propellrar eller dyligt utan även om andras liv. Min uppfattning är att majoriteten av alla på sjön har den kompetens som hör till. Många har skaffat förarbevis och en del har lärt sig den del de behöver på egen hand. Och slutligen finns det ett antal som överhuvudtaget aldrig skulle ut på sjön. ::Harry:: Senast ändrad av crabfish | 27 juni 2010 | 08:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 27 Juni , 2010 Vilket onödigt påhopp på toaen, som för övrigt har helt rätt när han ifrågasätter återförsäljarens omdömme när denne påstår att det är onödigt med en kompass i en snabbgående styrpulpetare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 27 Juni , 2010 Som sagt onödigt påhopp. ALLA tekniska prylar krånglar förr eller senare. I synnerhet de som är beroende av el. Verkar dumt att inte ha med sig alla hjälpmedel som är rimliga. En kompass kostar ingenting o är enkel att montera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben Postad 27 Juni , 2010 Nä, nu gjorde du gjorde allt en rejäl djupdykning med det inlägget. Hoppas inte du fastnade där nere i bottenslammet, utan att du kan komma tillbaka och delge oss ett mera nyanserat tänkesätt framöver. Varför skapa en tråd, och ställa en fråga, om du inte vill förlika dig med de olika svar du får? Trots allt så var det ditt påpekande om ÅF, inte toaen:s! Om detta måste man ju få ha en åsikt, utan att behöva bli kallad bessevisser? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 27 Juni , 2010 Min nya Silva VHF har slutat funka.Är det möjligt??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 27 Juni , 2010 Men som sagt det finns väl en anledning till att vissa sk sakkunniga reagerar med att kalla andra för urbota idioter. Det kanske är den nivån som det ska vara och en slags världsmästerskap i kategoriskt tyckande med nedlåtande epitet, precis som dina åsikter om andra personer. Man skulle kunna säga det så här istället för att kalla någon för Idiot. Jag tycker din åf har fel som anser att du inte behöver en kompass eftersom plottern har dessa funktioner som gör att du kan navigera på sjön. Jag tycker däremot att det finns en klar poäng att ha en kompass, blyertspenna med en linjal och transportör för att kunna navigera om din GPS på något sätt slutar att fungera. Min fundering va om det i mitt fall är nödvändigt med kompass som rookie, planande båt och kör enbart inomskärs och i Mälaren. Svaret finns ett par dm ovan ..... Vissa anser att det inte behövs medan andra anser detta. Jag är tämligen övertygad om att många åf reagerar på samma sätt som i mitt fall. En sk Besservisser är en som anse sig veta bättre än andra. Vill du/ni ringa mig och diskutera vidare kan du ringa på 0704945827 så blir det sannolikt mer nyanserat. Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 27 Juni , 2010 Fundera lite själv. Du har en GPS, varför, jo troligen för att navigera i området fär du åker. Till GPS:n brukar man oftast ha någon form av sjökort för att få en bättre översiktsbild av området och planera sina färder. Om den fina GPS:n skulle lämna in så har du redan sjökorter och tillsammans med en kompass kommer du långt. Antag att det drar in dimma eller blir mörkt och fina GPS:n får problem, Då har du kompass och sjökort. Kostnaden är så liten så den är försumbar i jämförelse med vad övrigt med båt kostar. Visst katten är moderna GPS:er pålitliga men det finns ändå en liten risk att de lägger av och man kan ge sig den på att det kommer bli den gången man messt behövde den. Har själv kompass i båten och några enklare sjökort. Använder mest GPS:n och sjökorten för planering och översikt. Mitt tipps, skaffa en kompass och lär dig navigera utan GPS:n så har du kompetens att ta hand om navigering på fler sätt. Det kan hända att du hamnar i någon annans båt och den kanske saknar GPS och då fixar du det med kompass och sjökort. mvh ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 27 Juni , 2010 Det här handlar om två saker. Den ena handlar om kompass i båten: Även om GPS:er håller hyggligt bra och det säkert för den ovane är lättare att navigera sig hem med hjälp av t.ex en I-phone än med hjälp av ovan bestickföring så är det inte dumt att ha en magnet kompass i båten, Man kan tex. inte syfta med en GPS, Den andra handlar om kursen, Jag kan nog tänka att det är bättre att börja med en kurs för förarbevis på ett studeförbund för för några hundralappar innan man tar högfarts cert. Och även det var dom ganksa dyrar på.... Senast ändrad av Marrexxx | 27 juni 2010 | 21:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 27 Juni , 2010 Jag tycker däremot att det finns en klar poäng att ha en kompass, blyertspenna med en linjal och transportör för att kunna navigera om din GPS på något sätt slutar att fungera. Bättre vore att ha en passare och två transportörer.......och en kompass blyertspenna med inbyggd linjal verkar inte bra. Skämt å sido. Jag har levt vid och på havet samt med fartyg mest hela livet både privat och i mitt jobb, och jag har flera kompasser ombord och två plottrar. Jag är inte så speciellt orolig för att elektroniken skall krångla för den blir bara bättre och bättre med tiden så det är nog det minsta problemet. Men din ringa ödmjukhet inför de nya uppgifter du står inför med navigering i skärgårdsmiljö och med en båt som jag tror är ganska snabb, det är mer oroande. Du förlitar dig på en ÅF som drar i dig något utan att du själv uppenbart tänker eller förstår vad du håller på att ge dig in i och har en tilltro till en plotter som är ett hjälpmedel som blir sämre och sämre ju fortare du kör. De flesta plottrar till fritidsbåtar och speciellt en sådan du antagligen har, har begränsningar i storlek på skärm vilket kommer att medföra att du vid tillräcklig uppförstoring av kortet kommer att förflytta dig så hastigt över skärmen att det kommer att vara svårt att använda den som ett lämpligt navinstrument. Om du drar ner förstoringen så missar du vissa prickar etc som inte finns med i de sjökortslager som då visas. Det stora problemet är att många plottrar idag inte hinner uppdatera tillräckligt fort för att du skall vara på den plats som plottern visar. Dvs du befinner dig redan långt ifrån den punkt du tror du är vid, vilket gör att du lätt gör ödesdigra misstag. Om du möjligen har tagit del av någon kurs i högfartsnavigering eller kanske pratat med någon som gjort det så kommer diu att förstå att navigering i höga hastigheter kräver en helt annan teknik än om du glider fram i 6-7 knop. Det räcker att titta på de som kör fort typ KA med sina stridsbåt 90 eller de som tävlar med racerbåtar, ingen använder i stort sett plottern för sin navigering. Man använder kort och kompass och då oftast en handhållen väl dämpad handkompass, ser nästan likadan ut som de som orienterare använder. Sen är man oerhört påläst på sina kort och har gjort upp sina rutter innan man börjar köra. Man läser naturen, korten och sin position genom snabba krysspejliningar, man litar inte på en plotter som hela tiden ligger en bra bit efter med information. Sen är det så att köra fort innebär också att man inte kan både köra och navigera utan då måste man ha både förare och navigatör. Annars händer just det som hände i helgen när en motorbåt klöv en eka eftersom föraren kollade plottern. Lite ödmjukhet inför andra som varit på sjön, antagligen mycket mycket mer än vad du varit. Övning ger färdighet så börja med ödmjukhet och kom igen om några år med dina klagovisor. Per Senast ändrad av oceanis | 28 juni 2010 | 05:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben Postad 27 Juni , 2010 Nja, tycker nog det är värre att kalla någon, med bred utbildning och lång sjövana, för besservisser än att kalla en försäljare för urbota idiot. Kan hålla med om att det finns andre mindre kraftfulla sätt att uttrycka sig på än så, men som novis, vilket jag tolkar det mellan raderna att du är, skulle jag nog akta mig än mer för ditt sätt att uttrycka mig på. Vi är många äldre båtkunniga, och även många yngre, som fått lära sig nyttan av en kompass och att denna kompass är ett måste i båten. Kan bara förstå din reaktion om det är så att du känner ÅF, vilket jag börjar tro med tanke på din reaktion! Lämna telefonnummer är väl ingen bra idé? Du kan ju skicka mail om du vill vara mer personlig med någon. Den hittar du vid resp. inlägg under sjöbod till vänster. Men varför då? Man får inte ta detta på så stort allvar att man måste ha personligt samtal då man får mothugg. Hur skall det då bli om du känner dig riktigt förnärmad och ilsknar till. Hyra boxningslokal? ........ Nä, skojade bara! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 27 Juni , 2010 gjort upp sina ruter Jag är inte såpeciellt orolig Är detta ett forum för rättstavnings muppar, fascinerande. Jag känner mig otroligt ödmjuk och läser dessa http://www.vibatagare.se/Sluta_famla_i_sjokortet_A-1057085_DXNI-719_.aspx http://www.vibatagare.se/Nar_batnavigatorn_lagger_av_A-802172_DXNI-719_.aspx Jag har levt vid och på havet samt med fartyg mest hela livet både privat och i mitt jobb och jag har flera kompasser ombord och två plottrar Jag är fantastiskt imponerad av att du har 12 kompasser och 2 plottrar eller hur var det ?? Hur stor va båten över 80 fot ? Mvh Martineves Överlägset ödmjuk Kram Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 27 Juni , 2010 Varför stöta sig med än den ena, än den andra på forumet? I mina ögon har du gjort bort dig så pass att jag hoppas att vare sig toaen eller oceanis skriver något mer. Ditt nick läggs på minnet inför kommande frågor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 27 Juni , 2010 Jag tror att det är en mentalitets fråga att ni äldre ska lära ut till oss yngre (jag är 46 år ung tackar) som om vi vore idioter för att vi ifrågasätter att någon kallar ens åf för idiot. Det handlar väl om vett och etikett...eller? Handling och konsekvens.... Det ligger väl i sakens natur att man ifrågasätter vedertagna regler för vetandet och man ger svar på tal. För mig innebär det att den sk korvstoppningskursen som vissa kallar det för verkar riktigt vettig om man som mig har en planande båt som går över 30 knop. PS Jo jag vet att jag är en rookie och behöver lära mig mera. Ni som har erfarenhet kan gärna diskutera här. Men gärna med en viss respekt, då kanske det blir trevligt också. Senast ändrad av martineves | 28 juni 2010 | 01:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 27 Juni , 2010 Toppen. Mitt Nick är också mitt riktiga namn, båten står i Sunbyholm plats 3007. Om du kommer förbi ska jag bjuda på en fika Viist är det härligt med en fri åsikt Trevlig Sommar Mvh M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 28 Juni , 2010 Tråkigt att tråden resulterat i pajkastning o jag hoppas inte jag bidrar ytterligare till den. Att en säljare av en 5,5 meters styrpulpetare idiotförklaras för att han tycker kompass är onödigt i en båt som har en plotter förvånar mej, kan väl hålla med om att onödigt är det väl inte men absolut inte nödvändigt. Visst en plotter har sina tekniska begränsningar och den kan gå sönder, liksom kompassen, o båda kräver en del kunskap. I en sådan liten båt rör man sej oftast i farvatten där man i huvudsak navigerar med synen. Skulle den starkt begränsas pga dimma kan jag absolut tänka mej att navigera hemåt i sakta fart med hjälp av plottern. Skulle det osannolika ske att den dör skulle jag ankra. Att ta mej hemåt med hjälp av död räkning skulle jag däremot inte göra, speciellt inte eftersom sådana båtar oftast har en enkel trycklogg som är allt annat än pålitlig. Däremot skulle jag absolut kunna tänka mej att navigera efter en rätt utrustad iphone i det läget. Jag propagerar absolut inte för att man inte ska ha en kompass, bara att i vissa båtar i vissa farvatten är det inte nödvändigt och man är inte oansvarig om man inte har en. Så tycker i alla fall en riktig sjöman som även åker en ganska liten fritidsbåt utan kompass men mest när det är vackert väder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 28 Juni , 2010 Typisk snedtråd. Blivit två läger De med erfarenhet och kunskap som vet vad som kan behövas. Andra lägret som envisas med att vara emot allt. Har man båt så skaffar man den utrustning som behövs. Trådskaparen har redan visat sina brister i att hantera båt genom att sätta nya båten i en sten. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=353757 För att undvika fler misstag borde han ta emot de råd han får utan att ständigt hacka emot. Tråden började med om det var värt att gå en intensivkurs och den hoppas jag budskapet har gått fram. Mälaren är en insjö men kan knappast ses som en liten pöl och där behövs säkerligen en hel del av den kunskap som finns med i kursen. Till dig Martin, har du tagit emot mina råd och skaffat dig någon bok eller anmält dig till någon kurs ännu? Eller hur hade du tänkt skaffa den kunskap som behövs? ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 28 Juni , 2010 Nej, lägg inga pengar på en kurs! Det är du för överkvalificerad för, köp några extra propellrar istället, det verkar du behöva för framtidens grundkänningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 28 Juni , 2010 Oj, oj, du sjunker bara djupare och djupare ner i dyn.................... Läste dina tidigare inlägg i andra trådar och förvånas över att just du tar till med en så låg argumentations teknik som att anmärka på ett par stavfel. Dina meningsbyggnader i andra trådar skulle ju kunna få en svensklärare att gråta Upplysningsvis så är det sällan att ett fartyg med längden 80 fot har ett längd/bredd förhållande som medför att det skulle vara under 4 meter i bredd och med samma höga nivå som du använder i dina inlägg så kan jag då påpeka att det isåfall inte heter båt utan skepp. Min kommentar om kompasser och plottrar skulle tolkas som att min oro, till skillnad från andras inte är fel i den elektroniska utrustningen och inte heller i kompasser utan att dessa bara finns ombord för att dom används. Sen behöver inte fartyget vara speciellt stort, men de flesta leverantörer världen över förser sina båtar/skepp med minst en kompass. Och i mitt fall, som seglar med en båt med två rattar, har därför två fasta kompasser. Självfallet har jag också minst en pejlkompass och i mitt fall sitter den i kikaren. Sen skulle jag väl inte vara så kaxig som du är när du uppenbart redan första säsongen har haft ett par bottenkänningar. Den ena pga att du satt och tittade på ditt ekolod tills du körde på, vilket bevisar att antingen fungerade inte ekolodet eller så kom informationen försent tillsammans med att du inte hann reagera. Detta visar kanske lite på att det inte går att navigera genom att enbart sitta och titta i ett instrument eller plotter. Men som någon skrev, lägg du dina pengar på propellrar istället för det lär du nog behöva. Senast ändrad av oceanis | 28 juni 2010 | 08:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser